Definitivt ikke her om dagen! Det var planlagt at jeg skulle være i SVG fra tidlig på morgenen til sent på kveld, fløy SAS GO, første fly til SVG og siste fly hjem til OSL kl.20:50. Men jeg ble ferdig med det jeg skulle rundt kl. 15, så jeg dro til SVG for å sjekke mulighet om tidligere fly hjem, damen bak skranken var forsåvidt hyggelig hun, hun sa: - Jo, det var 3 avganger til OSL før min. - Jo, det var ledig på samtlig. - Jo, hun ser at jeg er EBD, men det koster 2200,- for å endre til tidligere avgang... Her var EBD tydeligvis ikke verdt noe! Altså for 2200,- kunne jeg flydd til CPH så videre til OSL fra SVG og fått mer poeng.
SAS har i det siste vært nokså konsekvent på at man må være booket i Plus for å komme med et tidligere fly uten å betale et mellomlegg (som EBD). Unntaket er hvis din avgang er (tilnærmet) fullbooket eller at det foreligger andre omstendigheter som gjør det hensiktsmessig for SAS å få flest mulig passasjerer avgårde før sin opprinnelige avgang.
Jeg har fått det et par ganger av gate-medarbeidere som bare har lyst til å være hyggelig, men da med beskjed om at det kun er et unntak
Så vidt jeg skjønner så er HQ ganske hissige overfor bakkepersonell på dette om dagen. Personalet som booker om får ofte kjeft for det i ettertid...
Jeg fløy hjem fra SVG på torsdag, og hadde opprinnelig angang 18:30. Kom litt tidligere enn planlagt og spurte pent i gaten om det var mulig å få bli med 17:15 istedenfor. Det tok vel 30 sekunder så sto jeg der med et nytt boardingkort, og kom hjem 75 minutter før skjema.
I dag fikk jeg svar fra diamond.dk på min henvendelse om tilslutningsfly på vår tur til SIN. De hadde ryddet plass til oss så vi slapp melkerute eller å vente på Kastrup i 18 timer for returen vår fra Singapore. DET var uventet og svært verdsatt service . Stjerne i boka til SAS, jeg vet det ikke, men jeg formoder at jeg fikk det pga min EBD status. Mailen jeg sendte: Hei Jeg har nettopp booket en companion ticket (booking ref: xxxxxx) OSL - CPH - SIN - CPH - TRF (CPH - SIN - CPH i First Class) Gjennom bookingen så blir jeg fortalt at det ikke er billetter tilgjengelig hverken OSL - CPH eller CPH - OSL som er innen rimelige tidspunkt for avreise / ankomst Singapore flighten. For returen måtte vi sogar ha blitt på Kastrup fra 6 på morgenen til 23 på kvelden. Vi fikk imidlertid til retur til TRF. Dette er ikke første gangen. Det som jeg reagerer litt på, er at dersom jeg logger meg på og ser på separate bonusbilletter, så har det hendt at det har vært tilgjengelig bonusbilletter. Dog ikke i dette tilfellet. Likevel, hvis jeg endrer fra bonusbilletter til bonus + poeng, da kommer det mange flygninger opp. Så tilgjengelighet er det, bare ikke riktig billettklasse. Det har jeg forståelse for. Når det gjelder bonustur i økonomi. Dog syns jeg at når man bestiller bonustur i en premiumklasse, og især hvor langdistansen utføres i First, så burde systemet tatt høyde for at det er en premiumreise og gitt større tilgjengelighet. Med min status som EBD (og over 10 år med EBG) på toppen, burde systemet gitt meg litt "slack", syns nå jeg. Jeg forstår at slike variable ikke er så enkelt å implementere i et datasystem som sikkert er komplisert nok fra før. Men jeg tenker at når EBD (EBP) ikke har så mange flere incentiver over EBG som det er i dag, så kunne jo det å garantert EBD/EBP tilslutningsfly til interkontinentale bonus reiser (i premium evt) vært en fin ekstra fordel.
Jeg ble som EBD i fjor vinter nektet å komme med tidligere 1/3 fullt fly fra OSL til CPH selv med A-klasse Plus. Gateagent var helt tverr. Jeg gikk tilbake til loungen, hvor en lettere forferdet SAS-ansatt ringte til gaten for et alvorsord, men da brummet gateagenten bare «gate closed». Dette var 19-flyet, nest siste fly. Siste fly, 20:50, ble såklart 1,5 timer forsinket - og landet akkurat slik at jeg måtte vente enda en time på toget mitt til Fyn og Jylland. Deilig å komme frem kl 02:30 når jeg kunne vært fremme 22, hadde det ikke vært for en viss gateagent. Jeg kunne skjønt det hvis jeg hadde minusbillett eller flyet var stappfullt, men i følge Expertflyer var det altså ca 1/3 fullt. Men moralen er altså at ikke engang plusbillett og EBD behøver å være noen garanti, iallefall ikke hvis du er svartelistet.
«Feilen» du gjorde var å spørre i servisskranke/innsjekk .. Der har jeg nesten alltid fått nei, men på gate går det som regel bra ...
Feilen jeg gjorde var å fly Go for å spare penger for firma! Så ikke poenget med plus på 45 min flight og flyplass uten lounge... Gjør ikke det igjen.
Da jeg skulle "klage" på den dårlige forbindelsen ifb med fruen og min sin CT tur med SQ F, så tenkte jeg at nå prøver jeg dk mailen. Og det viste seg jo å være et utmerket valg. Ikke bare svarte de prompte, men de leverte også langt over forventet. Nå hadde jeg som kjent en tur med Widerøe for noen uker siden, og der har det ikke kommet noen poeng (mye blir det ikke heller, men noen poeng her og noen poeng der...), så prøvde jeg retroregistrering en 3-4 ganger over et par dager, hvor jeg hele tiden fikk feilmelding fra systemet. Så, jeg tenkte, dette gidder jeg ikke. Sendte mail til no denne gangen, og etter den umiddelbare bekreftelsen har jeg ikke hørt noe på et par dager. Det er utrolig at det skal være sånn forskjell...
Samme her. Sendte en mail til nordmennene på onsdag kveld med en enkel navneendring på en flybillett. Snart to døgn senere har jeg ikke fått noe mer enn autoreplyen. Endte med å ringe inn i dag og få det fikset på tre minutter.
T/r Frankfurt torsdag. Fløy Go Prikkfri boarding på de tre første flightene. OSL-MOL på bussgate og da selvsagt kaos. Ba om smoothie på MOL-OSL. Svaret var «hvor mange?». Ellers full kontroll på alle fire legs. Seatblock på tre av dem, men hvorfor skal man holde fire helt ledige rader til Plus og komprimere oss andre på radene bak? (OSL-FRA)
Noen som blir oppgradert for tiden? Vært diamant i 5 år og blitt oppgradert 1 gang. Det er jo ofte 25 plasser ledig i plus.