Nei, det er ikke noe poeng i det. Du kom tross alt inn. Men for å forhindre ubehageligheter for andre reisende/kunder, er det verdt å ta folk som dette på fersk gjerning synes jeg, og virkelig få dem til å forstå at de gjør feil. Å sende en mail i etterkant har slik sett liten effekt (de vil antakeligvis aldri høre døyten om den), men å stille dem til veggs der og da vil kunne lære dem en lekse. Jeg fatter ikke hvorfor SAS lar personale bemanne loungeslusene som åpenbart ikke kan reglene. At stakkars CC ikke alltid har detaljene på stell så lenge de klarer å evakuere flyet i påkommende uhellstilfelle er greit nok, men når man står og ruger, eller spyr ild, ved inngangen til loungen, så bør man som et absolutt minimum vite hvem som har adgang og ikke.
Hva er deres erfaring med tilgjengelighet på bonusreiser i C til USA. Jeg har akkurat blitt diamant og hadde for meg at det da skulle være flere plasser ledig. Akkurat nå finner jeg null, og har ikke tenkt å bruke 164k EB på Beste tilgjengelig istedet
Best tilgjengelig er ikke så dårlig med 30% rabatten(EDB fordel). Du må også huske at du får poeng for den reisen i motsetning av bonus reiser.
Enig i dette. Jeg benytter meg av beste tilgjengelighet for å gå fra EBG til EBD, da jeg føler det er verdt det. For meg. Og man har tilgang på alle ledige billetter, ikke bare bonus-billetter.
Kom til OSL fra BKK i First (via FRA i biz) og skulle videre til BGO på separat booking. Jeg (EBD) på full flex C og reisemakker (EBG) i billigste Go som var å oppdrive. Spurte veldig veldig pent om det var noen som helst sjanse at vi begge skulle kunne komme med noe tidligere til BGO. Den hjelpsomme fyren i skranken kunne flytte meg uten å blunke, men jeg sa at jeg nok måtte sove på gaten hvis jeg reise fra reisemakkeren min.. Etter to telefoner til høyere makter eller hva det var og litt tasting fikk vi jammen med komme med første og beste fly hjem begge to! Det er akkurat slik service man har lyst å oppleve når man har vært på reise i over et døgn og aller helst bare vil hjem fort som fy - for jeg skal tilbake til OSL i morgen.. Er det rart man drikker..?
OSLSVG i dag. 4 rader med Plus var stappfulle, unntatt to midtseter ved siden av hhv meg og en til EBD. Må ha vært fungerende seat block.
På Gardermoen i dag opplevde jeg noe jeg ikke har hørt før: Det ble annonsert på PA etter passasjerer på SKxxx til Trondheim som ikke hadde innsjekket bagasje, det var mulighet til å få bli med tidligere fly. Det har jeg aldri hørt før, er det meg som ikke har fulgt med eller er dette noe nytt?
Det er normal prosedyre hvis senere fly f. eks. er fullbooket eller kansellert. Da ønsker SAS å fylle opp mest mulig på tidligere avganger. All bets are off da - selv statusløse kan bli med.
Ser ut som masse ledig på min flight til Brussel etterpå - men ikke midtsetet ved siden av meg. Det betyr enten at softblock ikke fungerer, eller at en eller annen tulling av en EBD/G har valgt det. Edit: Definitivt ikke softblock. Sidemann har ikke *A Gold (men han har til gjengjeld albuen omtrent over magen min). Ikke det ringeste forsøk på pri boarding heller. Håpløst.
Det gjorde han etterhvert også! Når så godt som hele resten av flyet har ledig midtsete, lurer jeg på hvordan vedkommende kom seg i setet ved siden av meg. Er veldig fristende å spørre, når vedkommende våkner og får satt seg i noe annet enn fødestilling med Bokløv-touch. Jaja, wifi fungerer i det minste, for første gang på lenge. Angrer som en hund på at jeg ikke booket med Brüssels Airlines. Men heldigvis ingen andre SAS-flights booket resten av året bortsett fra returen til Oslo på onsdag.
Dagens hjemtur fra Brüssel ga anledning til et aldri så lite eksperiment: Jeg og min reisekompanjong (ikke engang EBB) hadde forskjellige PNR, så jeg fikk i det minste anledning til å konstatere at det rent faktisk var softblock på setet ved siden av meg (nødutgangrad). Spørsmålet ble dermed hvor lett det var å omgå den i innsjekkingsskranken. Jeg sendte ham derfor avgårde med beskjed om å prøve å få seg plassert i setet ved siden av meg, blokkering og tilsynelatende opptatt sete til tross. Han rapporterte at skrankeagenten hadde klødd seg litt i hodet over at setet var blokkert, men ikke hadde noen kvaler med å imøtekomme hans ønske om midtsetet ('jeg foretrekker nødutgang', var hans forklaring). Agenten hadde tilsynelatende fått et snev av nerver da vedkommende måtte legge inn en kommentar i sitt system om hvorfor han hadde tildelt dette setet (overhørte min kompanjong vedkommende spørre sin sidemann), men dette hadde ikke vært noe problem. Så moralen er: Softblock er der, men det er i påkommende tilfelle null problem å omgå det. De fleste vil antakeligvis tro at setet er opptatt, men for de som eventuelt sjekker i Expertflyer eller, mer sannsynlig, simpelthen spør personalet, virker det å være fritt frem. Dette ga meg forøvrig en mistanke som ble bekreftet da jeg sjekket Flightdiary-notatene mine: tre av fire ganger softblock tilsynelatende ikke har fungert det siste snaue året, så har jeg sittet på nødutgang. Antakeligvis har dermed noen forsøkt seg med et langskudd i mørke i innsjekkskranken og prompte fått sete. Med andre ord: Sjansen for softblock er definitivt størst på andre rader enn nødutgangene.
