Opplever dere noen "diamant" service?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

1. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Et lite spørsmål om lounge access.

Jeg kom fra LHR og skulle til TRD, hadde gjennomgående billett med SK.
    Prøvde å gå inn på gullstua og det gikk greit, på det tidspunkte var jeg EBG.

Er det for at jeg hadde en billett til TRD fra OSL? Og at automaten ikke skiller på innenland og utenland?

2. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Har du betalt reisen med kredittkort?

3. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Ja

4. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Insomnia4u liker dette
  5. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    (Hvis SAS ikke gir seg, og kredittyter finner en eller annen finurlig unnskyldning, som at det er en tjeneste med spesielle vilkår etc bla bla bla, så går du til flyklagenemnda. Vær da forberedt på en skikkelig supperåd-bananrepublikk saksbehandlingstid :( )

Scandipendler liker dette
  6. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for alle rådene. Flybilletten kostet for the record 1200 kroner men dette her går på prinsippene.

7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Kjør på. Interessant å få vite utfallet.

8. Olelink

Olelink EBP

Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    43
    The good:
    TRD-OSL-CPH i dag morges.
    Meg selv og min bedre halvdel i minus.
    Seat block av vindus sete på begge legs så vi hadde raden for oss selv.

Flott service fra Svensk crew på OSL-TRD.
    La merke til at CC hadde skrevet jukselapp som de hadde med seg med seteplassering på meg som EBD og en EBP.
    Siden jeg hadde forhåndskjøpt frokost takket vi høffelig nei til noe ekstra servering men det var tydelig at vi kunne valgt oss noe fra "vogna" uten videre spørsmål :)

The bad:
    MEN, EB kortet mitt virker ikke, drar det på trass men må frem med EB kortet i Wallet hver gang. Det virket de tre første gangene jeg brukte det (fast track, lounge og boarding) TRD-OSL men på hjemturen samme dag var det stopp og siden da har det ikke virket. Noen som har vært borti samme?
    Alle reiser har hatt korrekt EB nr registrert og det digitale diamant kortet i wallet virker. Og smart pass virker å være en vits, tilnærmet ingen steder å bruke det....

RoadKing liker dette
  9. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63

Laget sak i går og fikk svar i dag tidlig:

"Hej!

Tack för ditt mail.

Det var tråkigt att höra att er resa inte blivit som planerat, vilket jag förstår orsakat er olägenheter.

Jag har nu överfört 380 NOK (taxikostnad) till ditt bankkonto, beloppet skall synas på ditt konto inom några bankdagar.

Eftersom ni har bokat er resa via en resebyrå, är det också till denna ni behöver vända er till med er begäran om återbetalning för biljetterna.

Med vänlig hälsning

XXXXX
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service

SAS
    Scandinavian Airlines System
    Dept: STOSK
    SE - 195 87 Stockholm, Sweden
    Visit: Frösundaviks Allé 1 "

Reisebyrået sa at det er SAS som må behandles klagen om tilbakebetaling men her sier SAS det motsatte. Starten på suppetråd eller ?

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,597
    Bonuspoeng:
    293
    Usj, misunner deg ikke.

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Gjetter på ja... Men ikke si det høyt :)

Good2go liker dette
  12. jayeff

jayeff Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig at jeg misforstår jussen, men er det ikke reisebyrået du har et kundeforhold hos? Det er dem du har overført penger til?

Da må du jo kreve din rett hos dem, og så må de gå på SAS dersom de vil ha noe tilbake derfra?

For øvrig tror jeg at SAS har rett i sin påstand. De har gitt deg et alternativt tilbud (når din opprinnelige reise ble vesentlig forsinket), som du har takket ja til. Og du startet på reisen. Da er det tvilsomt om det er så mye å hente der.

