Helt enig. Jeg foretrekker å ringe utenfor SAS' nordiske åpningstid, for tingene har merkelig nok en evne til å løse seg lettere da.
I dag leverte SAS akkurat som de skal – og litt til. Dagen min startet ganske jævlig. Jeg skal til Oslo i dag, i hovedsak i en rekke private ærender, inkl. en legetime (som kan vise seg å bli svært nyttig...). Første avtale kl. 10.30. Fly bestilt 08.10. Jeg forsover meg, og våkner hjemme i sengen min kl. 07.23, på Frederiksberg. 07.30 er jeg på Forum metrostasjon, hvor jeg snubler i en kant rett før trappen, og er på full vei (flyvende gjennom luften) ned 50 trappetrinn. Utrolig nok klarer jeg å stokke beina, bruke de til å ta for og bremse fallet, og dermed unngå å slå ut alle tennene jeg har eller brekke nakken. Bena mine fink imidlertid gjennomgå og jeg fikk en kraftig forstuelse i høyre ben. Jeg bruker lang tid ned, og mister den første metroen. Det innebærer at jeg først kl. 07.56 ankommer Kastrup, uten å kunne gå. Avgangstid 08.10. Jeg hinkegår opp til Fast Track'en, hvor jeg forteller til skrankedamen hva som har skjedd og spør om hun kan ringe gaten. Det gjør hun, mens jeg hinkegår videre til sikkerhetskontrollen. På første tavle ser jeg "Gate Closed". Først kl. 08.08 er jeg på plass ved gate B5. Til min store overraskelse står det en dame og roper "Don't hurry! Be careful", hun hjelper meg inn og ønsker meg god bedring. Flyet ventet på meg. Vel inne på flyet får jeg Paracet (de beklaget at de ikke hadde noe annet), og til min store lykke hadde jeg kapret 17F ved bestilling, så jeg kunne hvile benet. Nå har SAS en tabbekvote å gå på for min del. Takk for at dere reddet en jævlig dag fra å bli helt totalt fiasko.
SK1477 i kveld... EBD på andre eller tredje rad i minus nektet en cola og en rødvin (evt hvit - jeg overhørte bare 'vin'). Desto mer: Gardinmafia som ikke bare gjemte seg vekk etter den raskeste obligatoriske serveringsrunde i Plus jeg noensinne har sett (type skippe to rader), men som sågar stengte fremre toalett for å være i fred, slik at vi på Plus-rader 1-10 måtte trekke bakover for vårt fornødne (toalettet ble, på forespørsel, åpnet for én meget insisterende Plus-reisende, og deretter straks stengt igjen). SAS burde bli kvitt denne type kabinpersonell (i dette tilfellet norsk). Dette gjør ikke selskapet noen tjenester.
Jeg har hatt 9 flighter med SAS de siste 10 dagene (en av disse var riktignok med Cityflyer, men det er vel det nye SAS...), og de har stort sett hatt kontroll på hvor de med EBD sitter (7 av 9, tenker jeg). På en av flightene kom til og med purser bort og spurte spesielt om det var noe jeg hadde lyst på. Jeg har stort sett hatt ledig midtsete selv med tilnærmede fulle fly, bortsett fra en flight hvor damen som skulle sittet på 10B satte seg på 11B ved siden av meg. Jeg hadde ikke noe behov for å være vanskelig... Ellers har jeg opplevd utvist fleksibilitet og fått booket om til tidligere fly (dette var riktignok etter en telefon til ops'en så de regnet kanskje med nokså fulle fly senere på fredagskvelden, men tror ikke EBD-status var uten verdi).
Jeg har noen turer med Cityjet og der er det betydelig bedre service for en EBD både i Plus og bak ...dessuten er flyene nye og behagelige å fly med
Har sendt ordene over til SAS' feedbackskjema, hvorpå de vel forsvinner i det store intet. Gardinmafiaen er nå en ting, men at CC stenger dassen fremme for å være i fred for passasjerene er uakseptabelt.
Enig. Har vært borti dette jeg også. Er ikke så lenge siden det var streng policy å passe på at toalettet foran i kabinen var for plus og ikke for vanlige folk. Kanskje dette var en øvelse for å se hvordan det fungerte og for å venne crew til å snu folk?
Ja, det var en periode hvor crew praktiserte dette nokså stramt (jeg pleide å spørre retorisk om diamantkunder også måtte snu), og jeg begynner også å lure på om dette egentlig var et vikarierende motiv for en annen hensikt. Det er sikkert knallhard konkurranse blant SAS-crewet om å få fly 737-600 (tror jeg det er), hvor det ene og alene er dasser bakerst i bussen.
I dag må hadde jeg en fin opplevelse på min reise fra OSL til BOO. Reiste i PLUS, fikk frokost servert og 1 min senere kom purser og lurte på om jeg ville ha noe mer å drikke, annet enn appelsinjuicen som følger med frokosten. Fikk meg en smoothie, til min store forbauselse kom hun enda en gang litt senere og spurte om det var noe mer jeg ønsket! 5 stjerner til crew på denne turen
typisk norsk at man kan skryte av at noen utfører forventet service @Jan Fredrik si i fra hvis du vil ta en øl på frederiksberg en gang
Joda, er antakeligvis softblock - skjer ofte med meg at midtsete vises som opptatt i Plus, også erfarer jeg ombord at det er en annen EBD eller EBG på samme treseter.
Problemet er at alle med gull og diamant kan velge seter hvor som helst helt uten blokkering. Enten man kaller det en bug eller en feature er det i hvert fall realitetene. Det var i hvert fall slik i august da jeg hadde tre separate bookinger med hhv basic, gull og diamant på samme fly og kunne teste
Litt underlig å komme til gate med confimed billett og innsjekket i god tid .. boardingkortet på mobil, og bli avvist i gate .. dvs. jeg fikk plass på SK277, men jeg var strøket av passasjerlistene og setet mitt var opptatt. Kanskje han som fikk setet mitt var EBP .. så hev de meg ut