Hei! Jeg har fått tilbud om å endre en billett til dagen før + motta en voucher på kr. 350,-. Er det noen som har erfaring med å ringe inn og spør om å endre billetten til en annen dag? Jeg skulle gjerne ha endret den, men ikke til dagen før.
Jeg er motsatt av alle andre nordmenn der, poengterer det gjerne ved behov Men på alle mine flights som Diamant i år (4 stk) så har de bare spurt meg hva jeg vil ha, og delt ut til meg og mine medreisende uten å stille noe som helst spørsmål om betaling eller status. Var ganske åpenbart at de hadde en oversikt ett sted, for de spurte bare noen her og der, og selvfølgelig flest på nødutgangen.
Jeg har vært Diamant siden 2015 og det hører med til unntakene at jeg har måttet si at jeg er diamant og jeg ikke huske at jeg har måttet vise kortet. Men hva vet jeg, jeg har jo sluttet å fly ..... Derimot synes jeg det er kleint når purser kommet langt bak til nødutgang setet og hilser og ønsker meg velkommen tilbake .... "si bare fra hvis det skulle være noe!"
Opplever også at de stort sett vet. På en tur nylig så jeg at hun ble usikker på om hun skulle ta betalt eller ikke så jeg viste diskre status i SAS-appen på mobilen jeg satt med. Da sa hun "ja, jeg visste at en av dere satt her et sted" Men jeg har også opplevd at de som serverer i Plus ikke visste, og ville ha betalt for ekstra drikke ("syden-rute"), men de var generelt helt elendige på service og forsvant raskest mulig bak gardinen og ble der hele veien, på en 4 timer flight..
Det er merket på seteoversikten de har på paden hvem som er EBD/P. Har observert at crew som er "på" har en gjennomgang før servering hvor de sitter, ev. har paden med oversikten med i trallen. Mens andre crew som du sier ikke har sjekket noe på forhånd. Som regel holder det å si jeg er diamond hvis de begynner å trykke på kortmaskin, slipper å åpne SAS-appen.
Litt morsom historie: Satt i økonomi og når vognen kom ba jeg om rødvin, fikk det og hun gikk videre til neste mann, full kontroll på at jeg var Diamant. Han ba også om noe og drikke og hun ba han om betalingskort, da sa han "men han betalte ikke" (ja, faktisk..) og flyvertinnen annonserte strengt "Sir, he is a Diamond customer"
Ufint av medpassasjeren som forsøke å kaste deg under (air)bussen. Skulle han betale, så skulle jaggu alle andre bla opp også..
Opplevde noe liknende forrige uke på en kort TRD-OSL tur, der jeg ble spurt om drikke, og tok en cola zero. Etterpå spurte en ung gutt som satt ved siden av meg om en fanta, og faren forventet ikke at betalingsautomaten skulle komme opp så de måtte avslå drikken. Etter purser hadde gått forbi oss, spurte jeg om en ekstra fanta fra flyverten som dyttet trallen, og ga den i skjul til gutten like etter. I ny og ne hender det at man sitter med hyggelige folk, og da «spanderer» jeg oftest noe å drikke til dem og (dog flere som ikke skjønner at det er gratis, og sier at de ikke trenger noe hehe).
Same day endre flight hjem. Skal fra LHR tol OSL, med baggasje, via CPH. Det er også en del som går OSL - LHR direkte samme dag. Mulig å få til det? Eller må jeg bite i det sure eplet og betale for ombookingen? Er bonustur OSL-CUN, btw.
Kom inn til OSL med et forsinket fly fra JFK i dagmorges, og nådde akkurat ikke flyet videre til HAU (mener selv jeg hadde nådd det om vi hadde fått muligheten, men det er en annen sak). Neste fly til HAU gikk i 2-tiden, men ble heller booket om på et overbooket bergensfly (de ba folk om å stå over), deretter videre til Hau og hjemme 11:30 i stedet for 16:00. Kan aldri tenke meg dette hadde blitt resultatet uten status. Når det er nevnt er bagasjen igjen i Bergen.
De lager mye rote-logistikk for seg selv. Men smart måte å selge flere billetter til (antatt) høyere pris enn bare +350 kr...
Nå har ikke jeg vært diamant mer enn et par måneder, men kun første gang (familien på vei til Alicante) viste jeg appen. Alle andre flighter har de visst at en eller annen på raden har vært diamant og da har det gått uten spørsmål.
Mulig jeg husker feil, men jeg mener å ha lest at dersom man har en enveisbonusreise, kan man legge til returreisen selv om det ikke er tilgjengelige bonusbilletter. Er dette en Diamant-fordel? Og om det stemmer, antar jeg at returen da kun tilbys i Go, uavhengig av hvilken klasse utreisen er bestilt i?
Nei, det stemmer ikke. Kundeservice KAN åpne seter, men det er ingen offisiell fordel og noe som hører til skjeldenhetene.
Stemmer det, tidligere – da det stort sett alltid var mulig å finne bonusreiser uten store problemer – hendte det ofte at kundeservice åpnet seter for Diamant-medlemmer som en uoffisiell fordel. Etter innføringen av SkyTeam og endringsgebyret som skulle "forbedre tilgjengeligheten", har det derimot blitt nærmest umulig å finne noe som helst. Den praksisen forsvant samtidig.
Får i første omgang mulighet til å velge melllom alle flighter lhr-osl i morgen for same day flight change, men får beskjed om at ombooking failed. Antagelig er det fullt, men kan det også være en it-glitch siden muligheten kommer opp i første omgang? Mulig å booke om på nett, eller bare i app?
Det er vel kanskje litt sent, men et søk i Expertflyer viser hvorvidt det er ledig eller ikke. Det burde være nok plasser både foran og bak gardinen til å bytte, kanskje med unntak av SK811.
Jaja, da kom aller første Courtesy Upgrade for min del, fra Plus til Business til SFO. Tidligere hatt noen op-ups på short haul men aldri CU på mail. Heftig live budrunde som jeg ikke deltok på, var nr 20 fikk jeg beskjed om kvelden før og de solgte 6 seter i C. Bud avvist på morgenen, så på flyet til CPH kom CU mailen. Meget overraskende da de tidligere fortalte meg at jeg var nr 20 i budkø (med ukjente algoritmer) at de ville hedre en stakkars EBD som aldri har fått det før. Jeg må si det ble god stemning for min del, og slikt går langt hva gjelder lojalitet. Hadde vurdert å gjøre ting litt annerledes fremover etter et hyggelig første år med rekval av Senator, men ser at jeg også bør beholde EBD uansett. Med rykter om Lifetime EBD på trappene neste år er det også enda mer aktuelt.
Aner ikke om dette var en "premium" fordel eller tilfeldighet, men i dag var det strålende hjelp fra en svensk/finsk agent. På sas (både vanlig sas award og allianse) var det ledig award med melkeruta TRD-OSL-CPH. Dvs ingen ledige direkte avganger til CPH med de 2 flightene som evt hadde passet. Fortalte greia og at at jeg hadde funnet en mulighet. Agenten forslo heller direkte TRD-CPH med minst mulig layover. Ble litt paff at han fant (eller åpnet?) men slo til sporenstreks. Tilfeldigvis eller har de mulighet til å åpne om en bruker kodeordet "feederflight"?