SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Gebyret er ikke refundertbart, men det er flere som opplever å få dette tilbake, meg inkludert. For meg har det skjedd utelukkende ved SA bookinger utført på web. Vet ikke om dette kan være en rød tråd.
     
    Norwegian_Traveller liker dette
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,677
    Likes mottatt:
    6,664
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vært sånn siden mars 2019. Derimot virker det som at man for tiden får det refundert allikevel. Jeg fikk nylig selv alt igjen på en bestilling jeg kansellerte med linken under mine bestillinger.

    Aner ikke hvorfor.. men det var jo covidunntak med fri ombooking av bonusreiser til Asia fram til ifjor en gang. Kanskje SAS IT har glemt å skru av disse unntakene? :D
     
  3. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan stiller ekspertene seg til opptjening av CT nå? Fikk nytt AMEX i august, og ser at hvis jeg fortsetter å utelukkende bruke amexen så vil jeg nå CT før nyttår.

    Vil det være fare for at CT-opptjeningen blir endret før nyttår? Vil bestilling kunne bli foretatt med noe ledig seter, eller blir de fleste setene nå trukket fra SAS i samarbeidet?
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,871
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du har bruk for en CT og har poeng nok til å booke en reise der CT faktisk gir uttelling det neste lille året så gå for en CT.

    Så får du regne forskjellen på det du kan "tjene" 50% kutt i poengbruk opp mot 2 måneder med Amex gebyr. Og se hva som gir deg mest for pengene.

    Spontan LH F reise, som " alle " driver med for tiden, er jo populært og en måte å bruke opp litt poeng.
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Nye reiser bookes og eksisterende reiser endres som før. Ingen signal om noen endringer så langt. Tvert i mot, har SAS bekreftet at alt fungerer som før frem til de forlater *A.

    https://insideflyer.no/forums/threa...r-av-ct-eller-vanlig-poengreise.9284/page-305
     
  6. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kommer til å donere en CT til ev venn som skal inn i min vennegruppe på SAS. Men hvor mange poeng bør jeg ta "betalt" for å gi denne?

    Hva om jeg sier at jeg ønsker 75% av poengene som han tjener på å benytte denne CT-en? Er dette en ok deal?

    Selv har jeg ikke nok poeng til å nytte denne til noe veldig fornuftig før den går ut.
     
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, 75% høres litt voldsomt ut. CT her går vel gjerne for 2000-3000kr.
     
    Cumulus and Skarven like this.
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Så om jeg får 20k-30k poeng bør vel dette være ok?
     
    Cumulus liker dette
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er fair.
     
    Cumulus and Skarven like this.
  10. giraffen13

    giraffen13 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ønsker å kjøpe en CT + 210 000 poeng for en reise til sør-øst Asia. Har nok poeng selv men mangler CT (vet ikke om det lar seg gjøre å selge en separat CT).
     
  11. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Egen tråd for dette her inne....
     
  12. larssas

    larssas Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Hei, kjapt spørsmål.
    Jeg planlegger en helgetur for å brenne av noen poeng og en CT.
    Turen jeg prøver å spikre sammen er ca følgende
    OSL-FRA-ORD-FRA-OSL og F-klasse x2 er det som er formålet med turen.
    LH slipper jo nå seter først ca 3 dager før avgang, dette kombinert med endringer/kansellering intill 24 timer før avgang har skapt litt hodebry for meg.
    Har noen erfaring med å endre hjemreisen <24 timer før avreise?
    Problemet for min del er jo at hvis jeg ønsker to netter i ORD (for å få èn hel dag der) så vil det ikke være mulig å endre til en flight med eventuelle F-seter før tidligst 21 timer før avgang.
     
  13. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke prøvd selv, men det er flere som har sagt de har fått endret reisen dagen før avreise, men med mindre enn 24t før utreise starter.

    Har fulgt litt med på LH F til ORD selv i det siste, posisjonert meg for en reise i slutten av november. Det slippes færrest seter ifm med helger virker det som.
     
    larssas liker dette
  14. Braxze

    Braxze Medlem

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Der endra Thai flytype frå A350 til 787-8 og dermed går business fra 1-2-1 til 2-2-2.
    Positive er at vi får vindu samtidig som vi sitter sammen.
    Er et bulkhead som gjelder på denne konfigurasjon også?
     
    GlennDi liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,871
    Bonuspoeng:
    293
    Ring inn og forklar situasjonen, hvis du kommer i den situasjonen. Eventuelt booker du retur via en annen destinasjon på østkysten. Så fly du United ned dit du får F retur fra. Så har du selvfølgelig en retur du vil/kan reise uansett. Mener både jeg og andre har meldt om at det har vært mulig å få til F forandring mindre en 24 timer før avreise.
     
    larssas and Norwegian_Traveller like this.
  16. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    679
    Likes mottatt:
    2,350
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis noen med CT og 0 poeng blir med i min poeng-pool, kan jeg da booke en bonusreise og bruke vedkommendes CT gjennom min profil?

    Eller må jeg da legge til vedkommende i pool'en, åpne slik at hen kan bruke mine poeng og så booke gjennom hens profil?

    Må sikkert uansett ha vedkommendes pin, men det føles tryggere om man slipper å åpne for at hen kan trekke poeng fra min pool.
     
    Cumulus liker dette
  17. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Prøver å svi av en CT, ved å bruke sas' nettsider "Finn star alliance-reiser"-søk.
    Har funnet en passende reise, topp stemning.

    Men selvom jeg har huket av for å bruke "AMEX 2 FOR 1" så oppdaterer den ikke poengene, så siden jeg ikke får 2 for 1 har jeg ikke nok poeng.

    Jeg prøver å bestille for 2 voksne + 1 barn + 1 infant. Men tror ikke det skal ha noe med saken å gjøre? Eller?
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,657
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerer bare booke med CT via nettsiden når man er 2 pax. Må ringe inn men slipper gebyr
     
    kalleballer liker dette
  19. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Takk!

    Da kommer bonus-spørsmålet.
    Jeg venter et barn - som jeg naturlig nok nå ikke vet fødselsdato (eller navn på), selvom jeg bestiller en award-reise, bør jeg legge inn at det skal være infant på fang (i dummy-navn) eller kan jeg ringe inn dette senere?

    Edit:
    Bruken av "bonus-spørsmål" fikk meg nesten til å smile litt når jeg forstod dualismen i det
     
    Last edited: 07. nov 2023
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Skjermbilde 2023-11-07 220407.png
     
    Kalsnes, Cumulus, kalleballer and 3 others like this.

Del denne siden