Opplever dere noen "diamant" service?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,361
    Likes mottatt:
    6,570
    Bonuspoeng:
    183
    Softblock ser ut til å være på igjen nå, her har jeg iallfall fått blokkert nabosete på SK-flights i morgen og på onsdag.
     
  2. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    363
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Er det en felles metode for å sjekke for softblock? Føler fort man kan få falske positive svar her
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,288
    Likes mottatt:
    7,663
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du har mulighet å endre til setet ved siden av deg i mine bestillinger, men ikke har mulighet til å velge setet hvis du starter en ny bestilling utlogget uten medlemsnummer på sas.no så er det mest sannsynlig en softblock der.

    I tillegg har både Awardfares og Expertflyer en seat map-funksjon der du kan se forskjell på blokkerte og opptatte seter. Denne er gratis hos begge to, men du må opprette konto og det er begrenset antall søk per dag hvis du ikke har abonnement.

    Det er såklart mange andre grunner til at et sete kan være blokkert enn soft block pga status, så ingen av måtene er 100% sikre.
     
  4. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Bytte av fly samme dag:

    Jeg skal fly OSL-ARN-MAN

    …er det noen mulighet for at jeg får lov til å endre dette til OSL-MAN direkte om de har ledig plass?!
     
  5. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    488
    Likes mottatt:
    3,565
    Bonuspoeng:
    93
    Etter hva jeg kan erindre noen andre skrev her, så skal det ikke endres ruting ved bruk av EBD-fordelen. Samtidig er det andre som har fått det til, så det er vel verdt et forsøk?
     
    1884derby liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,958
    Likes mottatt:
    22,690
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig. Det er i mot reglene, men kan gå i praksis hvis noen vil nok.
     
    OyvindN and 1884derby like this.
  7. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar @Upsaker og @OyvindN

    Ringte inn og konsulenten var tydelig på at dette ikke går pga endra routing. Gjør et forsøk på flyplassen imorra
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,941
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Er jo helt vilt at de ikke vil frigjøre plass på ett ekstra fly. må jo være bedre å fly direkte for SAS sin del
     
    1884derby liker dette
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Er med på hva du tenker, men dette er vel litt uheldig for SAS i de tilfellene hvor det er dyrere å fly direkte enn med mellomlanding. Hadde garantert blitt misbrukt.
     
    kaijoar liker dette
  10. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Ja - og nå ser jeg at avgangen OSL-ARN er utsolgt, så SAS ville nok vært tjent med at mitt sete her ble frigjort..
    4 ledige seter på OSL-MAN
     
  11. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    210
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom du får nei i billettkontor så er det jo lov å spørre pent i lounge også. Det å forenkle routing har nok bedre odds enn omvendt (selv om jeg bl.a. har blitt tilbudt å endre routing fra A-B-C til A-D-C).
     
    1884derby liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,958
    Likes mottatt:
    22,690
    Bonuspoeng:
    293
    Kundeservice vil definitivt si nei, her er det bare å spørre pent ved innsjekk, lounge eller gate. Det må skje samme dag.
     
    Nordlands and 1884derby like this.
  13. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,076
    Likes mottatt:
    3,946
    Bonuspoeng:
    113
    De som ‘må’ fly direkte eller er villige til å betale for direktefly (jobbreisende) ville nok i aller høyeste grad gjort dette uansett. All den tid man ikke er garantert å bli booket om til et tidligere fly ville det vært lite lurt å gamblet på det. De som er villige til å gamble på dette er nok de av oss som i utgangspunktet ikke ville betalt for dyrere billetter med bedre rutetider etc.
    Eventuelt at de i det minste hadde hatt myndighet til å gjøre det ved bruk av sunn fornuft. Som i dette tilfellet når de har fulle fly som mye mulig er overbooket. Det gir jo SAS muligheten til å ta noen av skattene rett på bunnlinjen ettersom de er betalt, men ikke benyttet.

