Ser den, men du får i alle fall ankomstlounge med EBG dersom du kommer fra en intercontintental flight. Så du mister det ikke helt
Det er sant og jeg benyttet meg av det når jeg var gull, men jeg ankommer CPH mye oftere fra Europa, enn IC.
En merkelig samtale på Sk940 (LAX-ARN) akkurat nå : Jeg bestilte en øl. Hun: "Det blir 50 kroner" Jeg: "Men for meg skal det være gratis?" Hun: "Det koster 50 for ALLE" Jeg: "Men jeg er Diamond. Skal ikke det være gratis?" Hun: "Beklager, men jeg er ikke vant til at Dimond sitter i GO. Selvsagt er det gratis".
Ja, for SAS har jo en omfattende og plettfri track record når det gjelder å oppgradere EBD fra minus.
Dagens økt med SAS: Booker OSL-HKG via ARN en av de nærmeste dagene i Business med retur fra Shanghai ettersom det ikke er noe ledig fra HKG. Returen ønsker jeg til Stavanger i stedet for Oslo og det er helt innenfor regler. Systemet tillater ikke at jeg booker med retur til SVG så jeg booker til OSL og ringer til SAS for å ordne dette. Den første samtalen ender greit med at dette skal bli ombooket og får beskjed av en svensk tallende mann at dette er inte mulig å fly til Stavanger via Oslo på returreisen ettersom jeg har reist ut fra Oslo. Dummeste jeg har hørt. Ringer så igjen til det danske nummeret og de skal ta betalt 46 kroner ekstra i skatter for å ha lagt til Stavanger. PCen krasjer hos damen jeg snakker med men hun noterer kort nummeret mitt for å belaste kortet. Det skjer heller ikke. Jeg sender en epost til diamond.dk og får svar at dette skal DK kolleger hjelpe meg med. Logger inn på bookingen etter å ha kommet hjem men ser at billetten ikke har blitt utstedt. Ringer 91505400 og en svensk Patrick J. sier at han må ta betalt 150 kr i endringsgebyr per person. Dette er stikk i mot det jeg fikk beskjed tidligere samme dag på telefonen. Jeg ville returnere til SVG og SAS sitt IT system tillater ikke meg å booke dette, derfor måtte dette endres på telefon. Forbanna nok nå så ringer jeg til det danske nummeret hvor en dame svarer med at dette skal hun fikse for meg, men etter 5 min sier hun at hun må be hovedkontoret for å endre billetten. Mulig for jeg sa til henne at jeg snakket med en Patrick tidligere på dagen som var uhøflig og ville ha 150 kroner for å gjøre endringen, mens alle andre i Danmark sier at jeg ikke skal betale dette. Den "diamant" servicen altså !
Ble nektet adgang i loungen på CPH når jeg ankom med LOT i går og ikke skulle videre. I følge hun som jobbet der gjelder dette kun når man ankommer med SAS, men det er ikke mer enn 2,5 uker siden sist jeg ankom med LOT og fikk tilgang til lounge. Usikker på om hun som jobbet der var feilinformert eller om det har blitt gjort endringer .. Finner ingen info om lounge ved ankomst på de norske nettsidene, men på den engelske siden står det fortsatt at det gjelder for alle SAS og Star Alliance ankomster. På den norske siden finner jeg ingen informasjon om det i det hele tatt. Har sendt e-post til diamant-mailen for å prøve å finne ut hva som er rett.
Teksten har blitt endra på dei norske sidene i alle fall... Kanskje eit ledd i differensiering mellom Diamond og Pandion? Heia SAS, slik får de fleire fornøgde kundar!
Oppgradering hos SAS har så langt vært fraværende, men tidligere i uken var familien på tur innenriks i Canada med AC. Sjekket inn som vanlig i Saskatoon på vei til Vancouver. Ved ankomst gate ble jeg ropt opp. Mr. Xxxxxxx, you are three passangers? You are all upgraded to Business Class. Topp servering og service underveis. Kanskje det lønner seg med EBD likevel?
Tviler på at dette er tart bort som en fordel. Ankomstlounge (OSL utland) fungerte i alle fall for meg i dag også.
Purser på ORD-ARN i dag: «Hei {mitt fornavn}, hva ønsker du å drikke i dag?» Nok en gang har SAS full kontroll (på langrutene) på hvem som er EBD. Begynner å bli bra dette nå!
Bortsett fra å "krangle" om den gratis brusen nesten hver eneste gang, har jeg ikke oppdaget noen større forskjellsbehandling. Oppgraderinger sånn "uten videre" tror jeg ikke jeg har opplevd i SAS ever. Beste velkomst var faktisk med Swiss, der hadde de jaggu kontroll og ønsket velkommen som EBD med et glass juice for avgang, selv om jeg satt i Economy...
Ja, ankomst med SAS gjev adgang og står fortsatt på lista, men ankomstlounge med *A er fjerna på sas.no.
Så ja er tommel opp og nei er tommel ned. Men hvordan skal man tolke de blanke feltene? Som et tja? I alle tilfeller: Så lenge det et eller annet sted på SAS' bysantiske nettsider ligger noe som signaliserer at EBD har adgang til lounger ved hjemkomst med *A (for eksempel de engelske sidene), så ville jeg nok kjørt nokså hardt på dét. Slik prinsippfasthet kunne jo også i ytterste konsekvens tvinge bolaget til å praktisere en mer stringent informasjonsflyt.
Enig, kommer til å ha den engelske siden klar når jeg kommer ankommer med *A fram til den blir endret.