Kanskje jeg skulle sendt en mail til DK i stedet? Det er tre avganger før den vi har fått. Det er en søndag morgen.. Burde jo være en smal sak.
Forsøkte meg også (LAX), og fikk svar i dag: «Tack för ditt mail. Jag har dubbelkollat och dessvärre finns det inga platser ute i Business med SAS eller Star Alliance för tillfället. Jag får be om att avvakta en stund till men att du håller ett vakande öga på våran hemsida. Om du är intresserad så finns även möjligheten att söka efter tillgången av Award platser med Star Alliance på våran hemsidan via länken nedan. https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/ Välkommen åter.»
Skjønner at biz til LAX er litt vanskelig.. Men to billetter CPH-OSL på en søndag morgen i mai? Det synes jeg er for dårlig.
Enig i det og det hører til min historie ovenfor at jeg faktisk satt åtte timer på CPH på utreise og sju timer på retur fordi alle flyene innimellom ikke hadde bonusbilletter tilgjengelig. La oss være enige om at blir godt når SAS endelig får pusset opp «flaggskip-loungen» sin
Dette går nok under EBD service/recognition hvor crewet på SK757/758 responderer slik på min kommentar i SK757 : « Den var litt varm. Kan dere se om dere kan kjøle den litt til jeg skal tilbake med SK758?» Kudos til crewet på SK757/758
Jeg har hatt stor suksess med å få åpnet bonusseter på mer optimale tilslutningsflighter innen Skandinavia hos diamond.dk ved tre-fire anledninger det siste året. Den eneste gangen jeg har fått avslag på en slik forespørsel var da eposten min ble besvart av en svensk kundebehandler, dette løste seg derimot da jeg sendte inn saken på nytt noen dager senere og fikk den håndtert av noen i Danmark. Veldig mye som tyder på at gjengen i DK har litt utvidede fullmakter til å drive god kundeservice.
Jeg skal snart reise til Brasil med OneWorld (buhu), men har tilslutningsflight med SAS til CDG. Da jeg verken har status eller businessbillett videre så tenkte jeg å slå i hjel tre timer i SAS-loungen. Men så ble jeg plutselig usikker på om ankomstlounge gjelder utenfor skandinavia. Noen som har testet?
Ankomstlounge for diamant er vel kun i Oslo, Stockholm og København, og no kun med ankomst med SAS (tilgang med ankomst med *A er i alle fall fjerna frå oversikta på sas.no)?
Kilde: https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/ Jeg klarer ikke å finne noe om det, men det betyr ikke at det ikke stemmer..
@Stuttfeiten har rett. Det står her forøvrig: https://www.sas.no/fly-med-oss/tilleggstjenester/lounge/ Scroll deg helt ned og trykk på "Kort- og billettregler som åpner døren til loungen".
Som nevnt i god morgen-tråden. Overbooket fly til New York, vi var fire kamerater (to EBD, to EBB) på hver vår booking. Linket PNRene to dager før avreise og da vi satt i loungen kom en ansatt bort med nye boardingkort og med alle fire ved siden av hverandre i Plus.
Landet på ARN fra HKG rundt 1400. Spurte i serviceskranken under loungen om jeg kunne få en senere flight fra ARN-OSL, slik at jeg og reisefølge kunne bruke noen timer i Stockholm. Der var svaret at alt denne dagen var fullbooket. Gikk en etasje opp, dvs. til loungen. Spurte om det samme der og viste frem diamantkortet. Fikset med en gang. Hadde plus-billetter. Mulig det ikke hadde noe med diamantstatusen å gjøre. Uansett dårlig av hun første og fint av hun andre! Har vel ikke krav på å få booke om til senere flight, uten å betale ekstra? Men da kan man vel heller bare si nei, i stedet for å finne på en unnskyldning.
Mitt inntrykk gjennom det siste året er at de i serviceskrankene er veldig lite fleksible og enda mindre hjelpsomme, mens loungepersonale og gatepersonale har en helt annen holdning.
