Dumt spørsmål, men: Hvordan/hvorfor ble du innlosjert på hotellet? Da jeg reiste LHR-OSL-TRD sist og mistet siste flyvning til TRD var alt på flyplassen stengt og bortsett fra en SMS med omruting fikk jeg ingenting fra SAS (selvsagt får man heller ikke svar på telefon, til tross for at jeg ringte dansk nummer). Jeg ordnet selvsagt hotellet selv og jeg spiser også det som jeg synes er fornuftig og ber om refusjon etterpå, uansett hvor grådig voucheren fra flyselskapet måte være, men andre reisende valgte å legge seg på gulvet i terminalen. Så SAS sin strategi fungerer tydeligvis. Dessverre! Folk må nok bli bedre på å forsvare seg selv her.
Om det skulle vise seg at det var for mange diamanter på flyet er det vel bare en luksus for SAS.. Mange som flyr 100 ganger i året, de som har fått diamant via kampanjer flyr vel ikke så ofte at det har noe å si. Dette er jo akkurat det SAS vil ha. Jeg legger gjerne noen kroner ekstra på bordet for SAS, og det gjør jeg vel strengt tatt hver eneste uke, om de regner in en halv cola ekstra gjør ingenting for den beslutningen, men heller kan man stole spørsmålet om det gjør noe andre veien.. For de fleste, så tror jeg nok heller ikke det, og det vet nok SAS også.. Jeg bryr meg ikke om akkurat dette innenriks, men disse varierte initiativene og "forbedringene" synes jeg stinker.. Ingen, selv ikke Anko&co, kan med hånda på hjertet si at maks 1 drikke i plus er noe annet enn et sparetiltak. Jeg forstår at det kan forsvares med mindre bruk av tid for crew, mulig jeg er hjerteløs, men jeg har sett hundrevis av ganger at det er fullt mulig å servere hele flyet på KRS-OSL.. Det er synd å si det, men Edelweiss i økonomi fremstår som lang bedre enn SAS Go, og om man ikke vil ha alkohol (max 3 enheter...) så må jammen SAS Plus også se seg slått..
Uansett om det var 15 diamanter på det flyet så hadde de nok klart å dele ut én bruksboks i minuttet utover serveringen i Plus. For meg blir dette mer prinsipielt enn økonomisk og det virker som om besetningen også var enige for de virket flaue alle sammen. Det virker også som om det snart blir en selvoppfyllende profeti at de må levere av leisure-segmentet fordi business krymper. Om det var tilfelle så hadde de ikke hatt noen bekymring med store Plus-avdelinger, men de får det snart som de vil... Jeg ga jo beskjed når jeg gikk av, men etter å ha jobbet i servicenæringen i alle år, så vet jeg godt at jeg ville vært mer bekymret for dem som ikke sier noe i det hele tatt (og dem er det mange av her på bjerget). Mye mulig at folk ikke bryr seg, men jeg tror de dytter de lojale kundene sine lengre og lengre ut av døren for hvert stunt de gjør... De har hvertfall klart å provosere meg ganske kraftig for noe som max har en verdi på 20,-. Når det da kommer oppå alt annet styr som har vært det siste halve året, så venter jeg bare på et alternativ kan jeg få omtrent like mye ut av og da ser jeg meg aldri tilbake..
Jeg har hatt ufrivillig overnatting 50-100 ganger pga vinterstormer, vrange datamaskiner, eksploderte dekk, sprutende hydraulikkolje(!) etc, etc… Dog har jeg aldri noen gang opplevd at SAS ikke har gjort minimum med hotell osv, selv om de ikke hadde lokal stasjon på plassen. Selv under askefast fikset de slikt. Mener at jeg er relativt rolig på tur, men hadde jeg opplevd en sånn Norwegian-behandling så hadde jeg blitt rimelig insisterende til SAS station manager! Er det blitt vanlig med total neglisjering fra SAS ved irops? Og er hotell nå bare en diamantfordel?
Så betyr det at du får en SMS med informasjon om hotellbooking eller hvordan fungerer det i praksis? Som sagt, i Oslo var SAS sin service punkt og innsjekk allerede stengt. Transfer service inne i terminal har dem uansett avviklet en stund siden (eller har dem planer om å åpne opp igjen her i fremtiden - det er jo en uting i seg selv at folk som trenger hjelp må ut av avgangshallen for å få det det). PS: Jeg er diamant også, så det har kanskje ikke så mye å si om hva slags hjelp man får ved irrops?
I utgangspunktet har man vel de samme rettighetene, men prioritet i telefonkø og kø på servicepunkt. Men mulig sas er mer villig til å yte ekstra service utover det man har rett på etter lovverket hvis man er diamant kanskje?
Gikk til sammenligning forbi 200 personer i kø etter irrops fra Finnair på HEL nylig. Som Oneworld Sapphire (via BA). Ganske praktisk fordel å ta med seg, og SAS har vel det samme der hvor det er kø-lapper og egne knapper for EBG og oppover.
