SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men har du omsetning på et visst beløp i løpet av året har det lite å si.
    Jeg har hatt amex faktura hvor jeg har gått i "minus" og har 5 sifret beløp til gode.
    Ingen har sagt noe på det.

Dette er i utgangspunktet kun snakk om likviditet..

Xflipper liker dette
  2. moviefan

moviefan Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    yuhuu.. da er første CT booket med en "svipptur" til Miami i 5 dager i november. Biz hele veien fra trd-mia da via vienna. Blir spennende å prøve biz i austrian Airways også. Takk for inspirasjon og hjelp her. Fungerte relativt greit å booke via callsenteret til sas/amex. Nå er det bare å finne ut hva man skal gjøre der og hvor man skal bo :)

3. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Er det umulig å finne award biletter med swiss til/fra lax og sfo? Har søkt både på kort og lang sikt med finner INGENTING.. Men fra BOS, IAD, EWR og YUL er det dog muligheter. Noen erfaringer?

4. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vurderer også å teste austrian i biz til usa, du får lage en liten rapport :)

5. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Både Austrian og Swiss hadde ledige business-plasser til NYC og ORD i august, men kun OS var synlig når man sjekket selv. Det var callsenteret som opplyste om ledige plasser hos Swiss når jeg snakket med dem. Mao. hender det lønner seg å ta en telefon

RoadKing liker dette
  6. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Det hender også at det er motsatt, at seter som synes hos United ikke synes i Tallinn.

7. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,844
    Bonuspoeng:
    113
    det er mulig dette har vært besvart før, men fant ikke noe da jeg søkte. Så bær over med.....
    sitter og skal planlegge CT tur, vil nedenstående rute være lov å bestille.... ?
    Singapore er destinasjon

OSL-FRA
    FRA-HND- LH
    HND-SIN - ANA
    SIN-NAR - ANA
    HND-FRA - LH
    FRA-OSL

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil mene nei, men gud vet, det er iallefall blodig urettferdig om du får, for jeg fikk ikke OSL - FRA - HND - BKK - FRA - OSL

Schlandy liker dette
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det burde gå..
    Man kan (kunne) fly fra-tyo-bkk-tyo-fra..

Schlandy liker dette
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Som @Are sier bør det gå, jeg har fått booket tilsvarende routinger. Er ingenting i reglene som forhindrer denne routingen.

Schlandy liker dette
  11. Sliteren

Sliteren Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Disse Amex-kortene gis vil ikke ut til folk med studentøkonomi vel? :(

12. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Lov å prøve seg! Men du får nok helt sikkert ikke platinum, så fremt du ikke er millionærarving :)

Sliteren liker dette
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Millionærarvinger har vel sjelden studentøkonomi, selv om de er studenter.

Premium har vel rundt 350k som krav, jeg ville søkt om det er classic. Det er nok folk her som blir oppgradert relativt fort.

14. alfrednobel

alfrednobel Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Spørsmål hvor jordnær livsstil foreldrene vil at poden skal føre ;)

15. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, jeg tjente en CT i 2015 som fremdeles ikke er bruk. I 2016 har jeg også tjent en for en stund siden. Jeg har forstått det slik at jeg ikke kan bruke 2 samtidig, men kan bruke 2 stk i løpet av et år. Kan jeg bestille enveisbillett med LH i first til f.eks Buenos Aires å bruke den ene CT der, så reise rundt i Sør Amerika i 3-4 uker å bare planlegge hjemreisen i løpet av oppholdet å reise hjem igjen så fort jeg finner en gøy ruting hjem i first? Eller må man bestille tur/retur? Hva vil eventuelt prisen bli ved å bestille enveisbillett?

Mulig det er amatørmessige spørsmål, men spør man ikke får man ikke svar. :) Kjedelig å brenne inne med en CT, for den jeg tjente i 15 må vel brukes i løpet av 16?

16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, den i 2015 må være returnert til Skandinavia innen 31 des 2016.
    Har ikke prøvd selv, men vet flere har brukt 2CT samtidig når feks 4 stk reiser sammen. Dog er det en utfordring med 4 award billetter på samme fligth, men det finnes.
    Tur og retur må bestilles samtidig, og gå fra en plass i Skandinavia og returnere til samme by dessverre :( Håper det svarer på de flest smp :)

Satyv liker dette
  17. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Takk skal du ha. Fikk svarene jeg lurte på. :) Litt synd at man ikke kan bestille enveisbillett. Da kunne man funnet ganske kreative ruter. :)

18. LosTacos

LosTacos Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Vurderer en tur til Vegas medio april/ mai neste år og har nettopp opptjent min første CT billett.

Jeg ser av de som har svart belte i bruk av bonuspoeng at alle anbefalinger er Lufthansa og First Class. Reisen blir Onsd- Søndag.

Mine undersøkelser viser at det er 150K poeng med Star Alliance til Las vegas. Dvs 75 000 poeng om jeg reiser alene på CT billetten.

Alternativt kan jeg kjøre SAS og fly til feks LA eller SFO og booke en flight for penger derfra. Da sparer jeg ca 25 000 poeng som kan brukes senere.

Mine spørsmål er da som følger:
    - Burde jeg prøve å få booket business med Lufthansa til feks LA/ SFO og deretter ta en flight videre derfra? OG derfra prøve å oppgradere til First 14 dager før. Lar dette alternativet seg gjøre? Er tilgjengeligheten stor her eller er en umulighet?
    - Ellers skal jeg bare kjøre SAS?
    - Er United First class et bra produkt?

Har gjort en del søk på både United.com og ANA, men det virker lotto hele greien for å treffe riktig flyselskap, dager m.m.

Noen tips og råd til en som er bitt av bonusfeberen?

19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Luftwaffe F er definitivt verdt de ekstra 25000 poeng. Husk at det i praksis er 12500 pr vei. Det er såvidt over en innenriks tur...

Det er antagelig bedre odds på F til SFO enn LA, jeg ville sjanset på det, og tatt fly videre derfra. Merk at om du skal til Vegas, så får du også turen videre til Vegas fra SFO/LA med i CT billetten.

UA First anbefales ikke, da sparer du de 25000 og kjører SAS.

Ja, det er lotto, du må stå på, ha flaks og teft, og gjerne også treffe med agenten i Tallinn for å få det til.

Får du til F, prøv å få LH fra OSL til FRA (ikke SAS) for å bli hentet om du ikke parkerer ved gate i FRA. Dessuten, pass på at du har flere timer i FRA så du kan nyte F terminalen :).

20. LosTacos

LosTacos Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3

Takk for info! Ville du anbefalt å booke i SAS med engang dersom du ikke finner business med Lufthansa? OG dersom det blir ledig i First 14 dager før avreise å booke om? Eller er det lurt å kjøre lufthansa med business og så oppgradere?

Del denne siden