SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,784
    Bonuspoeng:
    183
    3x Osl-Akl med Singapore i biz.

Robert H, Xflipper and Insomnia4u like this.
  2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Gratulerer! Du kan kanskje starte med å lese gjennom denne tråden: https://insideflyer.no/forums/threads/hvordan-generere-mye-trafikk-på-kredittkort.1098/

Robert H liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Følg med på kampanjer, f.eks så var det en strømleverandør som bød på 10000 EB poeng om du skiftet for minst 3 måneder.

Det er en del slike kampanjer, noen sånne, kanskje sammen med en snartur til AKL med SQ for rundt 24000 så er du fort over 100000.

Men, det er utvilsomt en fordel om du flyr litt, og helst utenfor Norden, med litt prisbevissthet kan du sanke mye poeng i Plus på noen slike turer.

Robert H liker dette
  4. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens fornuftige, men kjedelige, råd er vel å minne deg om at denne CT'en varer ut 2017. Dere trenger dermed ikke å gå bananas på forbruk i 2016 for å få glede av den.

Robert H and RoadKing like this.
  5. WillOKC

WillOKC Medlem

Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Har AmexPremium halv årsavgift første året? (Om jeg søker september, kommer neste regning i Januar/September 2017?)

Og hvordan i alle dager skal jeg greie 100 000 på 3 måneder...Får muligens starte opp noe importvirksomhet så er det vel muligheter :)

6. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,627
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk mitt AmEx Premium i August, og klarte med et nødskrik å tjene inn en CT før nyttår. Måtte da ringe inn og be de om å ta en ekstra avregning for å kontrollere at den var opptjent.

7. aboerr

aboerr Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    En mulighet er å kjøpe Trumf av venner og familie.
    Koster litt, men for en CT i F så synes i hvertfall jeg det er ok.
    Det er i det minste en rask måte å få tak i en god slump EB poeng til en billig penge.
    Trumf poeng kan helt lovlig (i følge vilkårene) overføres til en hvilke som helst EB konto.

Insomnia4u and Robert H like this.
  8. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke det enkleste å bare kjøpe to billetter i F med Lufthansa da ? ....da får du brent en masse penger - og samtidig får du velge helt fritt på alle flygninger :)

RoadKing, TommyL, Petter B-C and 4 others like this.
  9. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset - jeg hadde i grunnen avskrevet og glemt Trumf-konvertertingen. Den er faktisk mye gunstigere enn jeg trodde: 13,89 eurobonuspoeng for hver krone som konverteres. Det innebærer at 100 kroner brukt på Kiwi (og de andre butikkene i Norgesgruppen) betalt med trumf Visa vil gi 2 kroner på Trumfkontoen, som deretter kan veksles til 27,78 eurobonuspoeng. Det er betydelig bedre enn de 20 poengene Amex Platinum gir for hver 100-lapp som belastes på det kortet (Amex Premium og Classic blir selvsagt enda dårligere med hhv. 15 og 10 poeng).

Men for alle andre kjøp er Amex (alle varianter) mer gunstige enn Visa Trumf, ettersom sistnevnte kun gir 0,5% av kjøpsbeløpet på Trumfkontoen - som betyr at 100 kroner brukt vil via Trumfkontoen konverteres til kun knappe 7 eurobonuspoeng.

Et artig regneeksempel til slutt: 190 000 eurobonuspoeng koster kun 190 000/13,89 = 13 679 kroner fra en Trumfkonto. Ikke så galt å kunne fly Lufthansa First for knappe 6900 kroner per billett (før skatter og avgifter) :)

Og - hurra: Nå trenger jeg ikke spinke og spare poeng før jeg kan reise. Det er bare å veksle Trumfkroner til eurobonuspoeng, og sim-sala-bim, så er gjenstår det kun å bestille billetter.
    Og enda bedre: Samboeren slipper all den slitsomme shoppingen.

Ursa, Petter B-C and Upsaker like this.
  10. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Bruk trumf kortet så betale med amex ;) så får du 27P+20p :)

Anton80 and Petter B-C like this.
  11. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Nja, går det da? Er ikke forutsetningen for å få 2 trumfkroner pr. hundrelapp at man rent faktisk betaler med trumf-VISA/MC? Ellers får man vel bare enkeltpoeng for bruk av vanlig trumfkort (altså 13,89 EB-poeng pr. hundrelapp). Men det er jo fremdeles 33,89 poeng pr. hundrelapp brukt og betalt med trumf i kombinasjon med AMEX.

Ursa and Robert H like this.
  12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    ja, jeg var litt kjapp der;)
    bruk trumf+amex så får du 33,89 per 100 :)

Robert H liker dette
  13. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    He, he... genialt :)

14. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Du skal jo bruke masse penger bare for og klare og fylle opp penger på Trumf kontoen da,vis du da bare handler mat tar det jo lang lang tid og få trumf poeng..

Robert H liker dette
  15. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Alle mine forsøk på å bruke CT fra i fjor kolliderer med andre planer ser det ut til....

Jeg ser ut til å ende med å bruke den på en tur for 2 fra oslo - haugesund da vi allikevel skal dit i et bryllup senere i høst

Blir det en slags rekord i dårlig utnyttelse av CT - eller er noen dårligere ?

RoadKing liker dette
  16. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,845
    Bonuspoeng:
    113
    :eek::eek::eek: ble lige svimmel og dårlig der.....

Insomnia4u and Xflipper like this.
  17. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Må trøste med at det bleSingapore i fjor da....også ligger det ann til skitur til Whistler i vinterferien 2017med årets :)

Last edited: 08. juli 2016
    Schlandy liker dette
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Du burde skamme deg :)
    Nei, seriøst, slik er livet. Noen ganger går det bare ikke. Jeg har to CT pr dato, og den ene tror jeg kommer til å bli brukt noe lignende det du har. Trist, men sant.

Ursa liker dette
  19. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er også i samme situasjon. Kalenderen strekker rett og slett ikke til og det er nok en stor fare for at den ene CT'en jeg har tilgjengelig nå blir brukt til en helgetur til Nice eller noe sånt. Og bare det blir nok vanskelig nok å få til.

RoadKing liker dette
  20. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg booket in 2 billetter i C (SAS) med CT for apr/mai neste år til NRT. Egentlig ønsker vi juni men ser ikke ut som det er kommet billetter enda, så booket apr/mai for sikkerhetsskyld, så har vi tur inne i C klasse.

Hvis jeg finner ledige plasse i C klasse i juni, hva er beste metode for å bytte datoer? Ringe CT (eller det kun for Star alliance partnere) eller kansellere og booke på nytt på SAS's nettsider?

Hvis man kansellerer på SAS's nettsider, hvor fort dukker CT'en opp igjen slik at man kan booke på nytt med CT? Er det umiddelbart?

Mange spørsmål her....håper noen kan svare :)

Del denne siden