SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for kjappe og gode svar. Godt å se at jeg ikke er helt på jordet hvertfall!
    Destinasjon er definitivt ikke noe som er bestemt, er åpen for det aller meste. Tenker i utgangspunktet at jeg må kunne få med meg fruen på CT og ikke ende opp på veldig mye over 100k poeng. Forslag til gode turer mottas med stor takk.

Er ikke veldig bereist, så vil tro at de aller fleste reisemålene vil virke svært attraktive. Hvordan er det feks å komme seg til Thailand med Star Alliance?

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Enkekt men koster 140k poeng.
    Har du begrenset med poeng er det SAS business som er tingen, det er også mye billigere i avgifter.
    Nord/Sentral-Amerika koster 110k poeng med Star, 100k med SAS,

3. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Bør kunne klare 140k poeng.
    Men er det slik at alt av turer i first er utelukket med 100-150k poeng i budsjett?
    Har ikke et ønske om en rundtur med retur samme dag, ønsker å ha kanskje én uke dit vi reiser.

4. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    12,012
    Bonuspoeng:
    183
    Sonen Nord-Afrika (og diverse andre land i området) koster 120 000 poeng i F. Dette innebefatter en hel del land i hele Afrika og Midtøsten. Lufthansa flyr F til flere av disse plassene, men det er nok dog en god del av disse destinasjonene som ikke er så aktuelle for ferie.

Jeg har siktet meg inn på en F-tur med Lufthansa på ruten DOH-KWI-FRA tidlig neste år.

Nord-Amerika får du også for 150 000 poeng i F. Lufthansa har en god del destinasjoner her, men er litt usikker på tilgjengeligheten. Det kan kanskje andre svare på?

5. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Destinasjonen bør være feriemateriale ja, helt klart.
    Med fare for å virke som en komplett idiot, spør jeg likevel: hvor/hvordan peiler dere ut ruter med flyselskap i SA, og i tillegg ser hvor mange poeng turene koster? Har kun fått opp SAS sine egne flyvninger når jeg søker på sas.no.

Hadde vært kjekt å se på alternativer til SAS når man vurderer. Kunne som sagt tenkt meg å få med fruen på en tur med F, men har forstått det slik at LH slipper billettene 14 dager før avreise, og at det kan holde hardt å finne 2 plasser i F.
    Men en tur til USA eller Japan i business er helt klart ikke feil, men hadde vært fint med en mulighet for oppgradering til F hvis det dukker opp tilgjengelige plasser.

6. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    En interessant mulighet må jo være å fly F til Addis Ababa og videre derfra i C.
    Da kan du rekke over "hele" Nord-Afrika, og du betaler uansett bare disse 120 000 poengene.
    Seyshellene er et fint sted, eller Zansibar :)

Alle land som dekkes av sonen finnes her:
    Algeria, Angola, Azerbaijan, Bahrain, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Chad, Congo, Cote d'Ivoire, Djibouti, Egypt, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea Bissau, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kenya, Kuwait, Lebanon, Liberia, Libya, Malawi, Mali, Mauritius, Mozambique, Morocco, Nigeria, Oman, Qatar, Republic of Cape Verde, Sao Tome and Principe Islands, Saudi Arabia, Senegal, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Syria, Tanzania, Togo, Tunisia, Uganda, United Arab Emirates, Yemen and Zambia.

7. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Alt med Star Alliance må bestilles over telefon. Tilgjengeligheten finnes bl.a. via united.com (awardsøk / saver award er som regel tilgjengelig).

Soner finner du her:
    https://www.flysas.com/en/eurobonus...e/star_alliance_award_chart/star_award_zones/

Og priser finner du her:
    https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf

n0gga liker dette
  8. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Ser at dersom man bestiller en tur til feks LAX er det virkelig potensiale til å få seg en tur med LH i F, med A380-800. Er dette det ypperste av F?
    Her kunne man jo bestilt hele greia i business, og heller endret til first dersom muligheten dukket opp 14 dager før avreise.

9. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke et fasitsvar på dette. Kommer mye an på både forventninger, crew og preferanser.

Du kan uansett ikke belage deg på å finne F til LAX. Det skal være en av de vanskeligste destinasjonene å få F på.
    Min (Begrensede) erfaring er at enkleste å finne til LAX er faktisk SAS.

Det kan være en fordel å se på C før du ser på F om du kun har flydd eco før.. så har du enda noe å drømme om.. :)

n0gga liker dette
  10. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Får heller satse på en business-tur til USA, og heller ta det som en bonus dersom det skulle dukke opp billetter på F med LH. Men tror nok gjerne på at det er vanskelig med bonusbilletter på denne ruten, spesielt dersom man er 2.

Som du selv sier, så vil det aller meste være en bonus for en som er godt vant med økonomiklasse ;)

11. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Har nå bestemt meg for at det står mellom to alternativer. Har veldig lyst på en tur til statene, så tror første bonusreise blir over dammen.

Tenker da LAX fra EVE via OSL selvsagt.
    Alt.1: OSL -> FRA -> LAX med LH i A380-800 på langturen fra FRA. Her tenker jeg at det bestilles i business, men at man er på hugget dersom det dukker opp plasser på F.

Alt.2: OSL -> EWR -> LAX med SAS i A330-300 på langturen. Fra EWR til LAX benyttes det 757.

Skjønner at første klasse er å foretrekke, men dersom vi tar utgangspunkt i at jeg ender opp på business, hvilke av disse alternativene er best? Ser hvertfall at bestilling er noe enklere via SAS' egne hjemmesider for turen. Hvordan er det på business i en 757?

12. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    SAS levere et bedre C produkt en LH. Spørsmålet er om du er mest sugen på F. Om tur-retur er innen for 13 dager så har du mulighet til å få med deg F begge veiene. Mange her inn flyr så mye med SAS at de ville kanskje prøve noen av de andre C produktene og ha topper nok ikke LH listen, selv om det sikkert er et helt kurrant C produkt.

n0gga liker dette
  13. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Tror at dersom jeg ønsker å gå 100% for F, er ikke LAX rett destinasjon når man skal reise 2 stk.
    Satser på C med SAS i første omgang. :)

Fredrik81, Chrisbgg and Blaa like this.
  14. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    C med SAS er absolutt morro..

C

15. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Man skal være rimelig bortskjemt for å disse SAS sin nye C klasse på intercont. Den er virkelig bra.
    1-2-1 konfigurasjon. Noe helt annet enn f.eks Emirates sin 2-3-2(!) på 777.

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,163
    Bonuspoeng:
    293
    For å ikke snakke om Uniteds 2-4-2!!!

17. henrikvd

henrikvd Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Forbruk på Amex-kort i desember i 2016, kommer det på 2017-opptjeningen mot CT?
    Har nådd CT for 2016 og vurderer om jeg bør utsette noen kjøp til januar for å sikre neste års CT eller ei.

18. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer på 2016 forbruket ditt. Så du kan like godt vente..

henrikvd liker dette
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan også fly via SFO.
    Forøvrig, personlig unngår jeg østkysten hvis jeg skal til vestkysten.
    Hvorfor? For det første er flyturen til EWR bare snaut 2 timer kortere enn flyturen til LAX/SFO, mens EWR til LAX/SFO er 5 timer...

For det andre, immigrasjon på østkysten er mye tregere,surere,petimeter,overfylt enn vestkysten.

For det tredje har østkysten mye mer vær og dermed større sjanse for å miste connection.

20. n0gga

n0gga Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    For ordens skyld; hva er nummeret til Tallinn?

Del denne siden