Fått en CU på langdistanse i år. Og opplevd ledig midtsete mange ganger innenlands. Og det har vel aldri vært en uttalt fordel å få gratis oppgradering til Biz uansett. Og at SAS først og fremst gir oppgraderinger til de som betaler for det med penger eller poeng må også være greit. Det er et selskap som jobber for å overleve, ref. prosessene de har vært oppi de siste årene. Mye man kan kritisere SAS for, men det er tross alt et selskap som jobber for å bli lønnsomt…
Her er det ingen som klager, kun erfaringsutveksling om uoffisielle diamantfordeler. Jeg syns nesten du burde tilbudt deg å betale for den CU’en du fikk av SAS, med tanke på økonomien til selskapet
Ikke alltid like lett å få alt til hver gang - men det bør nevnes at SAS har ingen plass verken offentlig eller internt opplyst at status kunder får blokkerte seter. Derfor vil gateagenter også fint kunne finne på å override, fordi man må inn på sidepassasjeren for å idet hele tatt finne utav om det er status som blocker. Og ikke alltid gir blokkeringene mye mening, man kan ha en gull kunde på sete 10D, men da få både 10E og 10F blokkert - slike ting gjør igjen at gate agentene har systemet sine blokkeringer med en klype salt. Samt at vi ofte har folk i standby på gaten som må assignes seter, hvis onload list ikke fungerer så må disse force acceptes som igjen overstyrer. Også har du de som har «kjempe dårlig» tid i xxx må rekke tog/buss osv som så veldig veldig gjerne vil sitte så langt frem som mulig.
Med tanke på Senator-status som ganske mange her har sikret seg i høst, tenker jeg at de upgrade vouchers som deles ut der hadde vært veldig kjekke å få med seg. De kan, slik jeg forstår det, benyttes på en bestilling selv om det er god tid igjen til flyvningen for å komme seg en klasse høyere opp og frem enn hva man har bestilt. Det hadde vært litt kjekt å kunne få et par slike hvert år, kanskje også følge mønsteret M&M har for veien videre med HON Circle og de forskjellige fordelene som sakte men sikkert deles ut ettersom man samler Qualifying og HON points. I de seks årene jeg har hatt EBD har jeg aldri opplevet CU verken på kort-, mellom- eller langdistanse. Kanskje fordi jeg har booket C eller lagt inn gode bud allerede, men det hadde vært fint med en ekstra påskjønnelse for oss som flyr litt mer og/eller legger igjen litt flere penger i SAS-kassen.
Siste mulighet for å fly inn senator status match er vell idag, så med mindre du har gjort det allerede har du desverre meget dårlig tid.
Ok. Så bare ut som om jeg fikk mer enn jeg spurte om. Har jeg kritisert SAS for at diamanter ikke får gratis oppgraderinger kastet etter seg? Jeg spurte om andre diamanter fortsatt opplever CU i 2024. Selvfølgelig velger SAS betalte oppgraderinger først, det sier seg selv. Om jeg har booket Plus, så byr jeg alltid på oppgradering for å sikre meg best mulig, og har selv ikke opplevd CU på langdistanse siden pre covid.
Jeg og medreisende fikk CU fra Eco til Plus i våres (PVG-CPH) på halvfullt fly Har ikke flydd long-haul med SAS siden da, så vet ikke noe om hvor vanlig det er.
Aldri fått oppgradering etter at Diamant ble innført. Skal man forresten fortsatt få en kvittering på mottatt e-post fra Diamantmailen? Sendte på fredag, men ikke mottatt. det er fortsatt diamand.no@s...... som er riktig adresse?
Det hjelper nok om du prøver [email protected] istedet for diamand.no@.. Fikk kvittering ganske umiddelbart sist som lovet svar på 2 virkedager, men fasit ble 2 uker.
Fikk ingen kvittering, men svar i dag så e-posten kom iallfall frem. bra jeg hadde feite fingre på insideflyer og ikke i e-postadresseskrivingen.
Har fått ganske mange oppgraderinger på innenlandsflygninger, men jeg er vel ikke alltid enige i definisjonen av en upgrade. Spesielt ikke når flere av dem er midtsete i Plus heller enn nødutgang. Vet ikke om det er SAS eller gate som plukker ut, men om det er sistnevnte bør det nesten være åpenlyst. Så god er ikke chipsposen.
Hvis man blir oppdatert kort tid før avgang så er det gate som gjør dette, da det er overbooket i SAS go. Vi har en onload list som kjøres igjennom og som skal brukes (konsept «trust altea»). Den oppgraderer folk etter status, oftest folk som reiser alene. Den tar ikke høyde for om man allerede sitter på nødutgang eller om man havner på mid sete desverre (vi vet faktisk ikke hva sete den tildeler før man har «commita» listen). Så har folk også forskjellige preferanser, jeg har funnet på rope opp folk med diamond om de ønsker å bli oppgradert til pluss (fra nødutgang) og de gangene jeg har spurt så har det konsenvent alltid vært ja Men igjen, vi har en onload list - som hovedsaklig tar status som hovedfaktor i oppgradering. Dette er forøverig prioriteringslista (obs: den vil aldri sette folk i samme PNR på 2 forskjellige cabin klasser): 1. EBP-Card holders 2. EBD/EBG-Card holder 3. FQTR/EBP 4. FQTR 5. FQTR/EBS 6. FQTR/EBB 7. VIP/CIP passengers 8. Non-Revenue passengers 9. EBS-Card holders 10. Other Revenue passengers
Dette får meg til å lure på hva forskjellen er på feks EBP-Card holders og FQTR/EBP, og hvorfor EBS-Card holders er et godt stykke under FQTR/EBS, men for alle de andre er det motsatt
FQTR angir konto brukt for betaling av bonusbilletter, slik sett interessant at FQTR/EBB prioriteres over VIP.
Takker for meget utfyllende svar. Mye bra insight her nå Har forståelse for at preferanser er ulike og SAS har jo like lite kontroll når de gjør det selv, men det gir litt mer mening om EBG/EBD rangeres likt ettersom EBG har ikke inkludert drikken som gjør det mindre attraktivt for en EBD å bli oppgradert (hvertfall til et midtsete). Uansett løser det jo seg som oftest med å ta en prat med dem ved gaten, det er bare ikke alltid jeg oppdager det før jeg får ny setelapp når jeg går igjennom, så da føler man seg jo som den proppen i systemet man sikkert er
Akkurat landet i København hvor jeg satt i SAS GO fra Oslo. Måtte betale for vinen da dette var en fordel som ikke gjaldt lenger fikk jeg beskjed om. Alkoholfritt var gratis, men ikke alkohol og dette burde vi diamanter fått beskjed om fikk jeg vite bryskt fra flyvertinnen. Har jeg gått glipp av noe eller har jeg misforstått hele tiden?