Prosedyre: 1: Man får en tekstmelding og/eller push via app om at man er ombooket til xxx neste dag. Vanligvis vil purser på flyet også melde på høyttaler at reisende til Trondheim må kontakte ankomstservice. 2: Man løper til SAS ankomstservice for å komme foran køen. Hvis ikke noen der, så ringer man diamantnummer til SAS. Hvis ikke svar, så må man fikse hotell selv slik du har gjort 3: Man får henvising til hotell for natten, og evt taxikupong/matkupong 4: Man endrer avgangstid litt lengre ut på morgenen siden neste dag uansett er spolert, og det er ingen grunn til å ta 0700-flyet. Man nyter en god hotellfrokost i stedet. 5: Man fyller inn EU/261 på SAS.no for å få sine 250/400€. Dette må skje etter man er kommet hjem, men før man rapporter her på forum.
Ja, det har vært helt fantastisk, men de nye kølapp-automatene har ikke kortleser lengre. Muligvis fordi ingen av oss har fysiske kort lengre Har forresten en kort(…) historie på dette fra noen år siden, da vi kom inn fra Trondheim og landet på Kastrup i et forrykende vintervær. Der er de jo ikke vant til slikt, og hele flyplassen stod på ende. Jeg skjønte tegningen, og det gjorde flere andre også, så det ble litt kappløp mot serviceskranken bak taxfree. Der stod bokstavelig talt alle i kø, hundrevis av folk. Da vi kom til nevnte automat var det en som brøytet seg vei siden han hadde GULLKORT!!! Ok, jeg lot han komme foran og så at han glad og fornøyd fikk kønummer 98 plasser senere. Så satte jeg inn kortet mitt. PLING og P001 på skjermen med øyeblikkelig service. Jeg må innrømme at jeg er smålig nok til at jeg nøt uttrykket på ansiktet til han som brøytet seg foran . Moral: Joda, det hjelper å ha Pandion ved irops.
Sånn er det vel ofte med de som er førstereis med gull, de har ikke forstått at det er tusenvis av andre i akkurat samme båt.. Og veldig mange med enda kulere kort enn det...
hehe, er vel fort en av de som har fått gull kastet etter seg og tror vedkommende er den eneste i verden som klarte å fly til Gdansk hele to ganger på et halvår for å dra inn gull
Nå må jeg spørre dumt en gang til : Med ankomstservice, mener du da de skrankene dem har ved bagasjeutlevering? For jeg gikk opp til service skranken der man vanligvis sjekker inn. Kan dem fikse hotell ved bagasjeutlevering? Jeg tar meg lov å spørre her også: Jeg var interessert i å få et litt senere fly neste dag, men jeg fikk jo heller ikke takk i SAS på telefon. Kan jeg regne med at man i verste tilfelle kan avbestille flyet man fikk tildelt neste dag og booke et eget alternativ på egen hånd (gjerne med SAS også - bare litt senere)?
Det hadde jeg ikke tatt sjansen på, du risikerer fort at du ikke får noe gehør her. Men det er ikke noe problem å få booket om til senere fly såfremt du faktisk får tak i SAS...
Ja, det er lukene ved bagasjeutlevering. De er første linje ved slike events. Det sitter folk i bakgrunnen og avtaler med hotellene og lager lister de legger ut til ankomstservice. Hvis det virkelig brenner, så kan også andre hjelpe til, men det skjer sjelden. Derfor skal man ned til bagasjefolkene. Det @Are sa. Vær forsiktig på egen hånd siden flight-endringer er avhengig av billettklasse, men de i skranken har ganske frie fullmakter ved irops så de kan sette deg på den flighten du ønsker. Stort sett.
Etter et år eller to er de tilbake med sølv igjen, og dessuten flyr de så lite at de neppe er plagsom for oss.
Må nesten korrigere prosedyren ovenfor. Den gjaldt torsdag i forrige uke da jeg kom fra Brussel med forsinket fly og ikke rakk siste til Trondheim, men ble overnattet i Oslo. Da får man hotell osv. I går skulle jeg også hjem fra Brussel, men denne gangen ble flyet kansellert tre timer før avgang. Da er det en ny prosedyre: 1: motta mail/tekst om at flyet er kansellert. Slippe noen velvalgte nordnorske gloser. 2: motta ny tekst om ombooking til neste dag (idag). Febrilsk sjekk på ITA Matrix om dette er den beste ruten. I dette tilfellet var det OK. 3: Inn på Hotels.com for å finne overnatting. Til informasjon så er Brussel helt overbooket for tiden med ymse krisemøter så alt er fullt og/eller superdyrt. Fant et innsmett på et Thon-hotell til nærmere fem lapper for en natt. 4: ut og shoppe. Var bare på dagstur så hadde ikke mye reservetøy med, og måtte rett i møte ved ankomst Norge i dag. Ikke gratis klær i Brussel. I hvertfall ikke for arbeidsklær type Hugo B. 5: ut og spise. For de uinnvidde så er Brussel ganske dyrt for en anstendig middag, så også her gikk det godt over en tusenlapp. 6: taxi utover til flyplass for 50€ 7: endelig hjemme og skriver den andre EU/261 på bare noen få dager. Legger inn alle krav fra punkt 3-4-5-6 i tillegg til de 250€ for tort og svie. Så til relevansen for Diamant service: Der er ingen. Altså det finnes ikke noen ekstra service å spore. Vi var fire stykker som ble strandet, en blå, en gull og to diamant. Vi fikk nøyaktig samme (manglende) service i god Jante-tradisjon. Nå legger vi inn relativt like krav. Skal rapportere tilbake om det blir noen forskjell på tid og utbetalinger, men jeg tviler…