SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen regnet på hvor høyt forbruk en bør ha på hvert enkelt kort, før det lønner seg å betale for disse?

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg spurte om akkurat dette.
    Det må refunderes til konto direkte med den som skylder deg refusjon.
    Høres ut som et veldig risikabelt prosjekt etter min mening ..

3. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,170
    Bonuspoeng:
    183
    Eg spurte Tallin om dei kunne sende refusjon til mitt nye Amex, svaret var nei. Refusjon måtte gå inn på original konto.
    Dette ordna seg jo sjølv om kortet mitt i DNB var avslutta.

Men eg har tidligare hatt suksess med dette i ein byggevarehandel, då fekk eg refundert direkte til konto istadenfor tilbake på kortet.
    Det var litt styr, måtte sende skriftlig fullmakt. Men det ordna seg.

Men eg ville ikkje gambla på dette....

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Siden man slipper en telefon til DNB så kommer jeg nok alltid til å spørre om refusjon direkte til konto hvis jeg avbestiller/returnerer noe, det verste som kan skje er jo at man får nei.

5. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Etter norsk lovverk er bedriftene pålagt å refundere tilbake til kredittkort dersom det ble brukt ved opprinnelig betaling. Har også fått dette utbetalt ved et par anledninger, men bedriftene har altså egentlig ikke anledning til å gjøre dette.

6. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Men
    Har en CT-booking jeg tenkte å endre. Med de nye avgiftene vil jeg da få penger tilbake (mot å betale mer i EB). Men nå vet jeg ikke om jeg tør. Hva skjer med pengene når kortet er inaktivt? Ser liksom ikke for meg at SAS proaktivt vil kontakte meg for alternativ utbetalingsmetode.

7. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ikke selv har avsluttet ditt gamle DNB AmEx, så er det aktivt ut februar.
    Har du saldo til gode på kortet pga. refusjonen vil DNB overføre pengene til din konto. Så jeg hadde ikke vært redd for å gjøre endringen.

kaijoar and vegasbaby like this.
  8. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Takk. Det er mest endringer etter at kontoen blir stengt (1 mars?) jeg er bekymret for. Turen er over påske, og jeg funderer på å endre et leg hvis LH legger ut noe i F.

9. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Sånn sett ja..
    Forsøk Facebook chat med DnB eller noe..
    Da bør du få fasitsvaret.

10. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Svaret fra DnB er klart nok: "Hvis du får en tilbakeføring på konto etter denne er helt avsluttet vil beløpet bli returnert til avsender. Da må du kontakte dem for å få tilbakeføringen til en annen konto." Spørsmålet er hvordan SAS håndterer en slik retur, og hvordan man går frem for å tilby annen konto.

11. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,352
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du først gjør en endring i bookingen ville jeg spurt om de kunne endret kredittkortet på den, ikke for denne refusjonen men for fremtiden. De burde kunne kjøpe forklaringen med omleggingen hos Amex og man bytter til et annet Amexkort.. Jeg ville i det minste prøvd...

vegasbaby liker dette
  12. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Fersk erfaring:
    Refusjon for et knippe kansellerte flybilletter og hotellopphold (avbestilt i løpet av januar) er refundert til DNB/Amex-konto, selv om kortet for lengst (november) er sagt opp og inaktivt. Kontoen er imidlertid holdt oppe, hvor altså pengene er kommet inn (og hvor en telefonsamtale formodentlig vil sørge for å få det overført til dertil egnet bankkonto).

Hvordan dette vil forholde seg etter at DNB rent faktisk avvikler kontoen, er en annen sak. Ettersom det altså fungerer å refundere til konto selv om kort er inaktivt, mener jeg av kundehensyn at DNB som minimum bør holde kontoene aktive ut året. Dette skal jeg også sørge for at blir forkynt dem skriftlig og kreve at de begrunner en eventuell nedstengning ved utløpet av februar.

vegasbaby, Xflipper and Are like this.
  13. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Så det er nå man skal angre på at man ikke booket opp 200lapper i fly og hotell for å skrape ut siste rest av poeng før kortet døde? :D

Gullars, sness, Scandipendler and 3 others like this.
  14. Andyfly

Andyfly Fly me to the moon.

Likes mottatt:
    924
    Bonuspoeng:
    93
    Sagaen om de manglende 20k statuspoengene fortsetter....Amex påstår nå og ha overført poengene, Sas derimot ser ingen overførsel. Så hvis det er noen ute og flyr idag og ser 20k statuspoeng flyvende rundt oppi skylaget så fang de, flaske vin i dusør :)

Jomario1 and SAJblue like this.
  15. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Hiver meg på innlegget over og, spandere 2 flasker her!!! :p

Andyfly liker dette
  16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig det er nettopp derfor DNB var nokså vage i denne sakens anledning.

Are liker dette
  17. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    De er nok her..
    https://insideflyer.no/forums/threads/flygninger-for-å-behode-nivå.12387/page-2#post-255627

Noen husker kanskje Kenneth-saken til skatteetaten? Dette må jo være det samme opplegget..

Nilsen, drsyk and Jorge like this.
  18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Ringte Tallin idag. Min CT opptjent med Amex Premium i 2018 gjelder nå for *A i hele verden. Så noen må ha rettet noe =)

Upsaker and Are like this.
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsatt kun gyldig ut 2019? :confused:

20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og det er jo greit. Er jo opptjent i 2018. Så ift. tidligere mister jeg bare de 15 dagene i januar.

Det spennende blir om de kan levere på sin lovnad om at jeg kan opptjene en ny i 2019.

Del denne siden