Har opptjeningsperiode 1 desember-30 Nov. Når man oppnår Diamant i inneværende periode før 1 Des. Vil man da kunne gi bort gull både før 1 desember og et nytt gull etter 1 desember?
Hvis du ikke er Diamant fra før, kan du gi det bort med en gang du får statusen selv. Om du er Diamant fra før, kan du bare gi det bort 3 mnd etter din nye periode starter, hvis du har kvalifisert på nytt i den forrige perioden.
Takk for svar. Kan man igjen gi bort gull i neste periode? I mitt tilfelle over, både før og etter 1.desember?
Har en bonusreise OSL BOO TOS men ser at nå er det kommet mange OSL TOS direkte forbindelser som tilgjengelig bonusreise den dagen. Klare man å bytte til direkte i OSL som diamant eller må jeg betale 250 kr endring uansett?
Er gratis om du endrer den dagen. Kan følge med i appen når bytte blir tilgjengelig. edit: mulig du må ta det med dem på flyplassen siden du skipper et leg
Ja der var det, om jeg faktisk får endre det den dagen da siden jeg ikke følger opprinnelig rute. Men spent på å høre hva folk har erfart (ved checkin, lounge, gate,...)
Vi var på jobbreise og hadde da med en annen kollega som også er diamant. Han fikk hoppe på BGO-TRD, selv om han opprinnelig hadde BGO-OSL-TRD.
Noen som vet hvor fort man får upgrade fra diamantchallenge? Jeg har siste flygning 30/11, og skjønt at de sender batcher med oppgraderinger i starten av hver mnd.
Nei ved gate. Igår skulle jeg selv fra TRD og hadde glemt at jeg hadde booket et tidligere fly hjem enn vanlig. Jeg trodde da det var for sent å bruke endringen av flight samme dag, siden flyet mitt allerede var gått, men det gikk veldig greit.
Noen diamanter som har flydd long haul SAS Go eller Plus det siste året, og på forhånd fått mail om courtesy upgrade en klasse opp? Opplever businesskabinene til SAS som smekkfulle, da har gjerne de siste setene gått til oppgraderinger til pax som har bydd på oppgradering til biz. Tenker om de har forbedret bort denne fordelen?
Mener å ha sett noen har fått det, men det er vel en klar regel at det bare gis dersom det er en viss mengde ledig slik at det ikke er sannsynlig at de får solgt alt til upgrade. Ser ingen grunn til å tro at denne uspesifiserte fordelen er endret.
Jeg fløy t/r Chicago forrige uke i Plus. La inn bud på biz på hhv. 45k poeng til og 60k på hjemreisen (som i teorien er veldig høye bud). Sjekket tilgjengelighet ca. 26t før og Plus var da overbooket med 4 mens det var 2-4 ledige i business begge veier. Nøyaktig 24t før avreise (når sjekk inn åpnet på nett) fikk jeg instant mail om at budet mitt var denied. Sjekket da tilgjengelighet på nytt og plus var da kun overbooket med 1 mens biz var da fullbooket. Det akkurat samme skjedde på hjemreise Mulig de har gitt noen andre diamantmedlemmer en meg courtesy upgrade, eller at noen har bydd høyere enn meg (litt usannsynlig). Kan selvfølgelig også ha vært noen pandion ombord. Men følte meg litt snytt
Fikk CU for et par uker siden på vei hjem fra Atlanta. Hadde bestilt tur i pluss, ble oppgradert til C. Hadde ikke lagt inn oppgraderingsbud.
Ikke helt diamant lenger, men noen som har merket endring for gull også? SAS bruker Amadeus modulen theoretical seating. Denne modulen holder ledige seter ved siden av status-kunder når det er mulig fordi flyet ikke er fullt. Jeg fikk så og si alltid ledig nabosete da jeg var diamant. Men ikke som gull. Før. Nå ser det ut til at de kanskje har endret, og tatt inn gull også i varmen som får ledig nabo (etter at diamant har fått først, selvsagt)
Jeg vet ikke om dette er nytt eller gammelt, men jeg fulgte med på seatblock opp mot en reise nylig. Når det var under 72 timer til avgang var det kun meg (EBD) og en person til som satt lengre bak som hadde blokkert midtsete, det som var interessant her var at setet ved siden av meg røyk først, til tross for flere andre ledige seter i kabin, rett etterpå sjekket en statusløs kollega inn og han fikk automatisk det andre midtsete lengre bak som var blokkert, dette til tross for flere andre ledige seter i kabin.
Hvis det bare er et par ledige seter i hele kabinen, funker ikke theoritacal seating lenger. Systemet er bedre på å fordele seter i mønstre. Og gate agents som ikke aner hva de driver med kan overstyre, i tillegg.
Tror det var 8-9 ledige seter igjen når de blokkerte setene begynte å ryke, men ja, flyet var nok fullbooket så man hadde ikke sluppet unna uansett. Men rart at de blokkerte setene skal ryke først når det er flere andre ledige seter.
Fått en CU på langdistanse i år. Og opplevd ledig midtsete mange ganger innenlands. Og det har vel aldri vært en uttalt fordel å få gratis oppgradering til Biz uansett. Og at SAS først og fremst gir oppgraderinger til de som betaler for det med penger eller poeng må også være greit. Det er et selskap som jobber for å overleve, ref. prosessene de har vært oppi de siste årene. Mye man kan kritisere SAS for, men det er tross alt et selskap som jobber for å bli lønnsomt…
Her er det ingen som klager, kun erfaringsutveksling om uoffisielle diamantfordeler. Jeg syns nesten du burde tilbudt deg å betale for den CU’en du fikk av SAS, med tanke på økonomien til selskapet
Ikke alltid like lett å få alt til hver gang - men det bør nevnes at SAS har ingen plass verken offentlig eller internt opplyst at status kunder får blokkerte seter. Derfor vil gateagenter også fint kunne finne på å override, fordi man må inn på sidepassasjeren for å idet hele tatt finne utav om det er status som blocker. Og ikke alltid gir blokkeringene mye mening, man kan ha en gull kunde på sete 10D, men da få både 10E og 10F blokkert - slike ting gjør igjen at gate agentene har systemet sine blokkeringer med en klype salt. Samt at vi ofte har folk i standby på gaten som må assignes seter, hvis onload list ikke fungerer så må disse force acceptes som igjen overstyrer. Også har du de som har «kjempe dårlig» tid i xxx må rekke tog/buss osv som så veldig veldig gjerne vil sitte så langt frem som mulig.