Hadde en god opplevelse BRU-OSL på fredag, der sete D ble blokkert ved siden av frua og meg på E og F. Til og med på nødutgang. Rikelig med drikke fikk vi også, uten spørsmål. Men på returen i dag, var softblock blitt opphevet i siste liten og noen var plassert der, på tross av at nesten alle radene hadde ledige midtseter. Irriterende at det er så lite forutsigbart!
Softblock og i det hele tatt at kabinbetjeningen er klar over hvem som er Diamant er fullstendig tilfeldig. Fløy både fredag og i dag, og begge veier var det full rad og fremvisning av bevis (SAS Go) før man fikk seg en gratis Cola.
Husk at andre statuskunder fritt kan velge blokkerte seter. Man er nok spesielt utsatt ved nødutgang eller på første rad, hvor mange nok vil ta til takke med et midtsete for bedre benplass.
Er det riktig at jeg som EBD skal betale 150 kr i "rebooking fee" for å legge til en strekning på en Star Award billett? Var ikke mulig å booke dette på nettet. Oprinnelig booking: LIS-CPH (TP) Ny booking: LIS-CPH-SVG (TP + SK) Tenkte kanskje "Ingen gebyr når du bestiller bonusreiser via SAS Customer Service." som er listet som diamant-fordel ga unntak fra dette?
Tok fly fra Bodø til Trondheim i går. Pluss, bonus. Skulle sitte på 2A, ingen på B helt frem til en times tid før (planlagt) avgang, så var det plutselig opptatt. Byttet til 2D, fordi E var ledig. Så ble E plutselig ikke ledig lenger, men 5 A og B var det, så da ble det 5A på meg. Soft block funket altså ikke så veldig bra. 5B forble ledig heldigvis. Vi lettet først en drøy time etter planlagt avgang, både pga sent innkommende fly og de-iceing kø. Da tralla kom forbi spurte jeg om en vin, vann og potetgull, som ble utlevert med et smil. Litt senere i flygning fikk jeg lyst på en vin til og ba om det. "denne må du betale for" sa flyvertinnen, hvorpå jeg svarte at det er OK. Hun gikk frem i galley, snakket litt med sin kollega. Når hun kom med vinen satt jeg klart med kortet, men det var ikke nødvendig likevel. Jeg takket pent. Aner ikke om det er diamantfordel eller bare flaks? Sjeldent jeg drikker på innenriks og enda mer sjeldent at jeg har lyst på mer enn en enhet.
Som EBD er man fritatt telefonbookingsgebyr på kr 400 for nye bestillinger, kun Pandion som slipper ombookingsgebyret. Unntak om man kan vise til teknisk feil på nettsiden. https://www.sassalesinfo.com/eurobonus/eurobonus-program/service-fees-for-award-tickets
Det er ikke en publisert fordel. Fungerer ofte, og da er det lov å være fornøyd Men andre ganger gir SAS bare akkurat det de lover: et sete i 737 ved siden av (eller i verste fall) mellom noen. De har ikke gjort noe uforutsigbart, bare det helt vanlige som de jo har lovet kundene: plass på en 3-seter et sted. Med nabo. BA har ledig midtsete som garantert fordel i biz, jeg bare nevner det
På innenlands er kun en ennhet alkohol inkludert i billetten pga Norsk lovgivning er det ikke lov å gi bort alkohol. Derfor skal man egentlig betale for ytterligere enheter, men hender de ser mellom fingrene
I tillegg til seat block Når jeg flydde hjem i BA C siste på rad 1 var setet ved siden av blokkert. Greit med BA gull
Nå fikk jeg tilbake 61500 eurobonus poeng som jeg egentlig ikke hadde krav på å få tilbake av flyselskapet. Fikk svar fra diamantmailen at de gjorde et unntak og ønsket meg en trevlig dag. Det hører vel godt hjemme under diamant service det.
Hadde bonusbillett på hjemreise fra en MR til California i går. I loungen på CHP åpnet de et sete på et stappfullt tidligere fly så jeg skulle slippe å vente i 8 timer på flyplassen. Fikk midtgang ved det eneste ledige midtsetet jeg kunne se i Pluss. Om ikke diamantservice, så uansett veldig god service.
Interessant. Jeg har en case hvor jeg opplever mer eller mindre ubrukelig kundeservice. Er EBD, hva er EBD mailen? EDIT: fant den i appen.
Jeg fikk i går endret min siste leg OSL-TOS til en to timer tidligere avgang. Karen i loungen i Oslo tok en telefon og det løste seg på flekken. Vet ikke om det var diamantstatus eller Biz bonusbillett som var utslagsgivende, men godt fornøyd uansett. Har også oppdaget at telefonkøen hos SAS nesten ikke eksisterer lengre. Det er meget sjelden jeg ikke kommer gjennom etter 1-2 minutter. Det kan jo være fordi vi ikke er i høysesong for tiden, men uansett meget behagelig å få svar nesten umiddelbart.
Jeg er jo EBD etter første legg, jeg. Men får jo ikke nyte godt av det siden statusen neppe oppdateres før et par dager etter jeg har flydd de tre leggene
I dag fra MOL til OSL, langt i fra fullt fly, men dog: 2A, ledig både 2b og c. Ellers for det meste ledig midtsete i hele pluss.
Jeg vet at SAS sier at loven er slik, men det er vel ikke riktig. Det er forbudt å gi bort alkohol som markedsføringstiltak, og forbudt å ha alkohol som gevinst eller premie. Men gjeldene sistnevnte står det uttrykkelig i lovkommentarene at "bruk av alkohol som ren gave rammes ikke av forbudet". https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven