SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Vet ikke om de fysisk har mulighet til det eller ikke. Men min erfaring er at Amex trekker ikke tilbake en allerede utstedt CT selv om man skulle få en refusjon i etterkant.
     
    Maggie liker dette
  2. rsteink

    rsteink Nyfrelst

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Har rukket å tjene inn CT på Premium-kortet mitt. Nå tenker jeg oppgradere til Elite, men vil drøye det lengst mulig ettersom jeg ikke har dårlig tid med å skaffe meg CT #2 eller statuspoengene. De har en kampanje nå som sier at man får en månedsavgift gratis om man søker senest 31. mars. Hvilken måned blir da gratis, mars eller april? Noen som har erfaring med dette, og vil det være like "kostbart" å søke nå som å søke 31. mars?
     
  3. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,228
    Bonuspoeng:
    113
    Tror dette er en temmelig permanent "kampanje". Svært ofte får du tre mnd gratis. Så jeg tror ikke du risikerer noe ved å vente dersom du ikke trenger poengene nå. De blir typisk enda hissigere på grøten nærmere sommerferien.
     
    rsteink liker dette
  4. rstokk

    rstokk Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om man har krav på å få pengene tilbake hvis varen ikke ble levert (finansloven) siden Amex er et faktureringskort og ikke kredittkort? Samme regler som gjelder?
     
  5. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,886
    Bonuspoeng:
    93
    Amex var villig til å se på/refundere en kreditering på mitt kort som skulle vært refundert av salgsted men som nå er "lost in space".
    Sendte inn alle dokumenter i saken på fredag og venter på svar.
    Det skader jo ikke å ta en telefon å forklare saken.

    EDIT: Og der kom refusjonen fra amex, nå er det demmes problem å få tilbake beløpet fra selger.
     
    Last edited: 11. mars 2020
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen mellom kredittkort og faktureringskort er bare at kreditten er tidsbegrenset. De samme reglene gjelder rundt slike krav.
     
    drsyk liker dette
  7. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som vet om man er dekket ved konkurs når man har betalt med Amex (siden det er faktureringskort og ikke kredittkort)
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Samme regler gjelder
     
    Ddan liker dette
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,782
    Bonuspoeng:
    183
    Et par kjappe ang Elite reiseforsikring:
    - får man refundert hotellrom nå til helga dersom en selv velger å avbestille?
    - hvis ja, er det noe forskjell dersom rommet er ikke refunderbart (choice)
    - kan man i verste fall få dekket kostnader til ombooking en senere helg?
    - kanskje enklest å prøve Gouda fra jobben?
     
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Kun hvis hotellrommet er i utlandet. Hvis rommet er refunderbart krever reiseforsikringen at du får igjen pengene fra hotellet istedenfor å kreve beløpet av dem. Om de dekker ombooking istedenfor kansellering vet jeg ikke. Men det høres jo billigere ut for dem, så kanskje?
     
  11. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,967
    Bonuspoeng:
    93
    Får refundert 10k tilbake til amex kortet nå...
    Hvordan får jeg dem over til konto ? hmmmm
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Ring og spør. Gjorde det samme på fredag, stod på konto i går. Svensken jeg snakket med sa at de i utgangspunktet har som policy at beløpet må "brukes" opp, men at de også kan tilbakeføre ved større beløp og samtidig sette en sperre på opptjening frem til du har brukt 10k.
     
    oddA liker dette
  13. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har hatt samme "problem" da en dyr tur utgikk grunnet situasjonen. Hadde +50K på kortet plutselig. Ringte inn, var ingen problem å overføre overflødig + beløp til hvilken som helst bank. Oppga kontonummer og bank, og pengene er nå på plass.
     
  14. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

    Er det noen som har tips på hvordan jeg kan håndtere en sak med Amex Elite SAS kundeservice. Jeg satt to timer i går i telefonkø for å forklare dem at jeg har seks belastninger fra flyselskaper (LOT, Norwegian og Air Europa) som skal refunderes pga kanselleringer men at refusjon fra dem kan ta fra 1 måned (LOT) til opptil 3 måneder (Air Europa) og jeg vil at de skal fryse disse transaksjonene slik at jeg ikke vil måtte betale renter frem til refusjon inntreffer. Man møter arrogante kundebehandlere som sier at jeg må betale hele fakturaen i sin helhet.

