Merk at det er dansk diamantsupport som gjelder. Dersom saken havner i Sverige er det stort sett alltid avslag.
Nettopp....min erfaring også. Det er jo egentlig helt utrolig at det går an..... -> diamond.no ......: "nei, er det ikke ledige award seter så er det ikke noe vi kan gjør" -> diamond.dk....: "vi må utstede nye billetter da blir avgifter beregnet igen, kan du gi meg ok på at vi kan bruke det samme betalingskortet på dette så flytter vi dere til den ønskede flyvningen"
Har fått denne fra DK også. 50% success rate føler jeg. Endte en gang opp med at pnr ble delt i to, men resten av endringene ikke var mulig. Gikk greit med 2 pnr men dog..
En annen hyggelig gest jeg opplevde som diamant her om dagen. Satt på 15C - det er vel egentlig selvforklarende at det er nødutgang, men nevner det dog. Bording complete, vente vente. Kaptein sier det lyser lamper som ikke skal lyse, kort historie vi måtte forlate flyet og få tilbake til terminalen.. "Vi har en annen maskin parkert her".. Men det er en 737-700.. Og alle vet at nødutgang her er 11 og ikke 15.. Angsten sprer seg fort... Men jammen, refreshed mitt boardingpass og jo visst.. Jeg har fått 11C.. Mitt faste sete på 737-700 Veldig positivt, dessverre mistet jeg ledig midtsete og fikk samtidig besøk av den største setenabo jeg har hatt i historien, men det er vel ikke SAS sin feil ..
Ikke dårlig at dem skaffet deg «samme» sete hvert fall da! Prøvde å sjekke litt men ikke lett på mobilen.... Men mener at det står på SAS sine sider når man booker sete at man har delevis rett ca samme sete ved hendelse.
Tror det står det motsatte .. Reservert sete er ingen garanti blablabla.. Men min opplevelse er at de fleste ganger (ikke alle.. ) så kommer jeg godt ut av det når det byttes fly slik.
Vet det stod det før. Men hvis jeg ikke har drømt så mener jeg at det står noe om spesifikk sete som det ikke gjorde før. Mener da, vindu, midtgang etc. Husker ikke om det står noe angående nødutgang/ekstra benplass btw....
Ok.. Litt enklere å nesten love midtgang eller vindu enn nødutgang.. I dette eksemplet ble det jo byttet til et fly med færre nødutgangseter..
Akkurat den formuleringen la jeg faktisk merke til tidligere i dag, og hele lyder som følger: "Merk også at en bekreftet setebestilling ikke gir deg noen juridisk rett på et spesifikt sete om bord i flyet, f. eks. sete 3A, men gjelder kun for den valgte kategorien, f. eks. midtgangsete, vindusete eller sete med mer benplass. Setet ditt kan endres uten varsel. Hvis vi må endre setet ditt, vil vi gjøre alt vi kan for å tilby deg et lignende alternativ."
Hvis man har fått en CU ca 24 timer før og så må avbestille reisen (altså under 24 t før), begynner man da på nytt mot CU fordi systemet tror at man har hatt en CU, eller skjønner systemet at man ikke fikk oppleve CU’en? (og dermed har høy sannsynlighet for CU på neste tur)
Nå tror jeg du har alt for mye tiltro til at SAS overhode har oversikt over hvem og hva og når noen i hele tatt har fått eller ikke fått CU. Sjansen for CU handler vel mindre om rettferdig fordeling og tilgang til ledige seter og behov for å flytte kunder framover i kabin. Uten at jeg på noen som helst måte kan forklare hvordan sånne vurderinger gjøres hos SAS.
Jeg tror heller ikke det er noe system i hvem som får CU hos SAS (utover at de må være EBD): Det kommer etter alt å dømme an på flightspesifikke forhold som belegg (herunder antakeligvis også en del statistikk på den aktuelle ruten), salgspotensial (i forlengelsen av statistikken), kapasitet (herunder kanskje mat og crew), etc. etc. Jeg har ingen grunn til å tro at det føres en oversikt knyttet til den enkelte EBD, således at man skal være nærmest garantert CU på hver fjerde flight eller hva det måtte være, uavhengig om denne går med proppfull biz eller plus fra SFO til CPH. Jeg hadde selv fem IC-flights som EBD i 2016, uten en eneste CU. At to av dem hadde mer en halvtomme biz-kabiner mens jeg selv satt i plus er nå så, men der slo antakeligvis svartelisten inn (som min empiriske erfaring skulle tilsi innebærer en vesentlig mer kundespesifikk journalføring hos SAS enn CU). Kort sagt har jeg hatt tre ganger så mange oppgraderinger på IC som EBG (3 x op-up) enn jeg hadde som EBD.
Send en epost til diamond.dk ca. 72 timer før neste tur, dersom du mener forholdene for CU ligger til rette (mye ledige seter i ønsket kabin). Forklar kort og enkelt hva som skjedde sist, så med litt stang-inn, så skjer det kanskje noe magi. Om du overlater det til tilfeldighetene (noe jeg har gjort to ganger etter å ha kansellert en CU-oppgradert flight før avgang), så bør du gå til din neste flight med lave forventninger.
God opplevelse på BGO i går ettermiddag. Kom tidlig til flyplassen på billige Go billetter. 16 flyet til Oslo var lett forsinket og boarding skulle starte. Men jeg fikk være med, og slapp å vente til flyet kl 18. Var for anledningen lett handikappet og satt i rullestol. Den hyggelige ansatte i gaten fikset meg ombord og sa fra om at han ordnet henting i gate på OSL også.( noe som fungerte perfekt) Om det var rullestolen, status eller bare halvfull fly som var avgjørende vet jeg ikke. Men der og da var det til veldig stor hjelp.
Skulle egentlig skrive om noe helt annet : De to siste turene mine til Bergen har vært i Go. Flyvertene ombord har hatt oversikt over status og ikke bedt om betaling for Ringi osv på noen av turene. Mulig dette har blitt vanlig for dem som reiser ofte? Eller har det skjedd en forbedring eller blitt satt fokus på med innføring av pad og oppdatert informasjon?