Det er SAS som skal behandle klagen og utbetale kompensasjon: Transportklagenemnda-fly (nemnda) uttalte i avgjørelse av 26.09.2016,
FLYKN-2015-1486, at «Ticket har som formidler av flybilletter ikke noe ansvar for gjennomføringen av flygningene, og eventuelle krav i forbindelse med flygningene må rettes mot de respektive flyselskap.» Tilsvarende også i avgjørelse av 10.10.2011,
FLYKN-2011-195, hvor det heter at «Travelpartner er selger/formidler av flybilletter. Som selger/formidler er de ansvarlige for eventuelle egne feil. De er ikke ansvarlige for selve flyreisen og utførelsen av denne.»
Hva gjelder kravet ditt mot SAS synes du å ha krav på full refusjon av billetten, både den benyttede og den ubenyttede, så fremt de hører sammen, samt refusjon av returbilletten til ditt opprinnelsessted:
EU 261/2004 artikkel 8 § 1 bokstav a) pkt 1. sier at «reimbursement» skal skje for «the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan», I tillegg til pkt 2. «a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity ». Så vidt jeg kan se har ikke nemda behandlet et helt tilsvarende tilfelle som ditt, men både nevnte
FLYKN-2011-195 og avgjørelse av 29.08.2016,
FLYKN-2015-927, synes å gi uttrykk for at du har krav på den refusjon som er nevnt ovenfor. Utover dette har du krav på mat og forfriskninger, eventuelt refusjon av utgifter til disse, men ikke standarisert kompensasjon, jf. artikkel 5 § 3.
Håper det løser seg!
Vis alt...