SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Fant ikke tilsvarende hendelse i denne tråden. Dette er muligvis heller ikke riktig tråd for dette.


    Jeg hadde i 2017 to CT-er. En med utløpsdato 15. januar 2018 og en med utløpsdato 15. januar 2019.

    Jeg bestilte i 2017 en reise med CT-en med utløpsdato 15. januar 2018 som skulle finne sted mai 2018. Før avreise kontaktet jeg SAS for å undersøke muligheten for å endre billett fra OSL-CPH-EWR til OSL-EWR. Dette var mulig mot et gebyr på 150 kroner per billett.

    I dag oppdaget jeg at CT-en med utløpsdato 15. januar 2019 ikke lengre var tilgjengelig. Jeg kontaktet SAS som informerer om at CT-en med utløpsdato 15. januar 2019 ble brukt da jeg endret billetten i mai fordi CT-en reisen opprinnelig var bestilt med hadde utløpt ved tidspunktet endringen ble gjennomført.

    SAS informerte ikke om dette da jeg endret billetten, og jeg handlet i den tro at endringen ble gjennomført uten andre kostnader enn gebyret på 150 kroner per billett. Alle bonuspoengene som ble benyttet til reisen var gyldige også på tidspunktet for endring.

    Er dette en sak det er grunnlag for å klage på?

    Takk for svar

    Vennlig hilsen
    Rune
     
    Last edited: 18. juni 2018
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det samme har skjedd med meg, men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal gå videre med det eller ikke.

    Men hva mener du med å endre til OSL-SFO? Det finnes ingen direkteruter her?
     
  3. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    For første gang har vi en platinum CT, og har ca 300k poeng til rådighet. Fortrinnsvis ønsker vi å reise i påsken til neste år, finnes det buisness/first billetter til noen spennende destinasjoner da? Japan er en foretrukket destinasjon for oss, men også andre steder kan vurderes. Har prøvd å se litt på expertflyer, men aldri brukt det før så virket litt vanskelig å forstå seg på.
     
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ring inn til Tallinn, så finn du mest sannsynleg F med Asiana via ICN eller TG via Bankok. Eg fant dette greit førre veke
     
  5. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Noen spørsmål før min første CT tur!

    1.
    OSL-LHR 28 JUNI Layover 20 timer
    LHR-BKK 29 JUNI

    Kan jeg sjekke inn bagasjen hele veien til DPS den 28 fra OSL eller må jeg hente ut og sjekke inn på nytt 29 Juni?

    2.
    Flyr SQ F hjemover. Hvordan "booker jeg the cook"?
    Får opp på SQ sine sider at bookingen er gjort via en 3.part, og at jeg ikke får bestilt mat via nettsiden. Er det via CT telefon? Sas kundeservice?
     
  6. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Var i akkurat same situasjon. Eg kom ingen veg med SAS, so eg sendte kopi av korrespondansen vidare til [email protected]. Fekk kjapt tilbakemelding om at Dei ville ta kontakt med SAS for å sjå kva som hadde skjedd. Dagen etter fekk eg melding om at dei hadde hatt kontakt med SAS og at SAS hadde rydda opp.
     
    Angie, RoadKing and jgroneng like this.
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ring SQ i køben. Finn det på SQ sida, vore topp service der for meg!
     
    Oslo1989 liker dette
  8. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    EWR, ikke SFO. Gikk litt fort der.
     
  9. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Takk! Sender en mail til Amex. Har vært i kontakt på telefon både med dem og SAS, men forklarer saken skriftlig.

    Oppdatering: Har kontaktet Amex. Oppdaterer tråden her når jeg hører fra dem.
     
    Last edited: 18. juni 2018
  10. espwen

    espwen Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei
    Jeg ønsker å benytte meg av en CT på en reise til USA nå i høst, men på SAS finner jeg ingen tilgjengelige billetter. Er det annet sted jeg kan se etter billetter?Kan jeg benytte CT og eurobonus poeng på alle *A selskaper?
     
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    spørs om du har platinum amex eller ikke.
    Hvis ja kan du søke på united.com
    velg award søk
    og se etter saver award.
    Deretter ringe Tallinn(ct bestillings tlf) for og bestille ruten du har funnet
     
  12. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Du finner komplett liste over alle sas flyvninger her:
    http://travelhacks.azurewebsites.net

    Star alliance flyvninger finner du på united.com som nevnt over.

    Søk på forumet, det er mange fine step-by-step instruksjoner på hvordan finne frem.

    Mitt råd: bestem dere raskt og bestill for de mest populære rutene forsvinner raskt.
     
  13. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for god hjelp! Hvis vi flyr first class ut ifra Frankfurt på vei ned og first class til Frankfurt på vei hjem får vi da tilgang til first class lounge der?
     
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det skal du i følge Lufthansa sine heimesider:
    Lounge entry rules

    Lufthansa and SWISS
    First Class Ticket LufthansaFirst ClassLounge(1) / (2) / (3)First Class boarding pass for an arriving/departing LH/LX flight on the same day
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har nådd omsetningskrav til CT no i Juni og det er bekrefta på faktura med forfall 01.07.
    Men når blir CT aktivert? Blir denne då aktivert 01.08? Eller tar det endå lenger tid? Brevet kjem jo seint, men andre her har fått sin CT ganske kjapt etter den er tjent opp?
     
  16. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Det vil si at hvis jeg flyr videre fra Frankfurt med Asiana first så får jeg og tilgang til first class loungen til lufthansa, eller gjelder det kun ved Lufthansa og Swiss?
     
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Det gjelder kun når du flyr Lufthansa og Swiss, flyr du F med andre så får du kun tilgang til Senator Lounge.

    Meir info her:
    https://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access
     
  18. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Det spørs når du rundet 100K. Skjedde det ila. mai måned så blir CT utstedt ved neste månedsskifte, altså rundt 01.07. Rundet du 100K i begynnelsen på juni så drøyer det til 01.08.

    Det er bokføringsdato for transaksjonen som gjelder, ikke kjøpsdato. F.eks. et kjøp 31.05 får deg over 100K i omsetning, men transaksjonen blir ikke bokført før 01.06. Da må du vente to måneder på CT siden 100K ble oppnådd i juni.
     
    snus_mumrikken liker dette
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Om eg flyg HND-BKK i C, blir 16 timer, for så å fly BKK-MUC i TG-F. har eg då tilgang til F-lounger på HND? Ser at det ikkje er overveldende hurra for F lounge på HND, er det stor forskjell på C og F lounger her?
     
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar, det oppklarar mykje meir enn det som står på heimesidene.
    Ok, nådde 100k ganske seint i Juni så då er det nok 01.08 som gjeld. Alikavel ikkje så ille planlagt reise er jo mai neste år så det bør gå fint og finne bilettar.
     

Del denne siden