Har hatt EBD i litt over et år nå, og er ikke veldig mye jeg har merket til statusen i forhold til gullkort. Riktignok får en jo gratis drikke i Go, men da må jeg hver gang nevne at jeg er EBD. Greit nok, men ikke noe nevneverdig imponerende. Nå ser jeg at SAS har blitt strengere på priority boarding, noe som hjelper alle i sone A, og det er et bra steg i riktig retning. På en tur forrige uke var det også glimt av nye takter, men du verden så mye forskjell det er mellom crew når man sitter i Go. Først NRT-CPH: Ingen i crewet som hadde peiling på at jeg var EBD, og ved spørsmål om mer å drikke var svaret at da måtte jeg pent gå bak i flyet og kjøpe. Fikk selvsagt gratis da jeg gikk bak i flyet og nevne at jeg er EBD, men tydeligvis null kontroll blant crewet om hvem som har hvilken status. Videre med CPH-OSL: Ser at flyvertinnen som kommer med tralle har ipad med seg på trallen. Stopper hos meg, tiltaler meg med fornavn og lurer på hva de kan tilby meg i dag. Meget positivt overrasket, og slikt det bør fungere i mine øyne hvis det virkelig skal bety litt ekstra å ha diamantkort.
Jeg har vært EBG siden jeg droppet ned i fjor og har i mellomtiden flydd nok til å rekvalifisere meg til EBG. Sammenlignet med EBD, må jeg nesten si at jeg opplever en positiv forskjell, så langt som at jeg ikke sitter med følelsen av å være svartelistet hos SAS mer (som bl.a. ga seg utslag i diverse ufrivillige setebytter, splitting av medreisende, etc. etc.). Dette har kanskje litt å gjøre med at jeg tross alt flyr under halvparten av hva jeg gjorde i EBD-tiden og dermed vel statistisk sett blir litt mindre utsatt for uregelmessigheter. Men det er allikevel mer behagelig. Når det gjelder service, merker jeg ingen forskjell som EBG i forhold til å være EBD. Gratis drikke i minus intra-Norden har jeg aldri brydd meg om, ettersom jeg strengt tatt synes Ramlösa er det mest spennende i tralla. Goodie-bagen ga jeg opp, mens å gi bort gullkort til samboer egentlig var meningsløst ettersom hun enten fløy sammen med meg eller var bundet av arbeidsgivers DY-rammeavtale. Kort sagt: EBG og EBD er i min erfaring nesten identiske. Spørsmålet er dermed hvor lang tid det vil gå før SAS forbedrer EBG-nivået.
Gratis drikke på begge tilknytningsflyvningene til LAX turen i Go. Ingen bekreftelse på status, men heller ikke noen som spurte om betaling. Så da regner jeg med at crew hadde oversikt.
På tide å gjøre opp regnskap etter et drøyt år som diamant: De direkte fordelene av diamant-kortet: Anslag på gratis drikke i Go: 30-40 flasker med Ringi, 15-20 flasker vann, 10-15 bokser brus, noen bokser med øl og en flaske rødvin. 6/6 Plusgrade oppgraderinger på long haul. 2/6 Complimentary Upgrade fra Plus til Business på long haul. Gitt bort 3 gullkort. Fikk åpnet 2 bonusseter på BEY-CPH i høstferien. Lounge-on-arrival (selv om dette ble endret fra å gjelde hele Star Alliance til bare SAS i mai i år). Hva syns jeg om fordelene? Kjøpte aldri drikke på short haul før jeg ble diamant, så annet enn den (til tider kleine) gjenkjennelsen av status ombord på flyet, så er det ikke noe jeg kommer til å savne nevneverdig. Vanskelig å si hvordan mange flyvninger jeg hadde fått oppgradering på hvis jeg var gull i stede, men med full uttelling, så er jeg jo selvfølgelig fornøyd med det. Alltid kjekt å få oppgradering til business, spesielt når jeg i begge tilfellene allerede hadde fått Plusgrade til Plus, men begynner å bli litt "lei" SAS business class skal jeg være helt ærlig, så etter dagens nedskjæringer i poengopptjening, så kommer jeg nok til å variere mer hvem jeg flyr med. Ga bort et gullkort like etter at jeg ble diamant i opptjeningsperioden min, så skjedde det en teknisk feil som gjorde at jeg kunne gi bort et til kort og så enda et kort når den nye opptjeningsperioden startet. Det siste kortet byttet jeg mot et sølvkort hos BA, så det var en finfin ordning. Kanskje den beste fordelen jeg har fått, med tanke på at denne turen er midt i høstferien til alle dansker. Som bosatt i Odense i Danmark er det svært ofte at jeg har litt tid mellom flyet lander og til neste tog går, så det har vært utrolig praktisk å kunne gå i gullstuen etter landing.