Som EBG opplevde jeg diamantservice på Golight-tur til Munchen. Jeg bestilte 2 vin og leverte mitt svarte EBG AmEx Platinum for betaling, og fikk da beskjed om at jeg skulle da ikke betale noe. Regner med at CC misstolket kortet som EBD. Eller har jeg reist så mye sammen med EBDer at det begynner å smitte?
I dag fikk jeg bokstavelig talt oppleve Diamant-service: Selv om mine egne dager som EBD er talte, er det fremdeles noen der ute som fremdeles tilbringer nok tid i skyttergravene til å opprettholde denne statusen. På OSL-CPH ble én av dem plantet på sete 19B - mens jeg og C-in-C med infant hadde gamblet på 19A og 19C. For én gangs skyld ble ikke vi flyttet på, og det var heller ikke noe problem å bytte C og B med EBD, men denne EBD'en hadde åpenbart (i likhet med meg selv fra min EBD-tid) allikevel fått mer enn nok av hvite lapper i gate og midtsete og gjorde en prinsippsak ut av det. Resultat: vi tok en duosamtale med den danske purser, som straks tok de nødvendige grep for å flytte EBD til et dertil egnet midtgangssete (med ledig midtsete), mens jeg og C-in-C fikk det ledige midtsetet på rad 19 som vi hadde gamblet på.
Kan det være denne EBD´en som har tatt over din "status" hos SAS? De må vel ha minst en EBD i systemet som opplever slike ting til enhver tid ellers kollapser vel hele universet inn i ett mørkt hull?
Noen av dere husker kanskje denne SAS-fiaskoen: https://insideflyer.no/forums/threads/når-sas-gir-blaffen-og-drar-før-tiden.5382/ Skru tiden frem halvannet år og situasjonen er mer eller mindre identisk. Kraftig forsinket inn til OSL. SK 907 viste faktisk 'Gate closed' da jeg landet og jeg hadde allerede mottatt SMS fra SAS med beklagelse og irrop-rebooking til EWR med et selskap utenfor Star Alliance (beregnet ankomst ca. fem timer forsinket). Hadde en kamerat om bord på SK 907 som sa at flyet fortsatt stod ved gate med døren åpen og at folk i gule vester som gikk inn og ut. Bestemte meg for å legge på sprang (satte ny personlig rekord i "Gardermoen på langs-og-tvers", tror jeg), men da jeg kom til SK 907-gaten, var den øde og forlatt. Flyet stod der imidlertid fortsatt - med åpen dør. Kom etter hvert en SGH-ansatt som "visste" hvem jeg var (min kamerat hadde åpenbart bedrevet litt lobbyvirksomhet for at flyet skulle vente...). Han forklarte at når avgangen er stengt, har han ingen mulighet til å åpne den opp og boarde passasjerer som var fjernet fra passasjerlisten. ...men han tok opp telefonen og begynte å ringe oppover i systemet. Han forklarte at flyet var forsinket p.g.a. at de måtte ha mer drivstoff (forventet dårlig vær), så da burde de kunne la en diamant komme med når han uansett stod ved gate. Han fikk først nei (av en norsk dame på "bakrommet"), men han ringte så utenlands (eller til noen som det måtte kommuniseres med på engelsk) og møtte atskillig større velvillighet. Avgangen ble åpnet og min billett utstedt på nytt (i høyere bookingklasse ), boardingkort skannet og om bord gikk jeg. Ble møtt av delvis jubel og applaus fra besetningen, som virket å være godt informert om situasjonen Det ble noen G&T-er til "frokost"... Kan for øvrig nevne at en annen SK 907-passasjer, som åpenbart ikke har løpt, kom til gate omtrent i det jeg gikk om bord. Hun fikk ikke mulighet til å komme med. Positivt: - Særdeles rask EBD-ombooking (også utenfor alliansen) når ting skjærer seg - At jeg faktisk kom med en avgang som formelt var stengt - Innsatsviljen til vedkommende i gaten på OSL (tok ikke et nei for et nei) - uten han hadde jeg stått der med hengende geip som i eksempelet nevnt innledningsvis Negativt: - SAS virker å være usedvanlig triggerhappy med å hive folk av 907 når innkommende fly er forsinket. De virker besatt på å få kommet seg av gårde 10-15 minutter før tiden, fremfor å vente 10-15 minutter på forsinkede passasjerer. - Det var nok mer påfyll av drivstoff enn diamantkort som gjorde at jeg kom med flyet - SAS' hjemmeside tilbyr kun SK 252 som alternativ når man skal videre med SK 907. De burde gitt folk muligheten til å velge tidligere fly for å unngå dette - Damen på "bakrommet" som faktisk sa nei til å la meg komme med flyet når det uansett ville bli stående en stund, jf. drivstoffpåfyll. Kanskje den samme heksen som ønsket meg velkommen da jeg kom heseblesende til gate 20 måneder tidligere? At hun i så fall var blitt omplassert bort fra kundekontakt, burde jo ikke komme som noen bombe... Konklusjon: Diamantfordel? Absolutt! Kom meg med en stengt avgang, selv om det var en del tilfeldige faktorer som muliggjorde dette. Vedkommende i gate fortjener blomster for sin innsats.