Dette har jeg også både tenkt på og opplevd. I tillegg kommer de som kommer løpende rett før avgang og vil ha setet. Nødutgang er et sjansespill, men også utrolig deilig når du får softblock på nødutgang da… #ilandsproblemer
Veldig spekulativt vil jeg si. n=1 samt litt gjetting.. Jeg har nødutgang på 95% av mine flights utenom plus og har opplevd 1-2 ganger siste året at noen sitter der ved siden av meg. Dette selv om flyet har <10 seter igjen. Forøvrig er det nesten alltid 3 stk på den andre midtgangsrekka.. (Og jeg snitter på 150 flights i året) Jeg synes faktisk at ledig midtsete funker dårligere i Plus enn i minus.
Selvfølgelig er det spekulativt, men ikke uten logikk. Hvis noen først drar opp et wildcard og spør om et sete de av en eller annen grunn ikke får valgt i appen (hvis de bruker den...) eller på nett, så er sjansen større for at de da er ute etter noe bestemt, som for eksempel nødutgang med mer benplass, enn et random sete på rad 23. Og hvis innsjekkagent da er parat til å sjekke etter om det er noe ledig på nødutgangen, omgå softblock og gi et midtsete på nevnte rad, så kan jo det ha en viss forklaringskraft på hvorfor softblock tilsynelatende ikke virker - i alle fall når nødutgangraden er smekkfull på et ellers halvtomt fly. At noen EBG/EBD/EBP begår grovt kutymebrudd og velger et midsete ved nødutgang, kan naturligvis også skje. En passende straff er relegering med minst ett nivå.
Hei, Vil løfte med dere en tanke før jeg klager til SAS. Er EBD enn så lenge men opplever ingen EBD service her ihvertfall. Jeg skulle ha reist fra SVG via OSL til Milano mandag 24.4. Det ble som dere vet fullstendig snøkaos på Gardermoen med flere timer forsinkelser. Jeg hadde kun 40 min transitt tid på OSL mellom flyene. Det opprinnelige flyet SK4014 fra SVG til OSL var over 3 timer forsinket og jeg ville ikke ha rukket SK4719 videre til Milano. Jeg ble tilbudt å reise via København men med 7 timers ventetid og ankomst i Milano 7 timer etter planlagt ankomsttid. Ettersom jeg skulle reise på fjelltur med andre venner fra Milano så ble det etterhvert klart at de ikke kan vente på meg så lenge og da var det ikke aktuelt å reise der lenger. Jeg snakket med SAS på CPH og viste til EC261/2004 der det står: "1. In the event of delay we provide the following assistance: (...) D. Reimbursement of tickets If the delay is at least 3 hours and you decide not to travel, we offer you reimbursement within seven days of the cost of your travel for the part or parts of the journey not made. We also reimburse you for the part or parts of your journey already made that no longer serve any purpose in relation to your original travel plan. When relevant, we can also provide reimbursement for a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity " Jeg fikk bekreftet fra billettkontoret i København at overnevnte gjelder for mitt tilfelle og jeg får full refusjon for billetten. Kravet skal rettes til reisebyrået hvor billetten ble kjøpt fikk jeg beskjed. Jeg kontaktet reisebyrået som igjen kontaktet SAS og der kom denne tilbakemeldingen på epost i dag: "Vi har nu prøvet at snakke med SAS igen, for at forhøre omkring din situation. SAS fortæller os igen at de ikke tillader en refundering af din billet, og vi vil meget gerne prøve at forklare dig hvorfor de ikke tillader dette: Det er korrekt at du på grund af denne forsinkelse var berettiget til en fuld refundering i mod at du annullerede din billet. Men da du valgte at bruge flyet fra Stavanger til København gik denne ret til refundering desværre tabt. Dette skyldes at du brugte end del af den rejse du blev ombooket til, og at du dermed accepterede ændringen af flyveplanen. Dette er desværre SAS retningslinjer som vi ikke bare kan gå ind og ændre. Derfor kan vi ikke få en refundering af SAS. Da vi snakkede med SAS spurgte vi ind til hvorfor du blev fortalt i København at du kunne få en fuld refundering, og hertil svarede de at der måtte være sket en misforståelse. Derfor er du selvfølgelig velkommen til at klage til SAS. Vi gør dog opmærksom på at SAS ikke tillader den fulde refundering af din billet" Jeg mener at dette er fullstendig tull. Min purpose of travel ble borte underveis når jeg ventet i København og det står ingen ting i EU forordningen som sier at min rett til refusjon er tapt når jeg benyttet meg av første flyvingen. Når det er sagt så bor jeg til vanlig i Oslo og jeg fikk heller ingen tilbud om overnatting eller flyreise hjem tilbake til Norge den dagen og måtte ordne dette selv. Hva er deres råd ? Jeg ble meget provosert av en sånn tilbakemelding fra SAS og har lyst å ta dette videre rettslig da det er tydelig for meg at de prøver å vri seg unna ansvaret.