SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Søk periodisk, eller sett opp søk med expertflyer som gir beskjed når seter er ledige (tjenesten er dog ikke gratis).

Forøvrig, eneste muligheten du har er å droppe returen.
    Du kan kjøpe retur på egen bonusbillett på et senere tidspunkt, men det koster jo en del.
    Enveis er 60% av tur/retur og du må betale for begge når CT ikke kan benyttes.

En annen "far out" løsning er å se om du får til open-jaw, men da må CT være fra før august 15 om du er flink til argumentere :)

Jeg har open-jaw til sommeren sommer pga ingen connection under 24 timer, og en ekstra bonusbillett (eco..) for å sy sammen turen.
    Dette i tillegg til tre stopp på 12 til 23 timer :)

2. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg for en CT på mitt Platinum kort nå snart som jeg har tenkt til og bruke på denne ferien i Januar,vi skal oprinelelig til Filipinene på rundreise der,men vi liker Singapore og ville ha en natt der da :) Og vil gjerne oppleve Biz der,for jeg regner med Biz på Sing er mye bedre en Thai? Og når jeg da først skal bruke 140k poeng så må det jo vær bra :)

3. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    CT på Singapore Airlines? Good luck with that... ;)

jtmath liker dette
  4. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,585
    Bonuspoeng:
    183
    Da misforsto jeg ikke lengre oppe i posten som jeg skrev.
    Som sagt, du kan finne SIA flighter internt i Asia, det bør gå bra og det er kanonbra greier. Langdistanse flyvninger i C med SIA blir nok vanskelig eller tilogmed umulig. Skulle du få det til, så del for all del info med oss :)
    Henger meg på lykkeønskningene fra @yukho

jtmath liker dette
  5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Det hender det er ledig på CPH-SIN i C, men ellers har ikke jeg sett noe tilgjengelighet longhaul siden de ikke slipper awards på widebody-flyene.

6. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har funnet noen som går fra Mnl til SIN og Sin til BKK i C,men er som du sier mest fra nærområdene rundt Singapore. Men er det noen som har erfaring med Thai i C da? Suger de eller er de bra? For jeg regner med at Thai er bedre en Turkish i Biz?

7. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,585
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vert veldig fornøyd med Thai C.
    Men det er flere som rapporterer at det er litt sånn "hit or miss". Turkish har ikke jeg flydd i C, men det er helt sikkert flere her som har gjort nettopp det.

jtmath liker dette
  8. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Det som er greit med Thai er at de går direkte med et stopp i BKK og videre til Mnl,men er Biz setene helt flate eller ligger man i en nedoverbakke? Har flydd med Thai noen ganger før men bare i Eco. Har reist med Emirates i Biz noen ganger som er rå bra :)

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Thai C er helt fin den, har fløyet OSL - BKK og tilbake med flate seter og fløyet BKK - AKL med de skråsetene. Så de har begge deler. Servicen er på topp, mat og drikke helt fin, loungene (bortsett fra F) i BKK er ikke all verden, men funker. Angående hva du får at maskin, så har det tidligere på forumet her vært nevnt at Turkish kan være svært variabel.
    Om ikke annet argument, så kan det jo være greit å unngå Istanbul fordi det er en urolig del av verden for tiden.

jtmath liker dette
  10. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Om du ikke går ut av flyplassen hadde jeg nok følt meg rimelig trygg. er ikke den letteste plassen og drive terror atm. var der for noen mnd siden, rimelig mange vakter og streng passkontroll.

jtmath liker dette
  11. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har et spørsmål angående dette med at noen ikke slipper award seter til andre Star medlemmer...hvorfor synes de andre selskapene som slipper seter at dette er greit?

Ruby, RoadKing and Xflipper like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål, det lurer jeg på også.

13. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,585
    Bonuspoeng:
    183
    I de siste 10 - 12 årene har jo Singapore vert suverent best på Long Haul Biz med generøse 1+2+1 config og vert nermere andre selskapers First enn Biz. Det er vel først nå i de senere årene at noen flere selskaper følger etter, ja tilogmed vårt kjære SAS ;)
    Men spørsmålet er jo svært betimelig å stille.

Men intra Asiatisk er det ikke noe problemer og selv der gruser de mange av sine konkurrenter.

14. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig godt spørsmål og jeg har lurt på det samme flere ganger. Hvorfor godtar Star Alliance (og andre allianser?) dette? Er det flyselskapene som setter dette som betingelse for i det hele tatt å være en del av alliansen(e)?

15. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,585
    Bonuspoeng:
    183
    Det er også slik dersom du forsøker å bestille jorden rundt billett gjennom staralliance sin book and fly så er det lagt inn følgende beskjed som omhandler SIA Business Class:

A Singapore Airlines Business Class surcharge is applicable for passengers booked in a reduced Business Class (D Class) on Airbus A380 and Boeing B773ER and will be levied on Business Class Round the World passengers travelling on Singapore Airlines Boeing B773ER and Airbus A380.

SIA mener nok at deres produkt er mer eksklusivt enn konkurrentene, noe jeg vil gi dem rett i. Men forskjellene begynner å utjevne seg, noe jeg også nevnte lengre opp i tråden. Bare ikke andre selskaper begynner med samme taktikk....

Det er kjipt, ja skikkelig kjipt å ikke ha noe reell mulighet til å fly SIA på SAS EB poeng og gjerne i kombinasjon med CT og det er vel en sak onkel @tommy777 kunne tatt opp på toppmøte med KrisFlyer eller staralliance ;) Kanskje han tilogmed vet noe mer om årsakene og hvorfor slik forskjellsbehandling innad i Staralliance er greit.

Last edited: 04. mars 2016
    jtmath liker dette
  16. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde defintivt valgt Thai C om du får direkte OSL-BKK. Med Turkish blir det jo cirka 4 timer i en 737 uten C-seter hver vei mellom OSL og IST.

Å finne plasser fra BKK til MNL i C er null problem, da kan du også få via SIN med Sia.

jtmath liker dette
  17. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Vedrørende alliansene så er de nok ikke så sterke som før, og flere selskap, som LH/LX og SIA forbeholder award-seter til kunder i eget program. Dette er en spissing i et presset marked, hvor lojalitet også gir revenue. Hvorfor SK ikke gjør det samme og forbeholder egne kunder C-seter kan en jo undre seg over, men det har vært nevnt tidligere at SK har få longhaul-ruter og et IT-system som ikke er up-to-date.

jtmath liker dette
  18. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Er ikke noe problem og finne plasser i C til Mnl fra Oslo med Thai,men har også funnet Mnl til Sin med Singapore i Biz da :) For du ankommer tidlig på dagen med Thai,og mye senere med Singa vis jeg skulle bruke de,så er det vært det? Men hadde dere vis dere kunne velge mellom A380 Thai eller 777-300er,er ikke de like i Biz da? Ser at jeg kan velge biz enten fra CDG eller LHR...

19. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,585
    Bonuspoeng:
    183
    Forsøk OSL-BKK med TG og så BKK-SIN-MNL med SIA, eventuelt TG også ned til SIN.
    SIA intra Asistisk er panser ;)

jtmath liker dette
  20. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, du har helt sikkert rett i dette. Men jeg antar at det er onkel @tommy777 du mener? ;)

Del denne siden