SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring hva som skjer med refunderinger mot kort som et avsluttet.

    Jeg har noe bestillinger betalt med DNB SAS Amex som nå blir refundert.
     
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Det er et helvete. Venter fortsatt på en kansellering jeg foretok i September i fjor. Blir bare sendt i en evig runddans hvor SAS peker på DNB og DNB peker på SAS. SAS prøvde seg på noe BS om at det etter ca 6 mnd vil dukke opp noe greier hos DNB, men har enda til gode å høre noe til det (kanselleringen var veldig tidlig i sept i fjor).Å få en voucher på beløpet fra sas virket helt uproblematisk, men å få refundert til en annen konto, kort eller lignende virket umulig (prøver å gjemme seg bak at de bare har lov til å refundere til samme kort).
     
  3. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Det lurer jeg og på. Har kansellert en tur som er betalt med et Amex Elite som ble sagt opp i fjor....
    Det har nå gått 10 dager og jeg har snakket med Amex 2 ganger, men ingen penger så langt....
     
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har eit spørsmål, betalte ein relativt stor sum i US $ før kursen gjekk bananas.

    No ser det ut som kansellering, og mogleg refusjon vertfall av delar av beløpet. (Resten får bli på forsikring)

    Korleis vil dette då vere valutamessig? Vil eg få tilbakeført for dagens valutakurs? Eller same kurs som når eg betalte?
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer å kvitte meg med Amex Elite nå, nedgradere til Premium eller i verste fall Classic. Det blir fryktelig lite spend fremover nå en periode, det er null reiser og heller ingen bestillinger av fremtidige reiser. Dette er hoveddelen av forbruket mitt, og dette varer jo fort til sommeren. Nå blir det sommerferie på hytta osv, og med kortavgiften er det vanskelig å forsvare da jeg ikke har bruk for 20 000 status poeng (rekvalifisert EBD uten Elite poengene).

    Noen andre som gjør lignende vurderinger om dagen? Hadde Amex gitt meg f.eks. 3 mnd rabatt på avgiften så hadde jeg nok vurdet annerledes.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Som andre har referert. Vekslingskursen skjer til den som gjelder dagen du får refundert. F.eks @jgroneng dro inn en pen bonus på en avbestilling av en reise tilbake i tid.
    Har kursen gått ned siden du kjøpte får du mindre tilbake, dessverre.
     
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar, ja då kan ein fort få seg ein liten bonus.
    Så får ein heller leve med -poeng og kanskje tapt CT? Eller slik eg har forstått så mistar ein kanskje ikkje den?
     
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Eb poengene opptjent på på SAS MC forsvant når beløpet ble refundert.
     
    drsyk and snus_mumrikken like this.
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Gjør samme vurdering selv nå
     
  10. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    113
    Det er egentlig lite kundevennlig at transaksjoner blir refundert og ikke annullert. I hvert fall når leverandøren selv kansellerer og det ikke er snakk om angrerett eller "pengene-tilbake-garanti".
    Det blir da valutapåslag to ganger og kursen skal bevege seg ganske langt i min favør før det lønner seg. Hva om det var kronen som styrket seg 30%?
    Jeg har selv fått kjøp annullert og da forsvant hele transaksjonen fra kontoutskriften.
     
    Last edited: 22. mars 2020
  11. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Nå i disse litt urolige tider så er konkurssannsynligheten litt høyere for mange bransjer.

    Jeg tenker det er viktig å bruke kredittkortet (det er det jo forsåvidt alltid...) for å sikre at man har beskyttelse fra kredittkortselskapet dersom leverandøren går konkurs. ...feks hvis man nå snuser på en ny sofa som da leveres først om 10 uker.:)

    Det har vært litt spørsmål runt om Amex som betalingskort har denne samme beskyttelsen. Når jeg leser betingelsene så ser jeg at de henviser til at de støtter Finansavtaleloven :§ 54 b.1 Forbrukerens innsigelser og krav mot annen kredittgiver enn selgeren

    Utfra det som står der så tolker jeg det som at Amex også dekker taper ved evt konkurs eller ikke leveranse hos brukersted. Noen som har erfaring eller har fått det bekreftet ?....eller er det tryggest å bruke Mastercard i disse dager ?
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du kansellerer så får du jo poeng og ct tilbake.
     
  13. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Jau, for sjølve flyreisa får eg sjølvsagt det.

    Men dette er andre utlegg, får eg refundert dette beløpet så havnar eg mest sannsynleg under omsetningskravet for allerede opptjent CT i år.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ouch. Men, har det ikke vært slik at poengene bare blir satt som minussaldo, så får du etterhvert?
     
    snus_mumrikken liker dette
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ja eg tippar nok at det er slik, i såfall er det jo grei skuring forsåvidt :)
     
  16. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63

    Jeg er veldig uenig. Det er rett at det er jeg som har bestilt og godkjent transaksjonene men når jeg IKKE var mottatt tjenesten som var bestilt og betalt og flyselskapet fortsatt ikke har refundert flybilletten innen 2 uker (har ventet i over 3 uker nå) så er det ikke min plikt å betale den andelen av fakturaen som er omtvistet.

    Finansavtaleloven § 54 b.1 "Forbrukerens innsigelser og krav mot annen kredittgiver enn selgeren" sier tydelig:

    "Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittgiveren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig anledning til det."

    Jeg mener at kortleverandøren skal notere seg min innsigelse og jeg kommer derfor ikke til å betale andel av fakturakjøpet som saken gjelder. American Express sin kredittavdeling av avvist min klage så da gjenstår det å klage skriftlig til dem (https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/kundeklager/)

    Jeg vil også advare alle andre her som har betalt flyreise med sitt American Express mot å betale faktura for reiser som har blitt kansellert.

    Det som gjør saken ekstra irriterende, er at det ikke er mulig å ta kontakt med American Express på annen måte enn på telefon hvor man møter stort sett respektløse behandlere som avbryter deg mens du snakker. Det går heller ikke an å kontakt dem elektronisk via epost eller sikker post som med en annen ordinær norsk bank. Det er rett og slett for dårlig til å være et "Elite" produkt.
     
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Blir refundert flere større utgifter på flybilletter nå for min del, så Amex Elite opptjeningen går tilbake til 30K for meg. Har derfor nedgradert til Premium, da jeg ser ut til å lite spend de neste 3-6 måneder slik ting ser ut.

    Spurte om de ville droppe månedsavgift noen måneder mot at jeg beholdt Elite, men de ville ikke tilby det.

    Siden det er første gang jeg har snakket med Amex i år så gav jeg dem også stryk for at opptjeningsbarometeret fortsatt ikke er oppdatert i slutten av mars. "vår IT kickar på dette just nu" var ikke så lovende svar her.
     
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    just nu= siden 1 januar, godt jeg er i mål med den ct-en. Tipper det tar de et kalenderår
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg får fortsatt opp melding om at nettsiden ikke er trygg, når jeg skal logge meg inn. Veldig betryggende! :rolleyes:
     
    NoLimit liker dette
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    For meg så ser det ut som at de har lagt inn en nytt "opptjeningsbarometer" for 2020 i tillegg til det gamle for 2019. Det kan da ikke være så vanskelig å fjerne dette???
     

Del denne siden