Bra at du fikk bli med, og egentlig litt imponerende at det (etterhvert) ble utvist god fleksibilitiet. Ellers kan jeg jo ha en viss forståelse for at de vil komme av sted. Veldig mange har nok videre connections fra EWR som kan bli dyre for SAS hvis de somler....
Det er klart, og da venter de nok i de fleste tilfeller - men det er jo neppe noe de"regner inn". Det blir jo et regnestykke til slutt..... sende på en annen rute de de (få?) som kommer seint inn fra "distriktsnorge" eller ta risikoen på at flere blir forsinket videre fra EWR.
På SK2660 i dag på rad 11 (Go). Fikk ei hand på skuldra og vart møtt av eit strålande smil frå purser. "Välkomen ombord igjen Herr Stutt Feiten!" og kva ville vi ha å drikke? "Kaffi, Bailey's, Cola, Ringi, Cola Zero og ein GT takk!" Nok eit strålande smil og spørsmål om herrene kanskje kunne tenke seg to av kvar av Bailey's og GT? God idé! Nok ein gong eit fantastisk crew, som eg håpar SAS er stolte over. Må nok sende epost i morgon igjen.
Opplevde noe liknende for noen uker siden, hadde med både min bedre halvdel og unger i Go på flygningen fra Dublin til Oslo. Så at jeg kjente igjen purser fra en tidligere flyning, da han hadde gitt meg fantastisk service i Plus og han var tydeligvis også veldig populær blant sine kolleger, mye smil, latter og generelt god stemning. Kommenterte dette til fruen og han skuffet ikke. Når han kom med drikkevognen og jeg ba om en flaske vin til min frue, så måtte jeg si at jeg var Diamant, og da fylte han opp med både en ekstra vinflaske samt smoothies og brus til ungene, super service og god stemning
Omtrent hver eneste gang jeg lander forsinket på MUC eller FRA, er det til meldinger som denne: "Passangers going to <longhauldestinasjon> will be met at the gate and transported directly to their flight for an immediate departure." Dette har jeg aldri opplevd hos SAS - selv ikke når det er et tosifret antall passasjerer som skal videre med f. eks. SK 907. Det ironiske er at Lufthansa som regel kan booke om til eget metall til samme destinasjon samme dag - som vel må være vesentlige mye rimeligere enn SAS som må på "shopping" hos andre (unntak: SK 901 er oppsamlingsheat for SK 903, SK 907 og SK 909 i sommermånedene). Jeg er ingen luftfartsøkonom, men jeg kommer aldri til å forstå prioriteringen som rettferdiggjør at en longhaulavgang skal gå før eller på rutetid, fremfor å ta med seg noen marginalt forsinkede passasjerer. OSL er ikke MUC, FRA eller LHR. Det tar maksimalt 10 minutter å komme seg fra ett fly til et annet for normalt oppegående mennesker - og enda kortere hvis SAS hiver noen av ombookingsbyråkratene på bakrommet ut på gulvet for å hjelpe folk direkte til videreforbindelsen.
