SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kasta inn håndkleet i dag... Kortavgift + valutagebyret og fortsatt få brukersteder var avgjørende.
    Satser heller på centurion line (får jo "ekte" Platinum for bare noen hundrelapper mer i året) og membership rewards når det kommer. Har skaffet et basic card (gratis) så lenge, slik at jeg beholder member since 11.
    RIP
    IMG_0028.png

KRS, FastLane, drsyk and 3 others like this.
  2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,316
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig dette er feil forum, men jeg prøver.

Bryllup avholdes på Engø Gård i 2019, og med de kostnadene det medfører hadde det jo vært supert om de tok Amex. Ved forespørsel om dette var svaret at de "egentlig ikke" tar Amex pga gebyrer og lang tid mellom transaksjoner. "Egentlig ikke" er jo et tullete svar, men er det noen som vet hva gebyrene for tilbyder er ved bruk av Amex?

3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    usikker på nøyaktig gebyr. men sakset fra google:

The actual rates vary depending on several factors, but American Express chargesretailers around 3% of each sale, while Visa and MasterCard charge around 2% on average. Quite frankly, this is why you are more likely to go into a store that doesn't take your Amex card than any of the other major issuers.

Du kan jo feks si at det er viktig for deg under valg av sted og holde bryllup.

Jeanette liker dette
  4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe..
    Det betyr vel "ja, men ikke om vi ikke må" .
    Gebyrene til Amex kan også forhandles, men er nok enklere for feks norgesgruppen å gjøre det enn et enkeltstående utsalgssted.

5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,316
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn tolket jeg det også, men hadde foretrukket et ja eller nei. Eventuelt ja med forbehold om (...)

6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,316
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det stemmer er det i så fall snakk om en diff på 1 % - hvilket vil tilsi 1500 kr på fakturaen på 150k. Jeg ville ikke vært vanskelig for 1500 kr om en kunde legger igjen 150k, men det er meg :D

Xflipper liker dette
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,081
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan jo også si at kunde og stedet kan dele på gebyret? Eller tilby seg å betale hele gebyret, hvis det er snakk om 1500 kr. Det er omsetning for en hel CT det er snakk om. (Såfremt summen er 150k da.) :)

8. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Har selv betalt for bryllup på Engø Gård med American Express (drøye 8 år siden). Dette var helt uproblematisk og de sa ingen ting om dette.

Engø Gård er forøvrig et helt sykt flott sted. Egen klasse rett og slett.

9. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt siste utvei det..
    Men gebyret er nok i området 4500kr..
    Dog pass på her.. Er ikke sikkert nye amex lar folk bruke så store summer.... :rolleyes:

10. holmen

Likes mottatt:
    64,081
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mente forskjellen fra Visa/Mastercard, for der tar jo stedet hele gebyret..

Jeanette liker dette
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,768
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk en butikk til å sjekke dette for meg i desember. De mente de måtte betale ca 3,8% med sin avtale.

12. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan jo kjøpe nok "gavekort" i dag og betale med dem på gården blir da en liten kostnad pr gave kort, om Amex blir nektet på stedet :rolleyes:

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,672
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan jo være at stedet regner på forskjellen til Bankaxept eller bankoverføring og ikke til Visa/Mastercard.

14. holmen

Likes mottatt:
    64,081
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men hvis de ikke ber kunden betale gebyret på MasterCard, så kan man jo si at men ønsker å betale differansen mellom gebyret på MasterCard og Amex.
    Ellers må jo stedet betale hele gebyret selv på MasterCard.

Jeanette liker dette
  15. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Ellers kan man forhandle med dette som en betingelse...

Jeanette liker dette
  16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,316
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er en veldig liten kostnad i det store bildet.

17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,316
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg er veldig glad i Engø gård, og har vært der 1-2 ganger i året siden 2010. Dessverre har de med ny ledelse blitt ekstremt fokuserte på innsparinger (forståelig etter mange år med røde tall), men dessverre slår det dårlig ut på kundeservicen. Når de er et av Norges dyreste spise- og overnattingssteder forventer man en serviceinnstilling som matcher prisnivået, ellers går det fort nedover. Man forventer ikke å krangle om lommerusk på et slikt sted.

18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,316
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer med det jeg fant ut etter litt mer googling. Da snakker vi 2700 mer enn med Visa/Mastercard. Ikke akkurat svimlende summer.

19. Larsmarius

Larsmarius Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har fått efaktura fra AmEx? Står at jeg allerede har avtale når jeg prøver å legge inn, men fakturaene kommer ikke i nettbanken av seg selv.

Blaa liker dette
  20. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Er det fler en meg som enda venter på sitt kort?
    Har enda ikke fått...

Del denne siden