SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. slemtiger

slemtiger Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Avhenger av hvilket AmEx kort man har, det beste kortet gir CT som kan brukes hos alle selskaper tilknyttet EB, om jeg ikke tr helt feil.

2. slemtiger

slemtiger Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Nettopp. Da måtte man ringe for å bestille, var det sånn?

3. slemtiger

slemtiger Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Du mener United sine sider? Hva er ANA?

4. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,627
    Bonuspoeng:
    113
    All Nippon Airways, flyselskap i Star Alliance.. De har også en søkemotor for bonusbilletter i *A-samarbeidet.

5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefaler deg å lese hele tråden når du kjeder deg/har tid ;)
    Så får du nesten svar på alt som er om Amex CT osv.
    United.com ja. Det er viktig at du hooker av for award search, og ser etter billett typen som heter saver award. det er disse som er tilgjengelig for eurobonus.
    happy hunting

6. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Er det noen som har tips for destinasjon for en laaang helg, 3-4 netter. Har ca. 200 000 poeng og amex platinum CT. Ønsket er i uke 40, men det er vel mange som skal på tur da:)
    Og hva anbefales, søk via United eller ANA?

7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørs vel mest hva du er ute etter. Varme, tropisk/temperert/arktisk. Storby/natur. Hva er viktigst, destinasjon eller produktet på reisen? For 200k poeng kommer du deg nesten over alt, også i First.
    United er fint å søke med.

8. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for rask svar:) Er det riktig at jeg kan få tur til NY med LH 6-9/10 på First? Prøvde meg på ett søk nå, og bør vel ringe de i morgen i så fall:) Er litt rusten på dette...

9. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    For første gang inne på United sine sider. Uvant.

Sammenligner litt med sas.

Feks reise 19.sept oslo-newark
    16.15 koster 60 000 ebp på sas.no (sas business)

På united står samme flighten til "150k miles + 55.76usd" (business saver award)
    Så; hvordan blir 60 000 EBP = 150 000 miles!?

2) får man ikke ebp når man flyr for poeng("best pris") nei? Samme gjelder ved bruk av ct?

3) er det så enkelt at hvis det står en ledig billett under "saver award", så kan det brukes CT?

Takk for svar.

10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa F slippes 14 dager før avreise, om det er plasser igjen.
    Fant du dette i går? Hvor søkte du?
    Det er ingenting jeg finner nå.

Om målet er å fly First er det bare å sette av tid og holde øye med hva som kommer ca 14 dager før utreise, og booke 14 dager før returen. du kan vurdere å booke noe i business først så du er sikker på at du har en tur om du ikke finner F.

1. Du kan ikke sammenlikne pris på poeng mellom forskjellige selskap. Her tror jeg også du blander tur/retur og enveis.

2. Du får ingen poeng når du flyr best pris. Man får kun poeng for beste tilgjengelighet, men CT kan ikke brukes.

3. 99% sikkert ja. Det kan skje at det ligger en "ghost", dvs du får treff som ikke kan bookes, men det er ikke ofte.

11. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Okey, men hvor finner jeg ut hvor mye poeng som må svis av tur/retur fra min EB-konto da?

12. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,627
    Bonuspoeng:
    113
  13. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Er dette tur/retur? Altså 100 000 ebp tur/retur usa fra europa (Inkl norge) med sas business?

Rart at Oslo-københavn-newark står til 60 000 ebp mandag 19.sept da..?

14. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Det står i linken du har fått.

One-way awards: Point prices are for round-trip flights. One-way flights cost 60% of the round-trip point price.

15. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk for svar!

16. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg så feil, ser ut som det er UA som har First til NY. Anbefales det da og velge LH business isteden? Og kanskje satse på First etterhvert? De har bedre tider også ser jeg.

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    LH F er milevis over UA F. Men det er vanskelig å få LH F, spesielt til destinasjoner som NY. Hvis du har UA F ut fra FRA eller MUC, så kan du jo følge med om de slipper noen (fra 14 dager før), og hvis de gjør, så kaster du deg på telefonen til Tallinn. Det er en helt prima løsning. Om du skal ta LH C over UA F... Vel, F er F, selv om UA F sin ikke er som LH F, så er det iallefall bedre service ettersom du er en av få i F, mens du i C er en av flere.

Merk deg at jeg foreslår UA F fra FRA eller MUC, fordi du da bare bytter selskap, ikke strekning så vil ringvirkningene bli ubetydelige (forutsatt at du fortsatt kan benytte samme feeder fra OSL). Har du f.eks UA F fra CDG og LH F blir ledig fra FRA, blir det straks mye mer som skal klaffe.

Teigs liker dette
  18. Teigs

Teigs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for supert svar:) Blir nok LH Bis først, så sparer jeg litt poeng om ikke F dukker opp, skal jo på ny tur neste år også og gullkortet forsvinner nok i år pga mindre reiser:(
    Bør jeg isåfall velge Airbuss eller Boing? Kan jeg finne info om dette noe sted?

RoadKing liker dette
  19. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Robamu, Insomnia4u and Teigs like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil si at det ikke har noen betydning, forskjellen ligger mer i hvor gammel maskinen er, enn om det er en Airbus eller Boeing. Hvis du skal velge noe, så vil jeg foreslå at Airbus 380 og Boeing 787 (etterhvert også Airbus 350) går foran andre alternativer, pga mer moderne kabin.

Teigs liker dette

Del denne siden