SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Her hadde jeg bare ringt Talinn. Flere av agentene er ganske behjelpelige, og trenger ikke smøres med champis :)
     
  2. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke de begynt å ta betalt for hjelp til å booke?
     
  3. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel strengt talt hjelp til å booke de driver med.

    Så vidt meg bekjent er det ingen forskjell om du har ruten klart på forhånd eller kun destinasjon og dato. Det har jeg i alle fall aldri hørt om :)
     
  4. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    I følge denne artikkelen https://peterfox.no/2019/03/15/sas-innforer-gebyr-pa-star-alliance-bonusreiser/ :

    "Fra 1. april 2019 innfører SAS et booking gebyr på NOK/DKK/SEK 375 for alle bestillinger av Star Alliance bonusreiser som ikke er utført «online». (...)

    Det betyr i praksis at alle bestillinger som passasjeren selv ikke klarer å bestille via online løsningen vil bli belastet med et booking gebyr på 375 SEK/NOK/DKK. SAS lanserte høsten 2018 muligheten for online-søk og reservasjon av Star Alliance billetter. Deretter måtte du som kunde kontakte service senteret i løpet av de neste 48 timene, for å få utstedt billett for reisen. Ved inngangen til februar 2019 var løsningen komplett. Nå blir det innført gebyrer for dem som ikke mestrer teknikken."

    Vet ikke om de har begynt å ta gebyret i praksis?!
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Har SAS Amex Elite og mangler 12k på den andre CT-en, så kommer til å dra den inn denne måneden. Fikk statuspoengene i november. Jeg har forstått at begge av følgende strategier skal fungere:

    A) Avbestille SAS Amex Elite for å spare månedsavgiften for mai-september og bestille det igjen i oktober for å få 20k statuspoeng i november. Bruke SAS MC eller DNB MC i mellomtiden.

    B) Samme som A), men bestille et SAS Amex Premium for opptjening av CT nr 3 i perioden mai-september.

    Spørsmål:

    1) I A), får man brukt omsetningen ut året for opptjening av neste års CT-er eller starter opptjeningen 1/1?

    2) Hvis opptjeningen starter 1/1, er det mulig å rebestille Elite når nytt år starter og få statuspoengene i januar, eller går jeg da glipp av en periode (nov) med statuspoeng?
     
    snus_mumrikken liker dette
  6. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Stiller meg litt undrende til kredittavdelingen til Amex, forsøker å få godkjent et beløp i 80 000-kronersklassen, og ringte da inn siden jeg kun har hatt total spend på 65 000,- siden jeg mottok kortet. Ble da bedt om å sende inn dok på at jeg hadde midler tilgjengelig, sendte da inn at jeg hadde i underkant av det dobbelte disponibelt - fikk beskjed om at det ikke er tilstrekkelig. Ellers normalt god inntekt og helt fin historikk.

    Vil det kunne gå om jeg betaler inn det på forhånd, eller blir transaksjonen stoppet allikevel? Glemte selvfølgelig å spørre om det da jeg hadde de på telefon, og det tar litt tid å komme til riktig avdeling igjen... Ellers får jeg vel bare aktivere EB-opptjening på Saga MC igjen, men det forsvinner jo noen tusen poeng og opptjening til CT :(
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    1) Den må jo nullstilles 1/1. Hvis ikke hadde de nok annonsert "roll over" bedre. Nå gjør de jo det for 2018/19 men det var jo fordi kortet ble lansert på slutten av året.
     
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Noen som har en CT som går ut 31 Desember 2019?, trodde alle CTer går ut den 15 januar året etter? eller det noe jeg ikke skjønner her?
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    DNB CT går ut 15. jan, Amex CT går ut 31. des.
     
    SVG_flyer liker dette
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Takk
     
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Hyggelig mail som tikket inn i dag:
    B460D020-ABC5-4AD0-8AD2-BC5DA3E64585.jpeg

    Da er begge CT-ene i boks, og jeg vrir omsetningen over på DNB MC for å dra i land siste batch med statuspoeng og EBD.

