definitivt blitt med den løsningen til nå. Trodde det var på plass i går men den glapp når jeg hadde de på tlf og hun jeg hadde på tråden snakket med Backoffice….
SAS har svart "Hei, Først og fremst takk for at du er en lojal SAS-kunde, og ikke minst takk for din tilbakemelding – det er viktig for oss og noe vi tar på alvor. Det er riktig at vi for en god tid tilbake gjorde endringer i våre gateprosedyrer. Våre kjære kollegaer i gate har en viktig og tidsintensiv jobb hvor vår viktigste prioritet er å sørge for at avgangen følger våre sikkerhetsrutiner og går på tid. I en lenger periode opplevde vi økende arbeidsbelastning i gate som følge av blant annet økt dokumentsjekk under pandemi, oppfølging av endret håndbagasje policy for reisende i Go Light og stor mengde med endringsforespørsler (for alle billettyper). Med dette som bakteppe gjennomførte vi en rekke tiltak for sikre at gatepersonalet hadde tilstrekkelig med tid til å gjøre sine arbeidsoppgaver. Dette har påvirket muligheten til å håndtere endringsforespørsler tett på avgang i gate, og er noe som i dag må gjøres på innsjekk, vårt servicepunkt eller via vår digitale løsninger på sas.no og SAS app. Det er allikevel viktig å understreke at det ikke har blitt gjort noen endringer i billettvilkårene for SAS Plus Pro billetter. Dette er ettertraktet produkt i Norge mye på grunn av fleksible endring- og avbestillingsregler, men også på grunn av tilleggstjenester som fast track, lounge og økt bagasjekvote. Reisende på en SAS Plus Pro billett kan endre sin avgang uten gebyr innenfor samme prisnivå frem til avreise. Dersom det kun er ledig seter i en høyere prisklasse, må billetten oppgraderes og en prisdifferanse tilkommer. Jeg vil løfte frem «mine bestillinger» på sas.no og SAS App som de enkleste og mest smidige måter å endre avgang på, denne tjenesten vil hjelpe deg med å finne alternative flyvninger med ledig plass. Dersom din bestilling er gjort via et reisebyrå vil de også kunne være behjelpelig med å endre avgang for deg. Avslutningsvis vil jeg understreke at vi følger tett opp tilbakemelding fra kunder og vurderer kontinuerlig våre prosedyrer for å sikre at vi leverer en enkel og god reiseopplevelse for våre kunder. Din tilbakemelding er viktig i den forbindelse og vil bli hensyntatt i vår evaluering av de endringer vi har gjort. Jeg håper dette var oppklarende og vil samtidig benytte anledningen til å ønske deg en riktig god jul og et godt nytt år." Synes det er bra de svarer, selv om det er mye her vi vet godt fra før. Det virker også tilsynelatende som de tar dette seriøst. Hvis nok av oss her inne finner eposter til nøkkelpersoner i SAS og sender dem lign. tilbakemeldinger, kanskje det vil ha en større effekt enn om vi sutrer til gull, diamant- og kråkeeposten. Tenker for øvrig å svare, takke for at de tar seg tid, og så evt. argumentere for at har man Gull, Diamant eller Kråke på kortet har ikke Plus Pro annen verdi enn at den kan avbestilles, og at det da samme dag ofte er billigere å avbestille og booke billett i Go. Hva tenker dere, kan det være fornuftig? Noe annet dere ønsker jeg skal ta med? @Are @RoadKing @Eddie47 @Kristian @paron @themichael
Flott at du tar deg tid til dette, jeg har nærmest gitt opp etter for mange svadasvar! Pluss pro gir jo også litt flere statuspoeng og bedre traktering da
Han som svarte var lagt oppi systemet og tror de er lydhøre til en viss grad, men forstår frustrasjonen. Ting var så mye bedre før.. Takk, det er sant, man får faktisk litt tørt og vått fremme i bussen Utover høsten har jeg observert så mye irriterte kunder i gate. Det er vanskelig å selge inn dette når man har gjort dette i så mange år og så er det slutt. Oppleves som en stor nedgradering for de aller fleste. Jeg tenker vi har større påvirkningskraft når vi tar tak i nøkkelpersoner hos SAS. Hvis man er mange nok som gir uttrykk for at dette er et stort minus kan man jo være heldige med at de slipper opp igjen.
Sikker på at vedkommende satt på riktig sete? Jeg har opplevd at folk har satt seg på feil rad og ved siden av meg istedenfor sitt egentlige sete.. Det forklarer mye, det svaret var langt bedre enn hva man skulle tro diamant-mailen ville klare å hoste opp Interessant observasjon at det kommenteres at det er mye mer kontroll i gate enn før. Både ID-sjekk for studentbilletter og ikke minst bagasjekontroll på light-billetter må kreve en del arbeid, særlig der de må kreve betaling i gate for store håndbagasjer. Ellers vil jeg jo si at det fortsatt synes å være tilstrekkelig med tid til å håndtere enkelte pasasjerer med skinnende kort og dyre billetter om de trenger en hjelpende hånd. Samtidig, jeg forstår godt at de med minusbillett og EBD ikke får bli med tidligere fly, da ville man jo aldri fått solgt plus-billetter. Men at man har "feil plus" synes jeg blir værre. Eller at man avviser folk kontant uten engang å se på billetten synes jeg er dårlig stil.. Er ikke alltid så enkelt å få booket om på nett rett før avreise, om man i tillegg har billett via reisebyrå (jobb) så vil man jo bli helt vingeklippet om man ikke får tak i byåret umiddelbart.
