Litt sært, men hyggelig.. På SK926 kommer den svenske sjefsdamen bak til Plus...ser seg rundt og finner setenummeret mitt og sier, Eddie du er diamant sant? Ved bekreftelse tar hun mor og meg i hånden og ønsker oss velkommen og sier at vi kan få det vi ønsket å drikke og dersom det er noe så er det bare å si til .., Så kommer drikkeutdeling ..en sur dansk drage ser ut til å verne om økonomienn til bolaget og glipper med øynene når jeg bestiller.. nesten som jeg stjeler fra hennes lomme .. Kontrastenes dag ..
Fruen og jeg (EBG+EBD) reiste innenlands med Cityjet på bonusbilletter. Benyttet meg av muligheten til å velge seter før innsjekk, og valgte naturlig nok fremste rad på GO. Når vi fant plassene våre var Plus-skiltet flyttet bak vår rad, men kun på vår side av midtgangen. Dermed ble det øl, vin og chips i stedet for Ramløsa. Hyggelig! Prøvde meg på samme triks på returen, men da forble vi i GO. Men vertinnen var meget oppmerksom, kom rett bort til oss og spurte med en selvfølgelig mine om vi ønsket noe å drikke. Cityjet leverer igjen, og jeg må si at CRJ900 er et svært behagelig fly, med lite støy. Eneste ulempen er liten plass til håndbagasje.
På flyet til CPH tidleg forrige søndag: Stuttfeiten på nødutgang og Pluss til rad 8-9 ca. Når trillevogna kom framover for å starte salget i Go, stoppa dei, sa hei og spurte meg om eg ville ha noko. Når eg så hadde fått Zeroen min, fortsette dei fram til fyrste rad i Go, rulla med skuldrane, fyrte opp betalingsterminalen og starta salget. "Av og til er en millimeter nok..." Eg smilte i skjegget heile vegen til København.
Det hadde bare vært så ufattelig bra om dette var noe man kunne forvente på alle flyginger. Problemet er bare at du på neste tur risikerer at bli oversett fullstendig og må flashe alt du har med diamant nevnt på, for alle nådigst for deg en cola zero.
Eg vart fullstendig oversett på retur. Fikk ikkje tilbud om å kjøpe noko, og måtte vinke tralla fram igjen. Då var det ei lita trøst at diamanten på C fikk smoothien sin utan noko krøll (smekkfullt fly). Ein dråpe her, og ein dråpe der...
Absolutt! 1 av 50 er uendelig mykje betre enn 0 av 50. Eg kan leve på den lenge, kanskje heilt til SAS har stengt City Lounges i Stockholm og fått dei nye nettsidene opp å gå.
To vin, ett glass musserende, en GT ...... Satt på 21G og hun hadde jo et helt fly hun skulle rekke før middagen startet må vite! Hun måtte gå en ekstra tur bak for å hente Cognac til kaffen, men da hadde hun sikkert fått beskjed fra sjefsdamen om ta godt vare på oss ... for da var det ikke måte på hvor hun smilte og forklarte villig om bemanningssituasjonen i kabinen ... Etter en stund kom sjefsdamen forbi og lurte på om vi hadde det bra .... sa ja, men trengte mer vin .... hun gikk da raskt bak og kom tilbake med "noen" vinflasker ...
Jeg var en gang ram nok til å be om både cola, rødvin og potetgull på en innenriksflight i Plus. Da var det åpenbar himling med øynene og mumling "å herre gud", så det var åpenbart å strekke strikken svært langt..
Ramløsa og hvitvin går bra. Kan med fordel kvesses opp til trønderoppskriften med Nyco og hjemmebrent. Absolutt innenfor bygningsmessig sett. Men rådet om hvitvin i SodaStream anbefales VIRKELIG IKKE! Bare sjekk innslaget på "Ikke gjør dette hjemme". Bør kun prøves hvis du uansett skal rive eller sette fyr på kåken.
Er det noen god grunn til dette? Kompis av meg gjorde dette på nach, etter sigende fungerte det veldig bra....
Litt fysikk på roterommet: 1: Ved å tilsette CO2 under trykk i en væske får man etterhvert oppløst gassen relativt homogent i væsken. 2: Ved reduksjon i væsketrykket (man tar av korken) så vil den oppløste gassen søke seg ut. Dette skjer ved at gassmolekylene samles rundt kondensasjonkjerner i væsken eller veggen på beholderen. Tenk de pene boblene i Champagne som stiger opp i rekke og rad fra ett punkt. 3: Såpebobler: Disse oppstår fordi væsken (såpe/vannfase) har høy overflatespenning og dermed holder gassboblen intakt innenfor overflatehinnen 4: Kondensasjonkjerner: i en ren væske og et rent glass er det relativt få slike kjerner. Men ved å tilsette stoffer som agerer som kjerner kan man få en kjedereaksjon siden disse stoffene blir sittende på overflaten til boblene og dermed kommer i kontakt med stadig mer oppløst CO2. 4a: For eksempel inneholder overflaten på Menthos slike stoffer, og lager spektakulære fontener sammen med Cola Light. Bare prøv! 5: Høy overflatespenning i en væske medfører at man får generert sterke bobler. Uten å gå for langt inn i fysikkens og kjemiens underfundige verden (too late...), så vil overflatespenningen på enkelte væsker øke betraktelig hvis man tilsetter sukker. Spesielt langkjedete sukkermolekyler er bra. 5a: hjemmeforsøk:Lag en passe tykk blanding av Zalo, sukker og vann. Glyserin er best, men vanlig farin funker fint. Kjempebobler som er sterke. Prøv denne også! 6: Nå nærmer vi oss tema. Eller kanskje ikke tema som SAS Diamantservice, men i alle fall spørsmålet. Selv om det spørsmålet lå LANGT utenfor tema. 7: Vin. Vin er så mangt. Champagne er (stort sett) en meget ren og tørr vin som har finoppløst relativt små menger CO2. Hvitvin til eksperimentformål er gjerne av en annen beskaffenhet. Ofte noe seigt, søtt, klissete greier fra Tyskland. Billig er et nøkkelord her.. 8: Tilsettning av CO2. SodaStream har en ganske brutal og ukontrollert tilnærming til dette punktet. Her kan man trykke inn betydelige mengder gass på kort tid. 9: En søt og klissete Punkt 7 kombinert med en overkomprimert punkt 8 er svært sammenlignbart med cola light og Menthos. Konklusjon: - Dette KAN gå bra hvis man har en tørr, god hvitvin og er forsiktig med gassen. Og temperaturen. Og ristingen. Og har medvind den dagen. - Det vil helst gå dårlig med brutal SodaStream-oppkvessing av Black Tower. Og søt hvitvin i taket er ikke greit. Nedvasking og oppmaling er resultatet. #harofretmegforvitenskapen