Utfra de gangene jeg sitter ombord på EWR flighten så virker det jo som de gjør det - venter 10-20 minutter på innkommende flights - men i eksempelet ovenfor her så snakker du jo om "kraftig forsinket inn til Oslo", og da forstår jeg godt at de vil reise (og det setter jeg også pris på at de gjør når jeg har videre connection)
SK 252 landet kl. 10:48 SK 907 skulle gå 11:00 Jeg var ved SK 907-gaten kl. 11:02 (i følge mine elektroniske spor). Jeg er for øvrig av den oppfatning av at folk som bevisst velger mellomlanding i USA fremfor å fly direkte til sitt endelige bestemmelsessted, må være mindre intelligent. Transfer i USA akkompagnert av immigrasjon og toll får jo (dis)Connecting Norway til å fremstå som en braksuksess
Nettopp - og med "kraftige forsinkelser" er det da kanskje ikke så rart om de ikke venter (siden de nok da har med seg noen av de du kategoriserer som "mindre intelligente" ombord som må tas hensyn til ) - selv om du allikevel fikk blitt med tilslutt Ellers er jeg helt enig i at dette fungerer veldig bra i på tyske flyplasser - når du skal videre derfra er det alltid en som eskorterer hvis det er forsinkede fly men fortsatt mulig å rekke. Men jeg tror neppe de hadde gått for å rekke connection i FRA hvis du hadde landet 10.48 og skulle videre kl. 11.00 ........men dette skulle jo handle om Diamond Service ......og det er vel omtrent som før. Ikke så stor forskjell fra Gold
Samtale med SAS kubdeservice i dag angående forhåndsbestilt mat på Stockholm til Gran Canaria flyet i romjulen. Jeg spør om jeg kan avbestille maten siden reisefølget har allergi for innholdet av det som skal serveres. Jeg får en sur svensk respons at det lar seg inte gjøre og blir henvist til regler på sas.no Jeg forteller vedkommende at dette var friends ans family bestilling og jeg fikk ingen beskjed at det ikke er mulig å gjøre endringer på forhåndsbestilt mat en uke før avreise. Får som svar at bare fordi jeg er diamant medlem så kan jeg inte forvente å få fordeler som ingen andre har. Jeg var litt satt ut og sa at dette er ikke en fordelforespørsel men en ren sak som har med matallergi å gjøre. Maten blir kastet da men det virket ikke SAS å ha noe interesse for. Vi har også en stående forespørsel om oppgradering fra Go til Plus på den avgangen. Hva er reglene med forhåndsbestilt mat i Go når dette skjer ? Flyturen tar 6 timer så det er ganske lenge uten mat.
Hva i alle dager er dette for en respons!? Her er det på sin plass med en mail til diamantmailen med dato og klokkeslett for samtalen, med klar beskjed om at det får være grenser på hva man skal finne seg i å bli beskyldt for. Jeg lurer på hva som er SAS' utvalgskriterier for en del av dem de setter i førstelinjen. Enten er de frekke, eller så er de inkompetente - eller begge deler på en og samme gang.
På vår flygning fra Zürich til Oslo i går. "Boarding complete" annonseres, jeg konstaterer med tilfredshet at jeg har fått ledig midtsete. Plutselig kommer en mann bakfra og skal sette seg i midtsetet, både jeg i F og han i D blir rimelig overrasket, jeg spør om han har billett til det setet. Hvorpå den nyankomne forteller at han og en annen hadde samme sete i økonomi og han hadde blitt sendt framover av personalet. I samtalens løp får jeg rede på at han i D også er diamant. I Pluskabinen er det 4 ledige midtseter, og et gangsete. Så, vi er to diamant på denne treseteren, oddsa er rimelig heftige på at det ikke er tilfelle på alle de andre. Ved det ene midtsetet sitter dessuten min fru, og jeg vet positivt at hun ikke er diamant. Så jeg pinger på steward, og påpeker høflig at her sitter vi to diamanter og skal i prinsippet ha ledig midtsete når det er ledig kapasitet, hvorpå steward sier at jo, men det er fullt fly osv. Jeg sier at jeg skjønner det, og er forsåvidt ferdig med saken, da jeg var mest opptatt av å verifisere at mannen faktisk var sendt fram av personalet og ikke bare tok en spansk en. På vei ut til rullebanen kommer steward tilbake og sier til vedkommende i midtsetet at når vi er oppe i luften, så kan han flytte seg fram til 1C. Etter at vi er oppe i luften og vedkommende har flyttet seg, kommer steward tilbake til oss diamantene og beklager at det ble slik, at det gikk litt fort osv. Vi var selvsagt veldig fornøyde, og jeg syns det var storartet service at han faktisk giddet å gjøre noe med det. Det hører med til historien av vi fikk veldig godt oppfølging på turen, flere runder innom og spurte om alt var ok, om det var noe mer vi ønsket osv. Ved ankomst Oslo og avgang fra flyet var det en fryd å takke for reisen
Hva var grunnen til at han ikke ble flyttet til 1C med én gang? Synes det var litt dårlig håndtert av crew det der. Men mulig de måtte sjekke med purser?
Tror de var litt stressa, mye folk og forsinkelse. Det var purser jeg snakket med. Vedkommende som kom gikk bare å satte seg på første mulige tror jeg. Slik det ble så syns jeg det ble helt greit håndtert.