Softblock ser ut til å være på igjen nå, her har jeg iallfall fått blokkert nabosete på SK-flights i morgen og på onsdag.
Hvis du har mulighet å endre til setet ved siden av deg i mine bestillinger, men ikke har mulighet til å velge setet hvis du starter en ny bestilling utlogget uten medlemsnummer på sas.no så er det mest sannsynlig en softblock der. I tillegg har både Awardfares og Expertflyer en seat map-funksjon der du kan se forskjell på blokkerte og opptatte seter. Denne er gratis hos begge to, men du må opprette konto og det er begrenset antall søk per dag hvis du ikke har abonnement. Det er såklart mange andre grunner til at et sete kan være blokkert enn soft block pga status, så ingen av måtene er 100% sikre.
Bytte av fly samme dag: Jeg skal fly OSL-ARN-MAN …er det noen mulighet for at jeg får lov til å endre dette til OSL-MAN direkte om de har ledig plass?!
Etter hva jeg kan erindre noen andre skrev her, så skal det ikke endres ruting ved bruk av EBD-fordelen. Samtidig er det andre som har fått det til, så det er vel verdt et forsøk?
Takk for svar @Upsaker og @OyvindN Ringte inn og konsulenten var tydelig på at dette ikke går pga endra routing. Gjør et forsøk på flyplassen imorra
Er jo helt vilt at de ikke vil frigjøre plass på ett ekstra fly. må jo være bedre å fly direkte for SAS sin del
Er med på hva du tenker, men dette er vel litt uheldig for SAS i de tilfellene hvor det er dyrere å fly direkte enn med mellomlanding. Hadde garantert blitt misbrukt.
Ja - og nå ser jeg at avgangen OSL-ARN er utsolgt, så SAS ville nok vært tjent med at mitt sete her ble frigjort.. 4 ledige seter på OSL-MAN
Dersom du får nei i billettkontor så er det jo lov å spørre pent i lounge også. Det å forenkle routing har nok bedre odds enn omvendt (selv om jeg bl.a. har blitt tilbudt å endre routing fra A-B-C til A-D-C).
Kundeservice vil definitivt si nei, her er det bare å spørre pent ved innsjekk, lounge eller gate. Det må skje samme dag.
De som ‘må’ fly direkte eller er villige til å betale for direktefly (jobbreisende) ville nok i aller høyeste grad gjort dette uansett. All den tid man ikke er garantert å bli booket om til et tidligere fly ville det vært lite lurt å gamblet på det. De som er villige til å gamble på dette er nok de av oss som i utgangspunktet ikke ville betalt for dyrere billetter med bedre rutetider etc. Eventuelt at de i det minste hadde hatt myndighet til å gjøre det ved bruk av sunn fornuft. Som i dette tilfellet når de har fulle fly som mye mulig er overbooket. Det gir jo SAS muligheten til å ta noen av skattene rett på bunnlinjen ettersom de er betalt, men ikke benyttet. I fjor høst hadde jeg feks et tilfelle hvor jeg ikke fikk fly SVG-CPH når jeg hadde SVG-OSL-CPH. Greit nok at jeg ikke ble booket om i utgangspunktet, men selv om SVG-OSL ble utsatt med god margin slik at det så mørkt ut for å rekke siste fly fra OSL-CPH hadde de fortsatt ikke mulighet til å sette oss på nytt fly, hverken de på flyplassen eller noen på kundeservice. Her skyter SAS seg potensielt i forten og de må da kunne spare store penger på å være mer proaktive ved ombooking. I dette tilfellet rakk vi det med et nødskrik, selv om vi landet på OSL 5 min før neste fly skulle gå. I verste fall måtte SAS ha spandert på oss 2x400 + hotell og nye flybilletter. Hadde også en lignende på vei hjem fra HEL hvor vi skulle via ARN og CPH før ankomst på SVG. Flyet som skulle ta oss fra ARN til CPH hadde ikke engang tatt av på ruten inn til ARN da boarding skulle starte og jeg så at det ville bli på håret om vi rakk videre. Kundeservice på ARN var motvillige til å booke oss om til ARN-OSL-SVG siden vi ikke var forsinket nok, men gjorde det til slutt og vi fikk nye boardingkort i det boarding til OSL var i gang. Dette gjorde at vi kom frem i tide, mens ARN-CPH endte opp så forsinket av vi ikke hadde rullet siste fly til SVG. Poengnet er at jeg håper SAS har fornuft nok til å gi enkelte av sine ansatte myndighet til å ta avgjørelser som er fornuftige og gir mening, selv om det ikke er i henhold til alle paragrafer i regelboken, også på chat/tlf/non-hubs.
Utfordringen er at alle endringer blir logget med den ansatte sin ID. Og da er det mange som vegrer seg for å være proaktiv. Det virker å være svært lite handlingsrom for den enkelte ansatte, og det er sentralisert til en eller annen avdeling. Selv da jeg var diamant med irr-ops (pre-covid) kunne ikke de på flyplassen eller kundeservice endre/fikse. Kan virke som de bruker noe AI nå også for automatisk re-booking.
Foreløpig ‘fasit’ i mitt tilfelle: SAS’ serviceskranke på OSL var svært velvillige til å flytte meg fra OSL-ARN-MAN til direkte OSL-MAN. De etterspurte Diamantstatus naturlig nok. Utfordringa er at OSL-MAN er helt full, så jeg ble rådet til å prøve i gate. Den vennlige kundebehandleren sjekket for meg hvorvidt det lå an til ‘No-show’, og kunne fortelle meg at det blir minst et sete ledig siden en passasjer ikke møtte opp på sin første reiseldel ARN-OSL. Så da krysser jeg fingrene for at gate’n er like behjelpelig. Før den tid sjekker jeg med skranken i Lounge
Endelig fasit: Super service av SAS hele veien. Fikk først god hjelp i loungen. De ringte ned til gate og avtalte å gi meg standby-boardingkort. I gate var de like behjelpelige, og jeg fikk det siste setet på flyet…rad 1 Veldig godt fornøyd med SAS i dag. Hyggelige og løsningsinnstilte hele veien Boarder nå…. God påske EDIT: å bli flytta fra SAS go light til SAS Plus i samma slengen, var jo ytterligere stas
Nytt datapunkt: Jeg har en flight på fredag om under 72 timer. Jeg er EBD i 8E, og 8D har blitt blokkert. Jeg har også en flight samme dag, men om over 72 timer. Der er ikke setet ved siden av meg blokkert (enda):
Midt-sete er i motsetning til deg ikke akkurat det første jeg ønsker meg i SAS sine overfylte, trange fly (spesielt dårlig value i Plus). Men smak og behag.... Skjønner selvsagt at du reiste med noen som insisterte på window seat
Kanskje ikke noe Diamant men heller en Star Alliance Gold fordel (kombinert med fullbooket fly)...men da jeg nettopp bordet LH861 OSL-FRA fikk jeg en hyggelig lap ved ombordstigning: "New Seat - Business Class". Og hos LH er jo dette en ganske så hyggelig oppgradering, da gir jeg gjerne opp 11D ved nødutgangen. Pre Departure Drink i form av en flaske kvalitetsvann er allerede servert.