Har du overvejet at den person der sætter sig der måske har plads et andet sted i flyet, men når vedkomne så kommer ned ad gangen og ser dig og tænker: "Nææææ, den mulighed skal jeg ikke lade gå. Her må jeg sætte mig."?
... som regel er det en "selvgod" 50-årig mann som har kjøpt seg et gullkort, kjører Bokløv-stil både med armer og ben fordi han tror han eier selskapet ...
Positivt overrasket i dag. Satt på Gardermoen med et par timers vent på flyet til Bergen. Kjedet meg på loungen og tenkte å spørre i luken om å ta flyet som gikk 45 min tidligere enn min avgang. Hadde ikke trua, da jeg kun hadde GO billett, men koster ikke noe å spørre. Men til min overraskelse, flyttet hun meg over med en gang. Da jeg nevnte at jeg var positivt overrasket svarte hun ordrett og med et smil: "Statusen din var avgjørende". Ikke lest noe om at dette er en perk som EBD, men kjekt å vite at det er mulig. Svenske flyverten som leverte ut min standard rosa Smoohie, spurte bekreftende Diamond??, jeg nikket og han sa Jättekul Så lite som skal til for å gjøre dagen så mye, mye "gøyere" P.
Har også hatt noen bra diamond-opplevelser i det siste, blant annet en flyvert som kom bort og sa: -Hva kan jeg by "cothom" på fra vognen i kveld? Elegant måte å anerkjenne statusen på.
Når jeg har fått jordbærsmoothien min de siste gangene i GO og ikke gjør tegn til å betale spør de vanligvis "Diamond?" et nikk, og ferdig med det. Min erfaring er at de sjelden sjekker manifestet. Vel og merke gjelder dette utelukkende crew med vogn som kommer bakfra i kabinen (når man har nødutgang f.eks) De som kommer fra Plus og serverer har som regel kontroll. Litt rart det der egentlig.
Jeg flyr ofte Plus, og har ikke en eneste gang blitt anerkjent som EBD. Føler ikke at jeg har fått bruk for EBD en eneste gang, egentlig. Jeg tror EBG holder for meg, selv om det er gøy å fly så mye at jeg kommer opp på EBD
Virker som om mer og mer informasjon ligger på iPadene. På de manifestene som de har nå er det kun EBP, ID Pax og Assistance pax som står. Tidligere hadde man en liste over alle med status, og da var jo manifestet flere meter langt Så sitter man i Plus, tror jeg ikke de har noen som helst peiling på status hos den enkelte. Ikke at det er så viktig heller.
Siden iPadene kom har setekartet hvert merket med D og P såvidt jeg husker. Uansett om det reises i Go eller Plus.
Jeg har jo akkurat hatt en snarvisitt innom EBD igjen, etter #pinsegate, og allerede noen dager etter oppgraderingen, på vei hjem fra jobb og før jeg hadde fått nye kort, så ba jeg om en pils på en SAS-flyvning operert av JetTime mellom OSL og AES. Jeg var forberedt på å betale for denne, både pga av reglene innenlands og siden jeg fremdeles reiste som EBG, men det fikk jeg ikke lov til. Den hyggelige vertinnen kastet ett raskt blikk på setenummeret, kortet jeg holdt frem for å betale, smilte og spurte <Diamant - ja?> Jeg nikket forsiktig og fikk ett nytt smil før hun fortsatte videre bakover Veldig hyggelig og inntrykket mitt er at JetTime stort sett er veldig flinke til å anerkjenne EBD.
Har hørt dem gi informasjon bakover angående antall EBD/EBP ved flere anledninger. Di gangene antallet har vært lite har dem også informert om hvilket sete di utvalgte sitter på.
"En Pandion på 12C, Diamond på 14F og 20B. Resten sitter i Plus, så de trenger vi ikke å tenke på..." har jeg hørt flere ganger.
Forrige gang jeg ba om drikke i GO så kikket flyverten tydelig opp på setenr'et mitt før han gav meg Ringi uten spørsmål.. Så det er nok noe de pugger om det er få EBD/EBP i GO!
Tragisk! Greit nok at alle i Plus uansett får det man vil ha fra tralla men det hadde ikke kostet mye med et lite ekstra smil, velkommen tilbake, velkommen Mr/Ms .... etc! Bare det bitte lille ekstra hadde som sagt ikke kostet mye men kunne faktisk ha betyd veldig mye for den personen det gjaldt! Er bare EBG selv så forventer meg egentlig ikke stort mere enn det jeg har krav på (pri boarding, ft, lounge etc), men når noen flyr mere enn det en vanlig person gjør i løpet av hele livet og vel som det i løpet av et år forstår jeg godt frustrasjonen! På innenriks og resten av skandinavia hvor omtrent halve flyet fort er EBD så skjønner jeg at det sikkert noen ganger kan bli litt for mye for crew. Men når man f. eks er på sommerferie på vei til varmere strøk med familien og det er begrenset med status pax hadde det jo vært koselig om dem random stakk innom sete å spurte om alt var ok, om man ville hatt noe etc.
På ruten innen Skandinavia vil det nok være vanskelig å gjennomføre en personlig fremtoning. Personlig er jeg ikke så opptatt av at crewet skal gjenkjenne meg på noen som helst måte, og flyr jeg i GO har jeg ingen problem med å eventuelt vise frem EBD kortet mitt om nødvendig. Det er nok mange status passasjerer som ikke har behov for å bli gjenkjent, og personlig synes jeg det ser teit ut med de som har festet status tag på alt de har av håndbagasje, gjerne 2 også slik at man er sikker på at EBD/EBG siden vises. På innsjekket bagasje bruker jeg de, men det er mer for at navn og adresse står skrevet på. Jeg tror crewet også er briefet på at man ikke skal være for "pågående" og nødvendigvis være mer høflig mot status pax. Flyr til Stockholm 5 dager i uken, og det er naturlig at jeg møter på mye av det samme crewet. Opplever at flere gir et ekstra smil eller et lite "blunk", men ikke nødvendigvis innleder noen form for konversasjon uten at jeg gjør det først.
Jeg håper personlig oppmerksomhet av EBP og EBD kun foregår på ruter innen Afrika! Jeg starter stort sett utreise TRD, og med 8 EBP, 15 EBD, 30 EBG på ett og samme fly, kommer disse flyene ALDRI avgårde om de skal blunke til alle. Alternativt vil nok fagforeningen kreve øyedråper til CC....