Problemet er faktisk ikke poeng, for de renner jo inn når man bruker 3-400K i året. Nei heller tid, anledning og råd faktisk. For hvis man reiser tre uker til USA på poeng, så er det litt mer kost enn bare flyet so står i veien. Og slik det er nå, så er økonomien heller skranten. Og å reise helgetur til NZ eller HongKong som noen her gjør, vil ikke kona. Og ikke får jeg perm til å reise alene heller...
Endelig noe jeg kan svare på. Kom nylig hjem fra en CT tur med fruen og junior på snart 2år. fløy både SK, LH og TG first. Infant on lap koster 0 poeng og betalte bare 16kr i avgifter for han. Ringte bare tallinn og sa at reisen gjaldt for oss tre og det var ikke noe problem. lykke til!
Apropos sonebestemmelser. Er det korrekt at man må benytte samme tredjesone på både ut- og hjemreise? Dvs. at man ikke kan fly om South East Asia (f.eks Singapore eller Thailand) på veien til Australia og om Central & Far East Asia (f.eks Japan eller Sør-Korea) på hjemreisen?
Ja. Samme sone begge veier. Det trenger dog ikke være samme sted. Eks Japan en vei og Korea andre veien.
Hei. Er ny her. Fikk meg akkurat Amex kortet og trodde jeg hadde CT biletten klar siden jeg holder på å skal flytte og trenger ganske mye nytt. men så enkelt var det ikke. så nå ser jeg litt etter noen veier rundt problemet hvor de ikke tar amex. Fikk tips via chat til amex/dnb om å bruke paypal men det var litt forskjellig hvordan paypal gjør betalingene, noe går som kontakt uttak og noe går såm varebetaling. hun dama anbefalte meg egentlig om å sjekke forumer. Hva er deres oppfattning av dette? Eks jeg skal handle noe data utstyr. Vil jeg få opptjening mot CT på PS.no hvis jeg betaler med PayPal? og så et annet dilemma. hva vil lønne seg? Betale med PayPal på PS.no og kanskje får opptjening mot CT og 15 poeng per 100 kr brukt. Eller handle på Dustin.no med MC og få 10 poent per 100 kr + 22 poeng per 100 kr (totalt 32 poeng per 100 kr)
På mer generelt grunnlag: Jeg prioriterer først og fremst å få CT i boks, og vil derfor så langt det er mulig prioritere Amex fremfor andre kort helt til i alle fall 100 000-kronersgrensen er nådd (som jeg, til min grenseløse overraskelse, klarte på fire måneder). Deretter er det et avveiningsspørsmål, avhengig av forskjellige kombinasjoner (for eksempel Trumf) og ikke minst pris. Det er for eksempel ikke spesielt økonomisk å handle et sted som er vesentlig dyrere enn et annet bare fordi de tar Amex hvis man allerede har CT i boks; da er det ofte litt bedre butikk å bruke f.eks mer bruksvennlige Trumf-Visa/MC, som gir 13,89 pr. 100 kroner (og nesten helt opp mot 15 når man får en liten bonus for konvertering av trumfpoeng til EB-poeng), selv om forskjellen her vil være større til Amex Platinum (20 poeng pr. 100) enn nivået under (15). Samtidig kan Amex-kampanjer som 50 % ekstra EB-poeng på bruk utenlands (som i sommer) gjøre at Amex lønner seg allikevel. Når det gjelder PayPal, så har jeg ti gode å oppleve at Amex bokfører det som kontantuttak, men så har jeg heller ikke brukt PayPal spesielt mye.
Samme her. Har brukt det en del og aldri sett dette. Posten gjør dette, men kjenner ikke til noen andre eksempler. Vedrørende paypal er det viktig å være forsiktig med Diners Club. Det blitt fort dyrt da de belaster beløpet i USD til norske kort. Beløp i NOK blir da omregnet til og fra USD med stort valutatap.
Men da kan jeg med trygghet hande på PS.no og betale med PayPal - Amex og få poeng og telling mor CT..
Om jeg skal bruke CT med SAS, skal jeg se på "Beste tilgjengelighet" eller "Beste pris"? Og er det noe spesiell fordel ved å ringe å booke fremfor å gjøre det direkte på nett?
Du velger fly for poeng, kan ikke kombinere poeng+penger på CT. Nettsiden skal vise samme tilgjengelighet som de i Tallin ser. Du unngår 300kr i gebyr ved å booke på nett.