    I fjor høst hadde jeg feks et tilfelle hvor jeg ikke fikk fly SVG-CPH når jeg hadde SVG-OSL-CPH. Greit nok at jeg ikke ble booket om i utgangspunktet, men selv om SVG-OSL ble utsatt med god margin slik at det så mørkt ut for å rekke siste fly fra OSL-CPH hadde de fortsatt ikke mulighet til å sette oss på nytt fly, hverken de på flyplassen eller noen på kundeservice. Her skyter SAS seg potensielt i forten og de må da kunne spare store penger på å være mer proaktive ved ombooking. I dette tilfellet rakk vi det med et nødskrik, selv om vi landet på OSL 5 min før neste fly skulle gå. I verste fall måtte SAS ha spandert på oss 2x400 + hotell og nye flybilletter. Hadde også en lignende på vei hjem fra HEL hvor vi skulle via ARN og CPH før ankomst på SVG. Flyet som skulle ta oss fra ARN til CPH hadde ikke engang tatt av på ruten inn til ARN da boarding skulle starte og jeg så at det ville bli på håret om vi rakk videre. Kundeservice på ARN var motvillige til å booke oss om til ARN-OSL-SVG siden vi ikke var forsinket nok, men gjorde det til slutt og vi fikk nye boardingkort i det boarding til OSL var i gang. Dette gjorde at vi kom frem i tide, mens ARN-CPH endte opp så forsinket av vi ikke hadde rullet siste fly til SVG.

    Poengnet er at jeg håper SAS har fornuft nok til å gi enkelte av sine ansatte myndighet til å ta avgjørelser som er fornuftige og gir mening, selv om det ikke er i henhold til alle paragrafer i regelboken, også på chat/tlf/non-hubs.
     
    EndreD, Upsaker and Preference like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,942
    Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen er at alle endringer blir logget med den ansatte sin ID. Og da er det mange som vegrer seg for å være proaktiv. Det virker å være svært lite handlingsrom for den enkelte ansatte, og det er sentralisert til en eller annen avdeling.

    Selv da jeg var diamant med irr-ops (pre-covid) kunne ikke de på flyplassen eller kundeservice endre/fikse. Kan virke som de bruker noe AI nå også for automatisk re-booking.
     
  15. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Foreløpig ‘fasit’ i mitt tilfelle:

    SAS’ serviceskranke på OSL var svært velvillige til å flytte meg fra OSL-ARN-MAN til direkte OSL-MAN. De etterspurte Diamantstatus naturlig nok.
    Utfordringa er at OSL-MAN er helt full, så jeg ble rådet til å prøve i gate. Den vennlige kundebehandleren sjekket for meg hvorvidt det lå an til ‘No-show’, og kunne fortelle meg at det blir minst et sete ledig siden en passasjer ikke møtte opp på sin første reiseldel ARN-OSL.

    Så da krysser jeg fingrene for at gate’n er like behjelpelig. Før den tid sjekker jeg med skranken i Lounge
     
    Teknolai, Cumulus, Rapolo and 8 others like this.
  16. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig fasit:

    Super service av SAS hele veien.

    Fikk først god hjelp i loungen. De ringte ned til gate og avtalte å gi meg standby-boardingkort.
    I gate var de like behjelpelige, og jeg fikk det siste setet på flyet…rad 1

    Veldig godt fornøyd med SAS i dag. Hyggelige og løsningsinnstilte hele veien

    Boarder nå….

    God påske :)


    EDIT: å bli flytta fra SAS go light til SAS Plus i samma slengen, var jo ytterligere stas
     
    Last edited: 28. mars 2024
    chrt, Pingus, pepperminte and 25 others like this.
  17. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    376
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som har klart å få byttet til et annet fly i skranken, fra MAN - OSL/CPH/ARN?
     
  18. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Nytt datapunkt:
    Jeg har en flight på fredag om under 72 timer. Jeg er EBD i 8E, og 8D har blitt blokkert.
    upload_2024-4-2_15-44-11.png


    Jeg har også en flight samme dag, men om over 72 timer. Der er ikke setet ved siden av meg blokkert (enda):
    upload_2024-4-2_15-45-50.png upload_2024-4-2_15-44-11.png upload_2024-4-2_15-45-50.png
     
    Xflipper, Flymunda, Teknolai and 4 others like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,444
    Likes mottatt:
    8,897
    Bonuspoeng:
    183
    Midt-sete er i motsetning til deg ikke akkurat det første jeg ønsker meg i SAS sine overfylte, trange fly (spesielt dårlig value i Plus). Men smak og behag....

    Skjønner selvsagt at du reiste med noen som insisterte på window seat :p
     
    Rscott liker dette
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,559
    Likes mottatt:
    4,125
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje ikke noe Diamant men heller en Star Alliance Gold fordel (kombinert med fullbooket fly)...men da jeg nettopp bordet LH861 OSL-FRA fikk jeg en hyggelig lap ved ombordstigning: "New Seat - Business Class".

    Og hos LH er jo dette en ganske så hyggelig oppgradering, da gir jeg gjerne opp 11D ved nødutgangen. Pre Departure Drink i form av en flaske kvalitetsvann er allerede servert.
     
    OyvindN, Olelink, Dassin and 8 others like this.

Del denne siden