Leser stadig om noen erfaringer med blokkert midtsete som diamant, så jeg har vært nysgjerrig på å sjekke dette ut på vår flyvning hjem fra Syden nå til helgen. Dessverre tyder alt på at flyet er fullt (og sikkert overbooket), da det ikke har vært mulig å kjøpe billetter til flyvningen de siste dagene. Vi reiser på tre seter: to voksne, et barn og en infant på fang. Minsten er blitt ganske så aktiv, så det ledige midtsetet på vei ned i Plus fikk høy verdi. Jeg valgte opprinnelig 5ABC, men vurderte å velge 5ABD (meg i D) for å se om vi fikk 5E for oss selv også. Jeg er klar over at man fram til innsjekk åpner ikke bør bruke setekartet i appen som et tegn på at man får et ledig nabosete, men når jeg likevel forsøker meg fram så observerer jeg en finurlighet.
Opprinnelig setereservasjon: Vi har 5ABC, 5DEF er ledig
Hypotetisk setereservasjon: Vi har 5ABD, kun 5C er ledig
Altså virker det som at meg (EBD) med infant på fang plutselig låser to naboseter, og ikke bare et? Jeg forsøker å bytte meg tilbake til 5C, og da blir 5DEF ledige igjen. Siden flyet mest sannsynlig er fullbooket, kommer nok ikke blokken til å fungere uansett. Jeg blir sikkert å bytte sete med 5C, om hen går med på det. Det er likevel interessant hvordan algoritmene kan slå ut. Her trengs det nok litt mer empriri
PS: med kun to rader i Plus som er åpnet til nå blir det spennende å se om noen/vi får gjennomslag for oppgraderingsbudet vårt. Igjen hadde det vært interessant å vite hvordan algoritmene er bygget opp for å få det til å gå opp. Ser neppe for meg at algoritmen vil tillate en ny Plus-rad i et fullt fly, med mindre de klarer å fylle hele raden. Og da bør vel algoritmen kreve litt mer mer enn 6 minimumsbud.
Vis alt...