Før, i gamle dager, ba de alltid om å få se billetten min når jeg spurte om å få være med et tidligere fly.
Sist jeg spurte fikk jeg kontant nei uten at de så på billetten. Jeg hadde ikke plus, men var veldig tidlig på flyplassen av logistikkmessige årsaker.. Hadde jeg hatt plus hadde jeg nok vært litt mer insisterende
Jeg reiser stort sett på TPC (travel pass corporate) enkeltbilletter, og de utstedes alltid (?) i plus pro klasse. Hele vitsen med såpass dyre billetter er fleksibiliteten, dvs man kan bestille og avbestille samt hoppe mellom avganger helt fritt, og blir kun fakturert for faktisk gjennomført reise dagen etter reisen er ferdig. Hvis de fjerner fleksibiliteten til å hoppe på en tidligere flight så blir mye av grunnlaget for TPC borte for min del. Den eneste løsningen måtte være at den nye fantastiske appen tillater ombooking og innsjekk helt til gate close, dvs den har tilgang etter at gate har tatt over kontroll og låser ute normal bookingsystem. Ellers reduseres bruken av TPC, flyene vil gå med flere tomme seter, og SAS vil tape penger på forretningsreise-segmentet. Men selvfølgelig vil det være fordel for enkelte her på IF da man slipper oss bøller i dress som kommer hesblesende inn og dumper ned på midtsetet i siste sekund…
Hvilken booking klasse havner bestillingene dine i? Det er noen år siden jeg hadde TPC, men da var det i C innen skandinavia og følgelig den høyeste booking klassen og dermed full fleksibilitet. Det villle vært merkelig om SAS gjør noe som risikerer noen av disse kundene, vil tro det er noen av de aller mest lønnsomme kunder bolaget har.
For å si det sånn, det hjelper ikke å insistere med Plus heller. Har forsøkt selv i løpet av høsten og sett maaaange andre gjøre det samme. Uten hell Det som er fascinerende her er at det finnes en bookingklasse hvor man får være med tidligere fly ved gate, og det er ren C. Den heter faktisk ikke Plus eller Plus Pro, men Full Flex. Samboer har disse billettene og hun har fått være med tidligere fly i høst, uten unntak. I motsetning til meg og mine Plus og Plus Pro billetter
Men det er mer gunstig for kunden å kjøpe Plus Pro på alle mulige avganger de kan tenke seg å bruke. Er det mer gunstig for SAS at folk gjør dette enn å bare slippe folk med på et tidligere fly når det er plass?
Det er jo litt rart at jeg, som vanlig kunde, ikke får kjøpt sas plus full flex på sas.no. Må via reisebyrå, og de koster type 3 ganger så mye som plus pro?
Reiser endel med TPC selv også. Og har alltid bare bestilt en ny billett i (gamle) appen, på det flyet jeg faktisk vil fly med, dersom det ikke lar seg endre på eksisterende. Så kansellerer jeg den opprinnelige bookingen, selvsagt. For å frigjøre setet der til noen andre istedet for å være en no-show. Men når appen noen ganger ikke tillater avbestilling av flighten jeg ikke skal ta, får jeg ikke gjort stort. Dette skjer ikke ofte, men da tenker jeg at det må være SAS sitt eget problem siden jeg har forsøkt å gjøre alt på riktig måte. Man blir jo uansett ikke økonomisk belastet for en flight man ikke tar med TPC.
Som kunde uten bedriftsavtale vil det vel aldri lønne seg å kjøpe Plus Full Flex direkte, da Plus Pro kan endres/oppgraderes ved behov? Slik sett fint at SAS har forenklet valgmulighetene på nettsiden, men interesant at de gjør det vanskelig å betale ekstra for de som ønsker dette.
Nei, det vil være langt mer rasjonelt for kunden å kjøpe Plus Pro for 4-5 forskjellige avganger, bruke 1 og la resten gå i no-show.
Eller være hyggelig mot andre som kanskje ønsker å fly på de avgangene du ikke skal bruke, og kjapt kansellere dem på egen hånd når du vet de ikke skal brukes
Jeg har gjort dette. Men kunne egentlig tenkt meg å betale noen få hundrelapper mer ved kjøp av plus pro og så kunne bytte fritt....
Selvfølgelig, når man vet hvilket fly man rekker med 100% sikkerhet. Jeg har ikke gjort dette selv, det var mer et eksempel på hvordan SAS kan tape på at kundene tilpasser seg istedenfor å bare la folk gå på et tidligere fly hvis det forsatt er ledig etter boarding.