SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Noen her som kan hjelpe meg med et seat alert på experflyer?? :) Finner ingen ledige avganger i Biz med Eva air fra Ams-Tpe :( Kjøpte selv full tilgang på Expertflyer nå :) :) Så vis noen trenger en Alarm så er jeg billig ;)
     
    Last edited: 26. juni 2017
  2. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    har søkt litt på lh first destinasjoner. hvilke destinasjoner pleier det være ledig seter til? det har som regel sett ganske OK ut for EZE. MIA derimot virker veldig dårlig? Hvilke destinasjoner pleier å dukke opp 14 dager før avreise?
     
  3. Arctictraveller

    Arctictraveller Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hadde tenkt å ta med dama, ja. Kan man bestille en companion ticket uten å ta med en companion?
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er 50% rabatt for 1 eller 2 personer. For folk som ikke har mye poeng på konto og som vill reise alene er det helt topp. Var omtrent et år siden de innførte det ;)
     
  5. Arctictraveller

    Arctictraveller Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ok. Kan jeg endre uten ekstra poengkostnad? Kan jeg kun endre klasse på den eksakt samme ruten jeg har bestilt eller kan jeg gjøre større endringer som å bytte fly og flyselskap? Beklager alle spørsmålene, jeg er som sagt en nybegynner...
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge reisen ikke har begynt, kan du endre så mye du lyster. Det er dog et endringsgebyr og i tillegg kan/vil avgiftene variere. Det siste skjer typisk hvis du bytter flyselskap. Ex: Flyr du med United er avgiftene minimale, flyr du med Lufthansa må du blø litt (ikke voldsomt, men likevel). Differansen på avgiftene får du refundert / må betale, alt ettersom hvilken vei det tipper.
    Bruk litt vett dog, ikke gå opp fra C til F for en legg som er kort. Å få F på FRA - TYO er god deal. Om man syns det er verdt påslaget med poeng må den enkelte vurdere. Personlig ville jeg (om jeg er aldri så glad i Lufthansa First Class) vært litt betenkt når 3/4 av turen forøvrig vil foregå i C og da trekke ut så mye mer poeng.
    Men har du ikke forsøkt F før, så syns jeg du skal gjøre det.

    Merk at det er ikke SÅ bra med F fra TYO til FRA. Det er på bakken Lufthansa ruler.

    Fruen og jeg reiste til Tokyo med Lufthansa F i julen for to år siden. Utover høsten den gang var det mye ledig på Lufthansa F når 14 dagers perioden opprant.

    Når du booker, og sikter på Lufthansa F, pass på at du har noen timer mellom ankomst FRA og avreise FRA. Det er litt kjipt å ankomme FRA en time før flyet videre når du reiser F. Da er det et must å få med seg terminalen. Har du 5 timer eller mer, så bør du også slå til på å låne en Porsche i 2 timer for 800 kroner.
     
    Robert H liker dette
  7. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Du finner nok bedre tilgjengelighet fra Wien om du forsøker det. Hvilke tidsrom leter du i?
     
  8. Arctictraveller

    Arctictraveller Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk RoadKing! Så om jeg bestiller en tur til Miami med SAS i business nå er det ingen problemer med å endre til Lufthansa og First om det skulle vise seg å være ledig i 14 dager før min reise?
     
    RoadKing liker dette
  9. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Vi skal reise 7 april-18, og den dagen er det fra Ams,så den passer meget bra for oss. Leste på nett at Eva slipper opp flere ledige award ca 3 mnd før..Så vi for se om jeg kan få noe napp her da :)
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer. Men husk at det ofte er posisjoneringen til FRA som kan bli utfordringen. Har selv sittet med Tallin og hørt dem si at det var ledig LH F fra FRA til LAX, men ingenting åpent mellom Oslo og Frankfurt... da er man stuck. Derfor er posisjonering i FRA alltid det viktigste for meg når jeg starter planleggingen av en CT prosess. Spesielt når LH F er målet :)
     
    Robert H and RoadKing like this.
  11. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Kan man booke en vei til f.eks EZE i first for deretter å legge til retur senere når disse blir tilgjengelig? Trenger man da totalt 190K poeng (CT)?
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    CT er bare tur/retur.
    Booker du F ned og C opp koster det det samme som F begge veier.
    Har reisen begynt, kan du ikke endre returen.
     
    nissen liker dette
  13. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Skulle booke en enveisreise på øko med poeng BKK-OSL. Litt senere skulle jeg booke en Biz tur OSL-BKK-OSL med CT...og tror du ikke de hadde brukt CT'en på øko enveisreisen...uten å si fra??? Det ordnet seg da...men pass på! Hadde jeg ikke tilfeldigvis skulle bestillen en til rett etterpå så hadde jeg ikke merket det...det hadde vært passe nedtur!
     
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan kan de gjøre det? Jeg trodde at CT måtte være t/r? Første dag på jobb som agent i Tallin kanskje?:rolleyes:
     
  15. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg sa til agenten som jeg booket tur nummer to av at det er vel ikke mulig å bruke CT på en enveis reise? Joda sa hun, det var fullt mulig...skjønner jeg ikke. Noe nytt det eller?
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Altså, du kan vel ikke bestille en enveis CT, dvs si f.eks at du tar SAS til Shanghai i biz. Det er 100000 pts for en, med CT blir det 50000 for en.
    Du får ikke dermed ta en enveis til 25000.
    Men, når det er sagt, så er det ingen som hindrer deg i å reise ned dit på en CT t/r og la være å bruke returbilletten.
    Det er vel det hun mener, du må gjerne ta en enveis, men prisen blir som for t/r.
     
  17. krs1507

    krs1507 Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Hei vise globentrottere,

    Jeg har en SAS CT fra i fjor i tillegg til en *A CT fra i år. På sas.no dukker begge disse opp som de skal, men det er jo ikke mulig å skille de fra hverandre. Noen som vet hvordan de kan skilles? Er livredd for å bruke *A CT'en på en helg i Paris i SAS Go:)
     

    Attached Files:

    Last edited: 28. juni 2017
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan klarte du det? Jeg har bare én linje, selv med to CTer.
     
  19. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Delvis OT, men må spørre i en eller annen tråd. På søndag reiser Frk. Eriksan og jeg på årets CT-tur. Vi flyr i business med LH via FRA til Seoul der vi har 22 timer, før TG bringer oss videre til BKK.

    To lounge spørsmål:
    1) Er det fortsatt mulig å få champagne (ekte vare) i den bemannede baren i Senator loungen ved B43 i Frankfurt? Tenkte også å teste AC Maple Leaf Lounge like ved, har lest at utvalget av mat er bedre der enn Senator loungene.

    2) På ICN er det både Asiana business lounge og Singapore Krisflyer lounge. Vi har avreise 09:35 så en grei frokost er viktigst før oss. Noen som har testet disse og kan anbefale en?
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Kan si at F loungen til Asiana på ICN ikke bærer noe preg av F og antar at biz er en del hakk under. Så hadde gått for Singapore sin om jeg skulle valgt(98% at den er best ;)) uten at jeg har prøvd noen av dem:p
     

Del denne siden