Kommer an på hva du legger i definisjon av edru! Kjøre bil eller motoriser kjøretøy, NEI!!! Men ha det gøy med venner / IF’ere og ta en eller to flasker til, JA!
Skulle i går bestille en reise innenriks for å komme meg hjem etter påske. Den kostet 5042 kroner, noe jeg syntes var litt dyrt. Sendte en mail og spurte pent, og nå har Vibeke ordnet meg billett til 6000 poeng og 195 DKK i stedet. Denne servicen fra dansk diamantmail er den ene tingen som gjør at diamant er verdt det for min del.
Nok en gladsak fra danske diamant e-posten og Vibeke! Valgte i går formiddag og kansellere turen min til SFO (som skulle vært i dag). Hadde fått godkjent plusgrade fra plus til business, men poengene gikk så klart tapt når jeg avlyste turen som følge av corona situasjonen i verden. Skrev e-post til DK diamond om det var mulig å få tilbake poengene. Fikk svar under 24t at dette egentlig ikke gikk, men de gjorde det likevel. Takk til Vibeke som nå fikset at 24 000 EB kom tilbake på kontoen min Dette i seg selv er nok til å beholde diamond en periode til. Får håpe SAS gjør det samme som Qatar nå og forlenger opptjeningsperioden vår.
Har Quatar gjort det? Og er det noen som vet noe som helst om hva SAS tenker om situasjonen? På den ene siden kan det jo være at de må devaluere statusfordelene for å tape minst mulig, men på den andre siden kødder de jo i så fall med sine mest lojale kunder. Sikkert ikke det lureste det heller. I hvert fall ikke hvis NAS mot formodning skulle overleve krisen. Jeg kan i hvert fall si med sikkerhet at diamanten ryker i år hvis de ikke utvider opptjeningsperioden. Har ikke en eneste reise i pipe.
Fikk beskjed fra en kompis at hans opptjeningsperiode hos Qatar Club var utvidet. Han er Silver medlem der. Jeg greier nok å beholde diamanten knepent hvis jeg får meg en tur til høsten, men de bør utvide opptjeningsperioden.
Dette har jo SAS god erfaring med fra perioden etter 9/11. Da fikk stort sett alle forlenget statusen sin både ett og to år uten at kravene var innfridd. Noe tilsvarende skjer nok her også.
hmmm.... det tør jeg ikke si helt sikkert. Jeg hadde vel ihvertfall ett år der jeg fikk beholde gull allikevel, men det var nok allikevel mer enn 10 år frem til LTG var et konsept. Når jeg kikker på oversikten så ser står det ikke Q på 2002/2003 - så antagelig har det ikke blitt telt som et kvalifisert "gullår" selv om jeg hadde gullkort. Så da er vel svaret sannsynligvis nei.
Onsdag reiste jeg fra OSL til EWR. Jeg hadde retur i morgen, lørdag. Tirsdag prøvde jeg å kansellere pga. Corona, men det gikk ikke så nær avreise. På OSL bestemte jeg meg for å prøve å framskynde returen til I dag, fredag. Foran SAS skranken var det mer enn 10 i kø, så jeg regnet med at jeg ikke rakk det. Da så jeg at det var flere valg på automaten som skiver ut kønummer. Jeg valgte Diamant og stilte meg bakerst. 15 sekunder senere blinket nummeret mitt over skranken. Jeg gikk bort, men flere i køen ropte stygge ting til SAS-damene. "Han kom nettopp. Jeg har stått her en halv time". "Dette er et ubrukelig køsystem. De siste blir betjent først". "Jeg reiser aldri med SAS igjen". Og mye mer. Jeg følte meg litt dårlig, men selvsagt lot jeg de ekspedere meg. Og de endret returen til i dag! NB: Jeg er SÅ glad for at jeg gjorde det. For flyet EWR-OSL i dag er det siste på i alle fall 2 uker! NB2: Før jeg reiste hjemmefra til OSL ringte jeg SAS og spurte om re-booking. Jeg tastet inn Diamant nummeret og kom rett gjennom. Snakket med ei forferdelig svensk dame. "Nei, det er selvsagt umulig å endre returen så nær avreise". Jeg sa at jeg er Diamant og spurte om det hjalp. Svaret var "Tror du jeg endrer reglene fordi du er Diamant?". Jeg skal rapportere henne!
Sendte Mail til Vibeke i dag og spurte om å få komme hjem fra Bali før planlagt fordi myndighetene ber oss komme hjem. Fikk mail tilbake sendt fra Danmark ca kl 12 dansk tid om ar vi kunne reise i kveld ... men da var det to timer til flyet skulle dra og vi var jo ikke på flyplassen. Vi reiser herfra på mandag ... 4 dager før tiden. Takk Vibeke
Danskene stengte skolene, dagen etter gjorde Norge det. Danskene stenger grensene i morgen kl 12:00, så spørs om Norge kommer straks og gjør det samme. Håper dere kommer dere hjem i tide!! Edit; Polen stenger også nå: https://www.smp.no/ntb/utenriks/202...rensene-for-utlendinger-21344027.ece#cxrecs_s
Jeg ville ikke rapportert noe som helst i disse tider. Er du klar over hvor mange henvendelser og spm de får. Kom igjen nå... vi må ta oss sammen her for å gjøre det beste ut av dette. SAS har nok problemer fra før og du fikk ordnet opp...
Kan nok stemme det, men om flyplasser begynner å stenges og flyene ikke går, så hjelper det lite hvilke grenser som er åpen og ikke. Da kommer man seg ingen veier snart.. NB: alle utlendinger må i 14 dagers karantene på OSL. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K39Xl5/ordfoereren-i-ullensaker-ber-militaeret-om-corona-hjelp