Jeg hadde flex billett og er diamant, men fikk ikke plass med begrunnelse av at alle måtte ha sjekket inn minimum 1,5 time i forkant.
Det er en av de tynneste gate-unnskyldningene jeg har hørt på lenge. Oversatt betyr det «har ikke tid» eller «gidder ikke»
Det var masse tid. Hun sa SAS hadde kjeftet så mye på de for å gjøre det. Jeg måtte ringe sas for å få det endret sa hun. Men det var boarding om 5 min så gadd i stresse med det. kan jeg få refundert noe der tror du? Meningsløst for meg med flex billeter om jeg allikevel må vite 2 timer på forhånd at jeg rekker ett tidligere fly.
De sager av greina mht. poenget med flex på det viset. Å kunne haike med tidligere fly frigjør også plass på neste, noe som burde være et pluss for flyselskapet siden de da kan selge den plassen.
Og får de deg over på et fly de VET går reduserer de problemet hvis et senere fly blir forsinket/kansellert. Kan ikke se noe annet enn at det er vinn-vinn for begge parter uansett.
Kan for moro skyld teste om jeg får lov å være med på 1625 flygningen OSL-TRD heller enn 1700 som jeg har bestilt i morgen. Med diamant på en go light billett (arbeidsgiver er kjip ). kl 1700 flygning pleier å være ganske full, for da skal typisk "halve SINTEF og halve NTNU" reise hjem...
I går, OSL - BRU (go, nødutgang) Hyggelig dansk flyvert gir meg en halv kopp kaffe og brus som jeg ber om, og gjør ingen tegn til å skulle ha betalt. "Skal det ikke mon være noe mer? Måske en øl, eller Gin Tonic?" Jeg takker pent nei, hvor han ber meg varsle om jeg vil ha noe som helst. Han kommer innom 40 min senere, og spør diskret om jeg fremdeles ikke vil ha noe mer. Bra type, langt i mellom de der for tiden. edit; hadde skrevet TRD av gammel vane, det det skulle stå BRU.
Svaret er klart. Ja, det er mulig å flytte til en tidligere avgang, men det vil koste 990kr. I morges spurte jeg om en kaffe og en smoothie på flyet. «Du er diamant, sant?» sa flyverten og jeg nikket. Diskret og fint.
Prøvde å få være med et tidligere fly til Bergen i dag. Go Light til 849,-. Det skulle de ha 2000kr for. Ny billett til samme flyet kostet 849.
Det har jeg nå også sjekket. Ny billett for de tre avganger som går før kl1700 er 849kr hvis jeg kjøper det nå. Da er det litt drøyt at en endring er 150kr mer…
Har de begynt å ta betalt i gate, eller ble dere henvist til servicedesk? Endringsgebyr på kr 600 + mellomlegg til ny billett?
Meget mulig. Jeg spurte i loungen… Har ingenting imot å sitte i loungen men ville som nevnt i går bare teste om det gikk an å endre. Det går, men ikke gratis (som forventet med go light billett). Det er faktisk dyrere for SAS at jeg tar opp plass (pluss en kaffe eller to ekstra) her i loungen enn på er tidligere fly, men det er ikke mitt problem.
Dette var gaten som ringte backoffice. Siden ingen av oss slo til på tilbudet vet jeg ikke helt hvordan vi skulle betalt i praksis. Kan melde om at flere med plus-billett fikk være med gratis fordi det var ledige billetter i klassen de hadde.
Hadde bonusbillett TRD-CPH og det var ikke mulig for statusløse å velge nabosetet. Slik holdt det seg også men vil vel anta at andre gull/diamant kunne ha valgt det setet.
De har noen med betalingsterminal et sted ved gate .. har sett de komme «løpende» når noen med Go Light billett har glemt at de har med kabinkoffert
Dette er en trist utvikling. Fikk også samme beskjed om kostnad for å bli med tidligere flight noen uker siden i CPH. Hun så bare på bookingclasse, og sa "nej". Dette har vært incentivet for meg å fly sas, at de har latt meg med mange års gull/diamond bytte ved behov hvis det er ledig kapasitet og jeg kun har håndbagasje. Hvis det fremover er umulig, kan jeg jo kjøre DY flex, nå som jeg har fått sånn livstidsgull.
Poenget her er vel ikke statusen som sådan. Den hjelper bare i prioriteten hvis det er flere i kø som har riktig billettype, men ikke nok ledige plasser ombord. Gate har stående ordre om å avvise konsekvent hvis man har kjøpt ufleksibel billett, og dette har de gjort siden lenge før Korona. Det er fortsatt endel gamle, gode gate managers som bruker fornuften og slipper folk ombord, men de er en (bokstavelig talt) utdøende rase. Det opprinnelige spørsmålet gikk på at de ikke ville slippe ombord pax med fleksibel billett. Unnskyldningen at de ikke var sjekket inn 90 minutter før, altså ikke feil billettklasse hvor de skal prøve upsale. Hvis dette er ny policy så fjerner det mye av grunnlaget for fleksible billetter, f.eks. Travel Pass som jeg stort sett bruker. Tipper som sagt at dette er latskap på Gate, men skal sjekke neste uke og komme tilbake på saken!
Oppdatering: da kom det nettopp bekreftelse på utbetaling av 250€ for denne (u)turen. En liten måned er vel ikke så ille i disse ulvetider. Det som er verre er de andre kostnadene. Bare hotellet ble akseptert, og det blir utbetalt som voucher! Enda jeg hadde spesifisert utbetaling til konto! Tror jeg lar det gå, orker ikke å bruke mer av ungdomstiden min (…) til å slåss mot vindmøller. Skal sjekke med de andre i reisefølget så vi får se om det er forskjell på diamant/gull/blått når (og om…) utbetalingene kommer.
Noterer at sas er raskere på håndtering av saker enn widerøe som skylder på akkurat sas for lang behandlingstid. Den ene er så absolutt ikke bedre enn den andre.......