    Men hva gjør jeg med Amex nå? Synes det er råflott å betale 335 per mnd for 5 ekstra EB per 100 NOK. Noen som har sagt det opp midlertidig og kan bekrefte at det fungerer uten at opptjente CT-er forsvinner? Og er jeg nødt til å reaktivere kortet innen november for å få nye 20k statuspoeng (fikk de forrige i november), eller kan jeg vente til januar og få dem da?
     
    Maggie and snus_mumrikken like this.
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Eg ringte Amex kundeservice i dag, sidan min CT nummer 2 også tikka inn nettopp. Eg tenker og gå for CT nummer 3 og premium kortet.

    Det vart bekrefta muntlig på telefon at eg kunne sei opp mitt Elite kort, stå med kun Premium kortet for og tjene CT nummer 3 der. Og vil ikkje miste CT som allereie var opptjent.

    Men korleis det er viss du ikkje har kort hos dei i det heile veit eg ikkje.

    Angåande status poeng, det var eit veldig godt spørsmål.
    Treng dei ikkje før seinast Mars 2020 for min del.
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det i hvert fall bekreftet at det er mulig å si opp Elite så lenge man fortsetter med et Amex.

    Hvis det er mulig å få neste batch med statuspoeng i januar kommer jeg til å gå for dette. Jeg er imidlertid usikker på om jeg klarer 70k på DNB og 150k på Amex Premium innen november, om jeg må være tilbake på Elite da for å motta statuspoeng.

    Jeg tenkte ikke på det da jeg bestilte Elite, men det er jo veldig dumt hvis man tvinges til å ha kortet de siste to månedene av året bare for å motta statuspoeng. I retrospekt burde jeg vel ha bestilt det i januar for å samkjøre statuspoengopptjeningen med CT-opptjeningsperioden.
     
  14. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig det er påskefreden som har senket seg for meg her nå, men denne skjønte jeg ikke helt. Spiller det noen som helst rolle om disse er samkjørt da?
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg mottar statuspoeng i november må jeg ha kortet i to måneder som ikke gir CT-opptjening, siden denne starter opp i januar.
     
  16. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ah comprendo! Jeg har ikke vært borti disse problemstillingene siden jeg aldri har drevet og sjonglert med å si opp kort for å søke på nytt igjen. For meg ruller bare ting av seg selv og det spiller ikke noen rolle når på året det ene eller det andre kommer inn... Jeg klarer uansett ikke å tjene opp bonuspoeng for å bruke mer enn 1 CT i året så da har jeg ikke dette behovet for å veksle mellom kort
     
    Gullars liker dette
  17. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler dessverre litt på om AmEx blir så happy dersom folk kun har Elite noen måneder i året for å motta statuspoengene og opptjene CTer, og deretter nedgraderer/sier opp kortet.

    Dette vil sannsynligvis resultere i (minst) ett av følgende:
    -CT er kun gyldig så lenge man fortsatt har kortet
    -Medlemsavgiften belastes for hele året om gangen, uten refusjon ved eventuell oppsigelse
    -Statuspoeng opptjenes hver mnd (ala SAS MC)

    Jeg skjønner godt resonnementet ditt, men det slår jo delvis beina under forretningsmodellen til AmEx (selv om de selvsagt har hatt ok inntjening på at du har omsatt for 300k).
     
    Last edited: 15. april 2019
    vegardg, ejoa, Kalsnes and 4 others like this.
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    5,043
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

    Har amex premium og nærmer meg omsetningskravet. (Hadde jeg visst at dette ville skje såpass tidlig på året hadde jeg bestilt Elite :D) Er det da slik at CT mottas og kan bestilles fra noen dager etter kravet er oppfylt, la oss si 1.mai, og ut resten av 2019 og 2020? Og at reisen da kan finne sted i så sent som i 2021 hvis jeg f.eks bestiller sent på året i 2020?

    Sorry for at ting må inn med teskje - "Under opplæring" ;)
     
  19. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er riktig.

    Du får CT tilsendt på mail innen noen dager etter grensen er nådd.

    Denne har frist 31.12.20, men kan brukes til å bestille reiser så langt det er åpnet seter for i 2021. Men merk at reisen ikke kan endres etter fristen (31.12.20) er gått ut.
     
    Maggie and Jeanette like this.
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    5,043
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for raskt svar!
     

Del denne siden