vet ikke om dette er riktig tråd, men jeg prøver min kone og jeg har bonus billetter i business fra OSL-MIA nå søndag 9/7. vi satt i helgen og pratet om å ta med begge barna på 9 år på turen. billet prisen på vor avgang var helt vanvittig, så slog det egentlig fra os. Prøvde, som et skudd i blinde, å sende en mail til diamant mailen om der var nogen mulighet for 2 ekstra bonus billetter på avgangen. Og jammen meg om de ikke svarte i dag at de kunne booke 2 x plus, med sas Premium rabat, til 60.000 EB point. synes det er god stil !
For to uker siden skulle jeg med direktefly fra Nice til Oslo, med SAS. Etter boarding kom purseren ruslende gjennom midtgangen, og sa "Hei Berge, bare gi beskjed om det skal være noe godt å drikke på veien", og ruslet videre. Jeg satt da på 20A, og ble litt satt ut. Men tenkte at dette ble en bra flytur, og ble egentlig veldig positivt overrasket. Han gjorde det også veldig diskre, så var egentlig bare veldig hyggelig. 10 min etterpå ble hele flighten kansellert, dessverre, så jeg fikk aldri servicen jeg tror hadde blitt den beste til nå. Mens alle andre stod i kø for matbonger, ringte jeg SAS, kom igjennom på et blunk, og sa at jeg MÅTTE til Oslo samme kveld. De prøvde med et kveldsfly til Stockholm (SAS), og videre til Oslo lørdag morgen. Jeg sa at det dessverre ikke funket, og spurte om alternativer med samarbeidspartnere. To min etterpå var jeg booket over på Swiss med avgang 45 min senere, via Zurich til Oslo. Da jeg spurte i skranken der om vindussete gav de meg Business på første flighten, og vindu med seatblock på flight 2. Alt i alt ankom jeg OSL 4 timer forsinket, mens resten av reisefølget (EBG og EBB) kom til Oslo lørdag morgen og lørdag ettermiddag! Strålende service når ting først gikk skeis! Bagasjen kom dig lørdag, men det var Swiss og en misforståelse sin feil!
Reiste med SK1327 i kveld fra AES til OSL, operert av CityJet. Sovnet før takeoff, og våknet 5 min før setebeltlyset kom på for nedstigning. Like etter jeg våknet kom en svensk flyvertinne forbi, stoppet og sa "Har du våknet nå? Vil du ha noe?. "Ja, takk, en flaske vann og en Cola Zero hadde vært strålende". 30 sek senere var det på plass. Åpnet Cola-boksen, og så startet vi nedstigning. Ikke noe spørsmål om status, det hadde hun tydeligvis kontroll på! Liker CityJet jeg. Seatblock på stell også!
Fikk op-up (Go --> Plus) ved gate på siste tur til USA for meg +3. Måtte riktignok oppgi rad 30, som har bedre beinplass enn alt i Plus, men jeg gidder ikke klage på op-ups. Litt morsomt da jeg kom til gate (veldig kort connection), så kom supervisor bort til oss mens kollegaen hennes skannet boardingpassene (og maskinen spyttet ut hvite lapper i tur og orden): "Hr. ILS2? Jeg oppgraderte dere alle til Plus. Ha en fin tur!" Synes EBD-recognition jevnt over blir bedre og bedre.
Sitter på SK926 nå fra IAD til CPH, og rett etter vi ble pushet ut fra gate kommer pursher rundt og håndhilser på alle Diamond i Business. Så vidt jeg hørte var vi 3 stk. forran på denne flighten. Veldig god service av det danske crewet.
Ble under servering hilst diskret «velkommen tilbake til oss» nå sist på TRD-CPH med city jet. Vi var 5 på tur (meg selv, junior, min samboer og mine foreldre) og ingen problem med å få gratis drikke til alle 5
Fikk en varm rosévin, en Ringi og en boks Ramlösa på OSL-CPH i går, men fikk blankt nei da jeg også ba om en flaske vann. Bare tre gratis drikke pr. EBD, ble jeg forklart av en sur svensk purser. Dette visste jeg ikke. Er det en begrensning som kun gjelder på søndager i oddetallsmåneder, men bare når det har vært tordenbyger på Gardermoen og nettopp seriestart i Danmark?
Jeg har hørt av noen som jobber i SAS at det bare er én drikkeenhet per EBD, noe jeg ble veldig overrasket over, men jeg har også hørt andre som har fortalt at "det som er å sitte i Plus når det gjelder drikke" - altså ingen begrensning bortsett fra innenlandsruter. Det er åpenbart litt forvirring også i SAS, men kan ikke noen finne ut av én gang for alle hva som er regelen - også deretter sørge for at CC-ene blir informert?
Vilkårlighet i serveringskonseptet er vel litt av spenningsmomentet ved reiser med SAS, litt på samme måte som man med Norwegian aldri helt vet om flyet overhodet kommer til å gå, og med Air France kan regne med en viss sjanse for å styrte som følge av pilotfeil. Av disse tre, velger jeg helt klart SAS' vilkårlighet.
Bare 1 enhet hørtes veldig rart, og jeg har aldri hatt problemer med å få både brusboks og vannflaske (standardbestillingen min på innenlands-flights).
Fikk en Plane Ale og en flaske vin (til hun i nabosetet) på OSL-ARN i går. Hun var forøvrig amerikansk og syns nesten det var rart at det var servering på en så kort flyvning.
Jeg lar meg mer imponere av at du overhodet fikk i deg to beske og sure øl av denne type, enn tidsdimensjonen Britene burde ha vært ilagt forbud mot ølbrygging, og i stedet vært pålagt tvangsimport fra Belgia, som de etter sigende attpåtil har gått til verdenskrig for å forsvare.
IPA er ikke min smak og jeg kjøper heller ikke lokalt øl på tap i England. Det er tynnere enn svensk lekeøl og det er varmt ..
Hæ? IPA er jo fantastisk godt! Besk javel, men sur??? Uansett, Heineken, Tuborg og dess like smaker jo kullsyrevann med brunfarge. Kudos til United som faktisk hadde et stort utvalg øl
'Pale Ale', i alle dets varianter, er nettopp dét: pale ale. Beskt, surt og varmt. Men each to their own. For å bringe oss tilbake til topic, så bekymrer jeg meg personlig over hvordan meningmanns ølsmak, selv i Danmark, heller i retning av nettopp den nevnte type, hvilket man også ser av SAS' tilbud av spesialøl (som altså er gratis for EBD og Plus), som nå kun er Mikkellers forferdelige Plane Ale. Jeg gråter ingen tårer over at Mikkellers ihjelhumlete Wit ble kastet overord, men det er et tegn i tiden at mange skandinaviskproduserte wit og blonde humles ihjel, mens det uansett er diverse engelske alevarianter som selges mest. Jeg klarer ikke å se annet enn at dette skyldes monopoliseringen av ølmarkedet som har skjedd de siste 10-15 årene, som har fôret allmennheten med stusselige og generelt sure lager (type Carlsberg og dets inkarnasjoner), og som får alt beskt og/eller ihjelhumlet øl til å fortone seg som luksus. Brussels Airlines serverer i det minste Leffe Blonde, og hvis SAS kunne by sine kunder tilsvarende, så skulle jeg faktisk anstrengt meg for å rekvalifisere til EBD-status.