Kan det være en grense basert på avstand? 3200-3500 miles eller deromkring. De som gikk gjennom hos deg (+ 2 domestic segmenter jeg ikke gadd å sjekke) 1,146 mi 2,670 mi 3,167 mi 2,778 mi og de som ikke gikk: 4,525 mi 4,519 mi 3,641 mi
Har noen testet å ringe inn for å endre en reise som er splittet pga CT og flere enn to reisende? Har agentene mulighet til å jobbe med begge bookingene samtidig før de blir sendt til billettering? Vil jo ikke ende opp med å få to helt forskjellige reiser dersom plassene forsvinner når de legges på den ene bookingen.
Hva er status nå i sep 2026? Jeg har en reise til sør-Afrika booket på utgått CT på gammel poengpris, det ble jo dyrere i høst eller vinter. Jeg har fått en schedule change. Vil endre fra osl-cph-lhr-nbo-jnb til osl-ams-nbo-jnb. Kan jeg nå booke om og beholde samme pris?
På generell basis vil prisen endres i utgangspunktet kun om du endrer soner eller kabinklasse. Med forbehold om at noen agenter henger seg opp i at reisen ble booket til samme pris. Selv har jeg ikke sett noen rapportere dette. I ditt tilfelle med schedule change vil det aldri koste noe ekstra å endre.
Hvordan skal man booke en reise med Premium Economy på lengste strekket, som f.eks ser sånn her ut: OSL-CPH (ledig i Economy og Business) CPH-ATL (ledig i Economy og Premium Economy) ATL-MSP (ledig i Economy og Business) OSL-CPH og ATL-MSP vil jo aldri ha Premium Economy og strider da med SAS sine regler om at hele utreisen og hele returen kan ha hver sin bookingklasse, men ikke blandes i samme retning. Forsøkte å ringe inn for å booke en tilsvarende reise, og var klar på at minst ett av "feeder" legs kanskje måtte være Economy, men ikke at det ikke skulle gå å booke uansett. Her var det på en måte "maks ledig/tilgjengelighet" bortsett fra Biz på CPH-ATL selvfølgelig. Eneste hun kunne gjøre var å booke hele veien i Economy.. ikke så kult. Premium Economy gir jo en del flere muligheter, men begrenser seg en del om man ikke kan legge til eller bygge videre på reise etter første stop fra long haulen..?
Slik regelene praktiseres nå så er vel det umulig. eller - du kunne fått CPH-ATL i PE og så lagt til OSL-CPH som feeder i annen bookingklasse. Men ATL-MSP vil du ikke få lagt til.
Du vil kunne booke OSL-CPH-ATL sammenhengende som Premium Economy Award (F-klasse). F-klasse hos SAS gir sete i business-kabin på short haul/innen Europa.
Ja det har jeg allerede gjort. Problemet er å få lagt til ATL-MSP. Kjøper nok bare dette legget separat for poeng og satser på at det ikke blir forsinkelser. Må jo uansett hente ut bagasjen i USA, så tar vel ikke så mye ekstra tid å sjekke den inn på nytt.
Er det noen med teknisk innsikt i dette? For meg henger ikke argumentasjonsrekken sammen med det faktum at de kan legge til eco-flighter til f.eks. LHR, AMS, CDG etc. Høsten 2024 var det heller ingen problem å mikse og match utover dette. Jeg forstår de bruker Salesforce til å trekke poeng og at de ikke klarer å kode det slik at høyeste billettklasse skal være gjeldende for beregning av pris, men i tilfeller hvor poengprisen er den samme burde det ikke ha noe å si.
Jeg valgte å forlenge ferien min med retur fra CPT i stedet for JNB i sommer. Backoffice ønsket ikke å utstede en ny billett uten at jeg aksepterte poengtrekket i differansen mellom den nye og den gamle prisen. Jeg ble kontaktet per telefon fordi agenten jeg snakket med ikke hadde innhentet nødvendig godkjenning for poengtrekket. Det var ingen endring i verken kabinklasse eller sone.
Teknisk sett er det mulig, men agentene får ikke lov/vil ikke. Har hatt flaks og fått det til to ganger (i fjor); BOS-JFK i eco og resten i business. I dag er det omtrent umulig da agentene har lært reglene og back office ellers stopper billettering.
Om jeg bestiller en enkeltreise med CT, kan jeg legge til retur når den åpner, eller er bookingen låst til enkelreise siden CT er brukt?
Merk at det gjelder så lenge CTen er gyldig. Hvis den utløper 31.12.26, vil man ikke få halv pris om man legger til returen etter denne datoen.
Takk! Den er gyldig ut neste år, men med alle restriksjonene som er nå har jeg mistet oversikt på spesielt CT "fine print". Derav kontrollsjekken