Du har rett i at en app ikke automatisk er tryggere. Men man kan, hvis man vil, gjøre den meget sikker. Man kan for eksempel basere seg på personlige sertifikater validert via BankID, og benytte TLS1.3 sesjonssikkerhet. Hvis operasjonen ende-til-ende er basert på en skikkelig Common Criteria sikkerhetspolicy så er mye gjort.
Kjenner veldig godt mulighetsrommet teknisk her, men jeg tror det heller skorter litt på top-down strategi, policy og hva som er prioritert. Mulig at ukens siste avisoppslag gjør at ledelsen prioriter dette høyere.
Enig. Det skorter nok mest på motet i Frösundavik til å gå løs på legacy baksystem spaghetti. Og jeg skjønner IT-ledelsen godt. Dessverre er en grunnleggende opprydding den eneste reelle muligheten til å fikse både sikkerhet og de fleste andre SK-IT problemene vi sliter med.
Hlet sikkert ikke verdens tryggeste system. Men sammenliknet med telefon er det vel fortsatt tryggere? Eksempelvis, i dag booket jeg en reise via telefon, jeg tastet inn mitt EBD nummer for prioritering og oppgav min booking-referanse. Thats it, Ingen sikkerhetskode eller annet slik som det var tidligere. Fikk kansellert en billett, refundert gammel CT og booket helt ny reise, kunne booket på nytt navn om jeg ønsket, men siden jeg tross alt er meg så ba jeg agenten om å bruke navnet fra den gamle billetten som ble slettet.. Men i prinsippet kunne hvem som helst ha gjort dette kun ved å ha observert booking-refransen og etternavnet eller EB-nummeret.
God grunn til å ikke dele bookingnr med noen. Booket CT her om dagen, da fikk jeg en kode på sms mens jeg var på telefonen. Men i dag var det ingen spørsmål om annet enn EB nr og navn. Og leste opp kredittkortinfo. Ikke så sikkert, egentlig..
Absolutt. En person som er litt oppegående i social engineering kan helt klart snakke seg rundt flertallet av agenter og sikre seg billetter i alle retninger. Bookes de kort nok i forveien er jeg mer eller mindre 100% overbevist om at de også kan flys før det oppdages... Og derfor jeg fortsatt overbevist om at appen, selv om den helt sikkert ikke er 100% trygg, er tryggere enn telefon og mail. Selv om jeg personlig tenker at om man bruker mail som er registrert på profilen, kun akseptere navn og betalingskort forhåndsergistrert i profilen. Kanskje litt omstendig, men det ville vært veldig praktisk for mange av oss som ikke nødvendigvis hverken kan eller ønsker å stå i lange telefonkøer i arbeidstiden.
Jeg har poeng som går ut 31/05/27. Ligger ann til EBD i år, men det blir jeg aldri igjen. Da lurer jeg på om utløpsdatoen blir forskjøvet et år mens jeg har EBD, eller om jeg etter et år med poeng som ikke går ut faller tilbake til gammel utløpsdato?
Når du blir EBD er det ingen utløpsdato, og når du rykker ned får alle poeng ny utløpsdato 5 år frem.
Ønske om ny EBD fordel, roll-over av status poeng slik som mange hotell kjeder. Er snart «dobbel» diamant desse doble poenga nå blir jo bare ubrukelig når periode er 1.4-31.03….
Det kommer ikke til å skje. Har blitt sagt før. Og det er egentlig forståelig. Jeg hadde vel sikkert 2-300 flights sist periode pga kampanjer etc. Og mange bikker 200k poeng i setet.. KLM har jo en slik variant, men ikke så mange innenriks pendlere eksempelvis i Nederland
I gamle dager kunne man fly fra Maastricht eller Groningen til Schiphol… (men havnet typisk på utenfor Schengen-området pga av flyet skulle videre til f eks London). Jeg har ofte flydd fra DUS til AMS og videre ut i verden fordi det var mye billigere enn AMS-destinasjon. Lenge leve sentral plassering mellom Dus/Ams/Bru og alle fordeler det ga. Kan noen minne meg på hvorfor jeg flyttet til Trd-området?
Welcome to the club… Som nordlending var jeg lei av vinter og mørketid og planla flytting til syden med evig solskinn, palmesus og paraplydrinker. Skulle bare ta noen år på Gløshaugen videregående først (NTH for de uinnvidde…) Det har blitt til over førti år med «bart, skjinnvæst å mokkasina»
Jeg kan formelig føle hvordan trådpolitiet gremmer seg over mye off-topic her, så får forsøke å ro oss (dvs. meg) inn igjen. Jeg mener å ha merket en betydelig forbedring i moralen hos SAS ansatte. Dette er opplevd over ganske mye av SAS nettverket det siste halvåret, og sett bort fra de med en dårlig dag som man alltid kan treffe på. Jevnt over er det gode, lune kommentarer fra de gamle erfarne i cabin crew, og også på gate. Det virker som om mye av bråket i 2021/2022 har lagt seg og ført til en ny giv hos de fleste. Vet ikke om dette bare skyldes fargen på statuskortet, men tror faktisk det er systemisk over hele linjen. Man blir faktisk glad av å reise med denne gjengen!