Takk for tipset - jeg hadde i grunnen avskrevet og glemt Trumf-konvertertingen. Den er faktisk mye gunstigere enn jeg trodde: 13,89 eurobonuspoeng for hver krone som konverteres. Det innebærer at 100 kroner brukt på Kiwi (og de andre butikkene i Norgesgruppen) betalt med trumf Visa vil gi 2 kroner på Trumfkontoen, som deretter kan veksles til 27,78 eurobonuspoeng. Det er betydelig bedre enn de 20 poengene Amex Platinum gir for hver 100-lapp som belastes på det kortet (Amex Premium og Classic blir selvsagt enda dårligere med hhv. 15 og 10 poeng).
Men for alle andre kjøp er Amex (alle varianter) mer gunstige enn Visa Trumf, ettersom sistnevnte kun gir 0,5% av kjøpsbeløpet på Trumfkontoen - som betyr at 100 kroner brukt vil via Trumfkontoen konverteres til kun knappe 7 eurobonuspoeng.
Et artig regneeksempel til slutt: 190 000 eurobonuspoeng koster kun 190 000/13,89 = 13 679 kroner fra en Trumfkonto. Ikke så galt å kunne fly Lufthansa First for knappe 6900 kroner per billett (før skatter og avgifter)
Og - hurra: Nå trenger jeg ikke spinke og spare poeng før jeg kan reise. Det er bare å veksle Trumfkroner til eurobonuspoeng, og sim-sala-bim, så er gjenstår det kun å bestille billetter.
Og enda bedre: Samboeren slipper all den slitsomme shoppingen.
Vis alt...