Opplever dere noen "diamant" service?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

1. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Om du er EBD, ville jeg ikke giddet å bytte feeder-flight. Dette gjør du gratis i appen 30 timer før avgang, og sparer deg samtidig for noen kroner. Har gjort det mange ganger selv, og det har alltid vært ledige seter på både tidlig og sen avgang.

Er du sikker på at EB-nummeret ikke mangler på til/fra LHR–OSL-strekningen? Som @SK927 nevner, glemmer de ofte å legge det inn der.
    IMG_2811.jpeg

Last edited: 06. okt 2025
  2. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    Første feeder flights jeg la inn var melkerute, så derfor ville jeg endre.

Ser ut som ebd nr ligger inne, får ringe de i mårra.

3. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    EB-nummeret man kan legge inn selv i appen er FQTV, det gir ikke gratis setevalg så vidt jeg har forstått. Hos SAS er det FQTR og muligens FQTS som gjelder, og de er det bare kundeservice som kan legge inn.

For de som er kjent med utviklerkonsollen i nettleseren kan man finne bookingen der og se om FQTR ligger inne på alle segmentene.

Preference liker dette
  4. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Gjelder dette spesielt for når man legger til segmenter i etterkant eller generelt? Er ganske sikker på at jeg tidligere har hatt bestillinger uten EB registrert, lagt det til selv og fått alle fordelene (setevalg, lounge, etc).

5. MarcoP

MarcoP Ivar Aasen Jr.

Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har tatt to tureer i Europa i Economy etter Business er innført. Som Diamant får jeg fortsatt min GinTonic i plast, men du verden så god servicen ellers er. Jeg tror oppgraderingen smitter på hele flyet

Teknolai, PederFTime, Rapolo and 5 others like this.
  6. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Generelt for alle bonusbookinger i hvert fall, men det blir som regel riktig ved nybooking. Man trenger altså ikke registrere EB-nummer i appen (FQTV) for å få velge sete hvis EBG/D FQTR er registrert. Gjelder også partnerflyvninger, typisk feeder flights.

Dette er også grunnen til at man kan velge sete gratis for statusløse hvis bookingen gjøres fra en EBG/D-konto selv om kontoeier ikke reiser/er del av bookingen. Usikker på loungetilgang og fasttrack.

Jon_Noj and holmen like this.
  7. geirh

geirh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    18
    Enig i dette. Hadde min første Economy-tur i oktober i dag. Satt i mine litt under middels dype tanker og ble prikket på skulderen og spurt om jeg ville ha mer å drikke før vi landet. Knapt opplevd før i noen kabin hos SAS, så det må jo være bra.

8. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,899
    Bonuspoeng:
    113
    Det fungerer ikke for SAS-bonusreiser lenger i hvert fall. Booket på fredag for min mor en SAS-(Plus/Premium) bonus fra OSL-TOS i høst, og da var setekartet blokkert. Fra min app/konto som er EBD.

9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerte likt sist jeg bestilte for andre for 1 år siden, kunne ikke velge gratis seter før jeg la til EB-nr til den ene på bookingen som var EBG. Så tror det er en stund siden det fungerte som @SK927 beskriver.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Det var sånn det fungerte for meg for to år siden også, EBG til samboer måtte inn før seter kunne velges. Uasnsett var det noen som postet en link her inne der det stod at billetter bestilt av EBG+ skal ha fritt setevalg uavhengig av hvem som reiser, men det var nok før overgangen til Skyteam så det kan ha endret seg.

11. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,487
    Bonuspoeng:
    93
    Erfaring frå ARN-OSL forrige veke: To EBP ombord som fekk gå ombord først, la merke til at dei hadde fått den berømte vannflaska. Når eg så kom til mitt sete så var det jaggu ei der også. Det er ein første gang for alt :)

Teknolai, PederFTime, EndreD and 2 others like this.
  12. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer, noen andre har postet det før meg (det var der jeg lærte det), men har lagret dette i mine notater:

Book billetter for andre med gratis valg av seter hos SAS
    Passengers traveling on EBG/EBD and EBP members EuroBonus points are also exempted from this charge. The wavier code SK EXAS SK-SKSTAILEX must be inserted manually into the booking(s).
    https://www.sassalesinfo.com/travel-extras/seating/pre-reserved-seat

Når jeg går inn på linken, at det nå står på Short-haul flight under exempt from charge on short haul:
    Passengers traveling on EBG/EBD and EBP members EuroBonus points are also exempted from this charge.

Mens under Long-haul flight under excempt from charge long haul er teksten den jeg hadde lagret

SK927 and btm like this.
  13. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Har du prøvd å sjekke setekartet etter bookingen ble betalt? Har sett at man må betale under booking men det er gratis etterpå.

Er en stund siden jeg har prøvd med short haul booking men har gjort dette på flere long haul bookinger nylig, sist to uker siden.

Som @mrt skriver står dette på sassalesinfo, så ser ut som dere ikke har fått det dere har «rett» på.

14. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har mer enn en gang ringt inn og fått denne koden lagt inn, men det var i gamle *A dager. Regner med det fortsatt kan gjøres i ST også

SK927 liker dette
  15. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,899
    Bonuspoeng:
    113
    Kult! Det fungerer å velge gratis for meg på denne bookingen nå i appen etter at den er betalt og lagt inn - takk :)

Staralliance and SK927 like this.
  16. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Måtte betale for rødvin på Go i dag. AMS - OSL. Når jeg viste diamant kortet slapp jeg unna betaling for Ramløsa'en. Servert i plast som vanlig.

17. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,273
    Bonuspoeng:
    163
    Hva var forklaringen på hvorfor du måtte betale? Er bare å sende inn krav om erstatning så får du deg noen Eurobonus poeng.

18. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Hun sa alkohol ikke gjaldt, fikk derfor bare Ramløsa gratis. Mulig hun blander med innenlands, men orker ikke styre så mye siden hun var så påståelig. Kvittering hadde hun heller ikke, men får se om den dukker opp på siden deres i neste uke så kan jeg se om det er noe å hente.

19. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,273
    Bonuspoeng:
    163
    Kanskje samme dama som jeg var ute for på OSL-CPH for en stund siden. Tror jeg sendte inn krav uten kvittering og fikk det refundert. Selvsagt ikke store beløpet, men blir litt prinsippsak :)

Nordlands liker dette
  20. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg syns det er rart hvor inkonsistent akkurat det der er, på mange flygninger har det ikke engang vært oppe til diskusjon for CC har allerede vært klar over status, samtidig så dukker det innimellom opp noen som begynner å krangle. Jeg vet ikke hvilke rutiner SAS har på å gjøre CC oppmerksom på passasjerer med status, men noe går tydeligvis feil en eller annen plass.

Og det er egentlig litt kleint å måtte dra opp kortet, gir en slags feeling av å måtte spør om de "Vet hvem jeg er" og det liker jeg ikke.

stekus liker dette

Del denne siden