Samma her ventar leeeenge på svar fra diamantmailen om dagen, har sendt til .dk Ellers så funkar softblock bra om dagen. Det er jo noko.
Samme her! Har aldri opplevd å ikke få softblock på oppunder 10 siste turer nå. Og LHR-OSL i morgen er også blokkert hvis jeg dummy-booker som ikke-innlogget bruker. Ikke bare nabosetet, men 2 seter (som var grønne for meg selv å velge 2 minutter før) er umulig å velge. Så faktisk dobbel-softblock der, og 3 seter alene hvis ikke noe endrer seg
Begynner soft block først å virke kort før avgang, når alle kan velge sete ved innsjekk? Jeg har en del bookinger fremover (som EBD) og når jeg prøver meg med en "dummy booking" uten å være innlogget, så kan jeg helt fint velge setet rett ved siden av meg. Jeg har lagt inn "EBD"-nummeret i alle mine bookinger. Ellers må jeg si at soft block fungerte fint i praksis da jeg var gull.
Må innrømme at jeg sjelden får ledig nabosete, selv om jeg er EBD og flyet ikke er fullt. Får selvsagt tilbud om å kjøpe et ekstra nabosetet til 299kr innenlands, men det har jeg kun gjort en gang. Fikk da en medpassasjer i nabosetet, selv om det var 5-6 ledige seter i Plus, sågar en hel treseter. Klaget selvsagt i etterkant og fikk etter en drøy måned mine penger tilbakebetalt.
Har nettop vært på tur med SAS, TOS-OSL-EWR-MEX-MIA-OSL-TOS. Softblock på innenriksflygningene fungerte tror jeg, da jeg ikke hadde noen ved siden av meg Fikk poengoppgradering til BIZ på laveste bud OSL-EWR, og dermed fikk fruen en jumpstart på gullopptjening. (hun hadde mast om å få gratis-gull av meg, men jeg visste bedre råd I EWR var Star-gold bra å ha, da det fikk oss raskt gjennom sikkerhetskontroll, og vi rakk United flyet til MEX med et nødskrik. Ellers var United flighten den desidert verste opplevelsen i løpet av turen. Vi var ikke imponert. MEX-MIA 14 dager senere foregikk med Aeromexico, så ventelig ingen effekt å få fra status. Men det var en fin flygning, rent, hyggelig og bra Vi hadde bud inne på poengoppgradering på retur MIA-OSL, men til min og fruens fortvilelse fikk vi avslag på et moderat bud. Krise! Jeg var ganske mutt, og ikke engang et par kalde pils i solen ved bassenget på Holiday Inn i Mexico city kunne få meg til å smile... Men det satt trolig noen morroklumper hos Eurobonus i Køben og holdt meg på pinebenken, for plutselig vibrerte telefonen, og jeg kunne lese at jeg fikk en gratis oppgradering for meg og fruen siden jeg er en verdsatt og lojal kunde som de ønsker å gjøre litt ekstra stas på Mange titalls tusen poeng spart og selv om vi "kun" fikk poeng for opprinnelig billettklasse, så holdt dette alikevel til oppnåelse av fruens gull pga. 4x Synes at Diamantstatus absolutt har gitt fordeler under denne turen
For min del har det vært et "problem" når vi reiser på forskjellige billetter. Da må familien velge seter først og så velger jeg til slutt, ellers er det blokkert ved siden av meg, selv for kona med EBG.
En ting som slo meg i dag. Med frisleppet på statuskort fra SAS er det ikke mye fasttrack lengre. Det er flere folk og ikke minst flere som ikke er vant til å reise og må grave fram de underligste ting fra kofferten sin før den går til gjennomlysning, med ditto ventetid for oss bak.
Sånn synes jeg det alltid har vært. Dresskledde herrer blir like overrasket hver gang de må ta ut og deo fra håndbagasjen. Men, det kan jo (dessverre) hende at det blir enda flere nå.
Etter flyturen i dag blir jeg en av de nye diamantmedlem, men jeg skal ikke skape kø for dere altså. Godt vant med fast track, sikkerhetssjekk og (det som burde være) prioritet.
En mandag morgen på Værnes i desember (før nedstenging) var det såpass mye kø i Fast Track at folk til slutt måte vente foran inngangen. Jeg vurderte reelt å bruke vanlig sikkerhetskontroll, men valgte FT likevel (tanken var, om jeg mister flyet, så kan jeg i hvert fall skylde på dårlig FT). Men da åpnet dem en sluse til og det gikk likevel overraskende fort - kanskje 5 minutter fra inngangen til jeg var ferdig. Så langt synes jeg i hvert fall at folk er merkbar mer reisevant i FT enn i den vanlige kontrollen og da går det kjapt, selv om køen er like langt. Noe jeg har lagt merke til er at DY åpenbart kaster FT etter bedriftskundene. En kunde som jeg jobber med har avtale med dem og da var det til tider mulig å booke TRD-OSL for 249,- NOK inkludert FT og prioritert ombordstigning. Og da er jo sjansen stort for at folk som reiser en gang i året plutselig dukker opp i FT.
OSL nå sist fredag tidlig ettermiddag: Rundt 15 direkte før selve kontrollen i kø på fast track. Mens 3 stykker som kom inn i den samme køen på ikke-FT passerte greit foran FTerne. Alt gikk raskt for alle uansett, men merkelig konsept. LHR nå idag: Egen *A gold gjennomgang. 0 personer i kø og nærmere 20 på jobb.
Jeg har ingen tro på at det som skjer nå resulterer i flere reisende med statuskort fremover. Flere av de som får gull/diamant kort nå reiser så lite at de ikke kommer til å skape problemer i FT eller i loungene, dersom de hadde reist mye så hadde de hatt statuskort på forhånd. Dette er bare en kort bølge som vi må leve med fordi SAS har som mål å ha like mange statuskunder etter pandemien som før pandemien. Etter 2-5 år er vi nede på «normalt» antall kort igjen og det er sannsynligvis betydelig lavere enn det var i 2019 …
Et kort spørsmål om lounge ved ankomst: Har man lov å ta med gjester her også? Hvis ja, da er det sikkert samme begrensning at gjesten må ha vært med på samme SAS flygning?