SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg passerte 600K sist gang jeg sjekka hittil i år, har nå begynt å "hjelpe" kona sitt Amex... ;) Husker ikke hvor jeg leste det, men det var her et sted og tror det kanskje gjalt Sverige...

2. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Men har du prøvd å booke en CT og så en til etter at den første er brukt opp?
    Jeg tror også de gjelder for inneværende år og året etter. Så den jeg tjente i fjor kan jeg bruke denne uken, og den jeg tjente i år kan jeg bruke neste uke.

3. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har alltid reist mye da, men bare ikke like loyal mot Eurobonus som jeg er i år. Jeg brukte en CT i november i fjor (opparbeidet 2013), skal brukte en i mai og skal bruke oktober nå (opparbeidet 2014, både kona og jeg har Amex), har en som jeg kan booke nå om jeg vil, som er opparbeidet i år, men er gyldig ut 2016, kona kommer til få en i løpet året (jobber med saken). :)

4. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, det du må passe er om du har 2 x CT, så pass på at de bruker dem i riktig rekkefølge... Da jeg ringte i år, og skulle bruke mitt andre CT, så viste det seg de hadde brukt mitt nyeste CT, dermed gikk den tidligere CT ut på dato... Det ordna seg til slutt, ble bare veldig mange telefoner til Amex og CT-telefonen.

5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Mener å ha lest på BC.se at Amex der gir to CT hvis stor omsetning, men det kan være gammel info. I Norge er det dessverre ikke slik. Husk på at skal kona bruke sin CT må du fylle på poengkontoen hennes. Enklest å gjøre med å sette opp familiekonto og sluse poeng fra deg og inn til henne, og håpe på at hun ikke stikker avgårde på shoppingtur med ditt kort og venninne :rolleyes::)

yukho liker dette
  6. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert verdens dummeste spm ang AmEx, men hvordan fungerer det sånn helt enkelt: får man en faktura 1 gang i mnd som skal betales og summen på denne fakturaen, er den høyere enn det du har "dradd kortet for" eller er det noen ekstra gebyr og renter inn i bildet også? (Jeg er EBD og vurderer et AmEx platinum).

spm 2: er det ofte du får problemer når du skal bruke det? har lest det er veldig mange steder som ikke støtter AmEx... hvilke steder bruker som regel ikke å ta i mot det?

7. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er årsgebyr, og det er det som er av avgifter ved vanlig bruk. Faktura en gang pr. mnd og betales det før forfall er det ingen renter.
    To ting som irriterer meg. Ene er at det er en del steder som ikke tar det. Det andre er at jeg oftere enn med andre kort opplever"avvist" eller "authorisation declined" når jeg skal betale med det. Virker på meg som Visa er mye mer stabilt - aldri problemer der, selv om begge kort er håndtert av DnB.

8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    1: ja du får regning en gang i mnd på det beløpet du har dratt. De hender at butikker "krever gebyr" av deg for bruk av amex. Sjeldent i Norge(feks danmark har jeg sett gebyr på 1,75%) men da blir det feks lagt til 1-2% på kjøpesummen. du ser dette når du drar kortet.
    2: ja det er flere som ikke tar amex. billigkjeder tar sjeldent(H&M osv). De felste high end butikker(tøy osv tar amex). i tilleg kan så å si det meste av flybiletter og så og si alle hotell som blir betalt ved utsjekk betales med amex.
    Hvis jeg har feil på noe må folk gjerne rette meg. Alle norges gruppen(kiwi med mer) sine butikker tar amex i tilleg til elkjøp, lefdal og expert.
    Anbefaler deg og ta en titt her: http://forum.bonusfeber.no/threads/oversikt-over-hvem-som-tar-amex.3200/

Har du mye EB poeng og har mulighet til og dra over 100k på amex i løpet av et år er det jo ikke tvil om at det er vert de 1700kr det koster slik at du kan få en CT og dermed få 2for1 på bonusbilletter.

Håper jeg svarte på noe av det du lurte på.

9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har alldri fått declined amex på plasser som tar amex. merkelig?
    Men jeg vill aldri funnet på og dra avgårde med kun amex. har alltid med meg SAS mastercard/ Trumf visa og mit vanlige visa. Så er jeg 100% trygg ;)

10. flying_all

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Thanks!! :)

11. flying_all

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for svar. Ingen årsavgift for EBD btw :)

12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det ikke tvil om at du bør skaffe deg et ;) ta det med, og forsøk og betal med de stedene du kan.
    Btw: Dressman og jack and jones tar amex, ble litt overasket :cool:

Har lest at flere medlemmer her på Bonusfeber har fått avgift på kortet selv om de er EBD, da er det vist bare ringe og be de fjerne den etter hva folk sier :)

13. flying_all

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Alright, da blir det å bestille et. takker for svar :)

14. flying_all

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Har lest igjennom hele tråden her og det var noen som såvidt var bort i spm men det kom ikke noen svar på det så jeg prøver: er det mulighet å bruke CT kombinert med "50 % bonusreise-kampanjene" som SAS bruker å ha? Da mener jeg at dersom 2 personer reiser sammen med CT, 2 for 1 i tillegg til 50 % rabatten til SAS.

Franco63 liker dette
  15. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Godt spørsmål:) det lurer jeg også på

16. aha

aha Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Har en CT jeg ønsker å bruke f.o.m. 19 november. KRS->SIN med retur 2-3 uker etter. Ønsker å reise i Business, med et selskap der setene kan legges helt flatt ned. Gjerne SQ! Har sjekket med KV-Tools, og finner bare turer med TG...

Noen som vet når turer med SQ legges ut? Evt andre flyselskaper som kan være aktuelle på denne strekningen/tiden?

På forhånd takk!

17. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    SQ eller LH Award billetter til Singpore er generelt vansklig å få tak i, TG som du nevnte er ikke noe problem.

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg blir vanskelig.
    CT kan ikke kombineres med andre tilbud eller kampanjer. Har eksempelvis kikket på SVG-IAH og der kan man velge hva man ønsker å bruke, CT eller 50% kampanje.

Men vet jo aldri, kan jo være noen på CTkontoret bommer å tillater det..

19. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter den.... har tilslutt slått meg til ro med TG i First class via MUC til Singapore (ikke ledig i business....men kan vel leve med det :)

Mulig jeg kan ringe uken før og dobbelsjekke om noe har dukket opp - men tviler.

20. Reiseglad gutt

Reiseglad gutt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg planlegger en CT-reise til USA der jeg kombinerer SAS og UA-fighter. Når jeg går inn på United sine nettsider og søker opp ledige MileagePlus-awards-seter, er disse også tilgjengelige for med som EB-seter? Altså: kan jeg finne ledige award seter hos UA, deretter ringe AmEx og be de booke disse setene som en del av min CT-reise?

Del denne siden