Det er vel også minst en bruker, enten her eller på et annet stort flyforum, som har spurt om det er kosher å selge kortet. Det var det i følge SAS-chaten. Ved mindre de har endret på dette det siste året ser jeg ingen problemer med det.
Dette avsnittet gjelder helt klart for MOTTAKER av kortet. Hvis dette står under regler for GIVER av kort og er ment å gjelde denne, så må SAS få tak på noen som kan engelsk. Med mindre... SAS anser seg selv som donoren (gir kort til EB medlem for å gi bort), men den er rimelig tynn...
Men hvis denne paragrafen gjelder mottaker av kortet eller rettere sagt det mottatte kortet, hvilket det slett ikke er en urimelig tolkning å si at den gjør, så er det jo mildest talt en unødvendig bestemmelse: Hvordan skal en som har fått donert et EBG-kort kunne gi det bort videre, selge det, eller hva det måtte være? Kortet er jo uløselig knyttet til vedkommendes EB-nummer og er uansett personlig. Hvordan skal man kunne selge, gi bort, nedarve osv. dette?Hvis jeg hadde krepert i morgen, tror jeg ikke at øverstkommanderende i heimen hadde fått mye nytte av EBD-kortet mitt, for å si det slik. Hvis SAS hadde hatt EBG-kortet som kan doneres bort av EBD-innehaver (eller EBS av EBG-innehaver) i tankene, burde kanskje formuleringen ha vært noe slik som "the EuroBonus Card eligible for donation" eller noe i den duren; men selv da ville ikke dette gitt særlig mening; det virker mest som en tullete generell bestemmelse for alle EB-kort applisert særskilt på et donert kort. Det er i alle fall ingenting her som skulle tilsi at man ikke kan selge et EBG- eller EBS-kort, slik forrige taler helt riktig tolker det i retning av, men i slike tilfeller er det jo ikke snakk om å selge eller gi bort sitt personlige kort, men et høyst upersonlig kort som først blir personlig i det øyeblikket det knyttes til et navn og et nummer. Og hvordan den transaksjonen skal foregå rent praktisk, utover at man må følge de rent tekniske prosedyrene på SAS' nettsider, har jeg tilgode å se noe konkret om.
Det er godt mulig at jeg ikke har skjønt en dritt, men forstår ikke hva den siste diskusjonen her har med diamantfordeler og denne tråden. Jeg vet jeg har hatt muligheter til å gi bort gullkort og det har jeg gjort både til kone og barn, litt avhengig av behov, og de som har fått setter stor pris på Fast Track og lounger. Jeg forstår derimot ikke at fordelen skal være et kommersielt produkt og definitivt ikke at det skal være gjenstand for en filologisk diskusjon om ordkløyving og forståelse av betydningen på engelsk.
Det er jo nokså simpelt: Spørsmålet er hvorvidt SAS' regler tillater å selge en diamantfordel ('gi bort EBG-kort') og hva evt. SAS' regler sier om dette. Som du vil se av ovennevnte diskusjon, eller filologisk diskusjon om ordkløyvning, om du vil, er at SAS' regler på dette punkt er nokså uklare.
Fordi folk er villige til å betale for det, og du ikke har noen som trenger kort? Blir som om complimentary upgrade, lounge access, ekstra bagasje etc. var et frikort eller kode som du kunne stykkevis gi/selge til andre. Dumt å kaste brukbare vouchers. Trolig er SAS helt OK med at kort selges og føler det bygger image, lojalitet eller business på noen områder. Hadde det vore et issue som ville noe bli endret.
Kanskje ikke intensjonen i utgangspunktet fra SAS, men det er jo da tolket slik at det gir rom for å få "kompensasjon" for å gi bort kortet. jeg tror dog ikke det er så mange som ikke gir det til en av sine nærmeste - som du har gjort - så det er vel et marginalt "problem" som SAS ikke bryr seg om. Og spiller det noen rolle om det er din kone eller en tilfeldig kjøper som får kortet? Det er jo like mange kort i omløp uansett...
Ble booket om uten kostnad fra SK (T-klasse med mellomlanding) til WF (tidligere avgang, C-klasse og direkte) p.g.a. muligheten for streik. EBD-kortet var neppe en ulempe i den situasjonen.
Prøvde å komme med et tidligere fly fra CPH til OSL. Masse plass. Ikke snakk om med Go-billett. Viste EBD-kort. Surt. Hadde vært sykt digg, og første gang jeg forsøker.
Gate, ja. Han sa det var ny ordre, at SAS følger med og at han får tilsnakk om han gjør det. Kun unntak om opprinnelig flight er overbooket.
Dumt. Dette har vært en fin perk syns jeg, for SAS en relativt kostnadsfri oppmerksomhet til sine beste kunder.
Er vel bare Pandion som har det garantert, og så har noen gatecrew gjort unntak for Diamant. Jeg har sjelden fått det i allefall.
Har 0 av 1 på tidl. flight ved gate. Og 0 av 2 på upgrade ved gate. Jaja, bra det finnes andre (garanterte) perks.
Jeg synes det forsåvidt er greit at vi som EBD ikke får komme med tidligere fly på Go-billett. Med gratis servering ombord i tillegg, så forsvinner jo da ethvert incentiv for å kjøpe Plus-billett. Men man kunne feks ha ordning at EBD med Plus-billett fikk gratis ombooking uansett billettklasse. Det er en ikke helt urimelig perk.
Blir fort dyrt for bolaget hvis de som reiser mest slutter å kjøpe Plus, fordi de uansett får delvis fleksibilitet gratis i Go.