    De skriver på sine internettsider de skal hjelpe kunder men det er bare tull. Jeg blir bare oppgitt over den håpløse kundebehandlingen. Jeg misliker at alt må også skje på telefon og det er stort sett svensktalende konsulenter man møter og jeg forstår ikke alltid 100% det de sier.

    Har ikke man som korteier rett til å bestride en transaksjon for å ikke ha mottatt varen/tjenesten, som i dette tilfellet flyreisen som ble kansellert ?
     
  15. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg snakket med dem igjen og de henvendte seg til "kredittavdelingen" og "kollegaen til den svenske konsulenten" sier at jeg har plikt å betale hele fakturaen innen fristen på tross i at flyreisene jeg har kjøpt er kansellert og jeg skal motta på sikt refusjon fra flyselskapet. Hva om Norwegian for eksempel ikke betaler tilbake disse refusjonene eller det går lenger tid enn en måned. Jeg som kunde skal ikke ta den risikoen ved å betale en faktura på transaksjonene og deretter måtte kreve regress fra flyselskapet. Jeg mener jeg har rett å varsle banken i dette tilfellet American Express og at de bør lett kunne fryse disse transaksjonene frem til refusjon inntreffer. Jeg har også bekreftelse på at flyreisene ble kansellerte men nå vurderer jeg bare å sende en skriftlig klage til dem og til Finansklagenemda på dette.

    Utrolig kjip kundeservice og praksis. Jeg er fristet til å kutte kortet i to og slutte å bruke dem.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det er slik kredittkortselskapene opererer. Belastninger går igjennom.
    Det er imidlertid ikke slik at du ikke får tilbake pengene dine, f.eks ved at Norwegian går konkurs. Da får du pengene fra AmEx selv.
    Om Norwegian (siden det er eksempelet her) går utover den tiden som er avtalt så må du klage på dette til Norwegian, anta at de ikke svarer eller ikke leverer innen rimelig tid, så kan du igjen klage til AmEx og de vil da refundere deg beløpet og selv ta det med Norwegian.
    Dette fungerer, du får pengene dine. Men det tar tid.
    Det er selvfølgelig irriterende å måtte "legge ut", men med den renta som er for tiden så er det ikke så store summer det er snakk om da.

    Det er ikke så urimelig at det er slik praksis. Du må ikke glemme at de bare har din side av saken. Fra deres ståsted må de være åpen for at selger har et helt annet perspektiv på saken enn deg. De kan derfor ikke bare holde igjen en transaksjon fordi du har ombestemt deg. AmEx har ingen innsikt i din avtale med selger. Skulle hente inn slik informasjon i alle sakene de har årlig, så tror jeg kredittkort ville bli vesentlig dyrere enn de er i dag, og antagelig mindre perks.
     
    Shyneno and EndreD like this.
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er også ganske sikker på at alle andre kredittkortutstedere ville håndtert dette på akkurat samme måte, så det er ikke noe poeng å klippe kortet bare av denne grunn.
     
    Shyneno and RoadKing like this.
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Med handel i valuta kan det jo være at du går godt i plus.

    Min kansellering av en konferanse i US I mai, ga ca 4900,- i plus. Helt greit å ta med seg ...
     
    Shyneno, markus, puckno and 2 others like this.
  19. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Selvfølgelig skal du det. Er jo du som har bestilt og godkjent transaksjonene. Mener du at kortleverandør skal forskuttere «charge-backs»? Seriøst??

    Er ikke AMEX som er utrolig kjipe her...
     
    Shyneno and phithor like this.
  20. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    He he. Mitt påskehotell ga 2000,- i pluss. Aldri så galt at det ikke er godt for noe si.
     
    jgroneng liker dette

Del denne siden