Last edited: 29. april 2017
  13. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Det er SAS som skal behandle klagen og utbetale kompensasjon: Transportklagenemnda-fly (nemnda) uttalte i avgjørelse av 26.09.2016, FLYKN-2015-1486, at «Ticket har som formidler av flybilletter ikke noe ansvar for gjennomføringen av flygningene, og eventuelle krav i forbindelse med flygningene må rettes mot de respektive flyselskap.» Tilsvarende også i avgjørelse av 10.10.2011, FLYKN-2011-195, hvor det heter at «Travelpartner er selger/formidler av flybilletter. Som selger/formidler er de ansvarlige for eventuelle egne feil. De er ikke ansvarlige for selve flyreisen og utførelsen av denne.»

Hva gjelder kravet ditt mot SAS synes du å ha krav på full refusjon av billetten, både den benyttede og den ubenyttede, så fremt de hører sammen, samt refusjon av returbilletten til ditt opprinnelsessted: EU 261/2004 artikkel 8 § 1 bokstav a) pkt 1. sier at «reimbursement» skal skje for «the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan», I tillegg til pkt 2. «a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity ». Så vidt jeg kan se har ikke nemda behandlet et helt tilsvarende tilfelle som ditt, men både nevnte FLYKN-2011-195 og avgjørelse av 29.08.2016, FLYKN-2015-927, synes å gi uttrykk for at du har krav på den refusjon som er nevnt ovenfor. Utover dette har du krav på mat og forfriskninger, eventuelt refusjon av utgifter til disse, men ikke standarisert kompensasjon, jf. artikkel 5 § 3.

Håper det løser seg!

miura, Petter B-C, gregas85 and 7 others like this.
  14. melind

melind Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Ved innsjekk i dag på SK1777 fikk jeg spørsmål om rad 6 var greit og sitte på, eller om vi ville sitte lengre fremme.
    Rad 6 var 1 i GO så jeg takket ja til og få plss i PLUS.
    Var masse ledig i GO og vi reiste på Award ticket. så hyggeligt gjort av agenten på FAE.

Travellingalf, jayeff and Fredrik81 like this.
  15. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    På vei hjem fra Las Vegas på lørdag spurte jeg etter Courtesy Upgrade ved gate i Chicago (ORD-ARN), og fikk nei, til tross for mange ledige seter i Business. SAS Plus, og Diamantkortet betydde ingenting. Var også første langdistansetur etter at Diamant-medlemskapet ble sanket inn.

mhandlykken liker dette
  16. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    785
    Bonuspoeng:
    93
    Courtesy Upgrade er vel ikke noe man får i gaten, det er noe man får via e-post.

17. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,301
    Bonuspoeng:
    113
    I "gamle dager" så ville de kunne funket. Da ble det som regel en oppgradering hvis det var ledige plasser og man reiste alene som EBG.

Nå er det så mange måter å oppgradere på forhånd at den situasjonen oppstår sjelden lenger. Så enten får du en upgrade på forhånd (courtesy) fordi de har godt med plass og det er litt lite plass bakover og de vil vise at de setter pris på deg.

Resten av de ledige plassen går til upgrades via Plusgrade. Det som da står igjen som ledig i gate selges til upgrade at gate pris på poeng eller pæng. Derfor ingen grunn til å gi deg en gratis upgrade lenger dessverre.

Men for SAS så er jo dette fornuftig. Du får en courtesy upgrade nå og da hvis det er ledig og får vite det på forhånd. SAS får solgt flere business seter.

18. SAS-EBP

SAS-EBP SAS Pandion

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg spurte i gate i Boston om ledig i Business, hun skulle sjekke. Nada problem, poeng ville hun heller ikke ha.
    Så ble en gratis tur i biz hjem til Scandinavia!:)

19. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsatt ikke courtesy upgrade, men en op-up.

RoadKing and SAS-EBP like this.
  20. SAS-EBP

SAS-EBP SAS Pandion

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    93
    Fullt klar over det, fikk CU på vei bort. Fikk mailen ca 23h før avgang. :)

RoadKing liker dette

Del denne siden