SAS Amex Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    96
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet om man er dekket ved konkurs når man har betalt med Amex (siden det er faktureringskort og ikke kredittkort)
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    6,676
    Bonuspoeng:
    183
    Samme regler gjelder
     
    Ddan liker dette
  3. Spielhaug

    Spielhaug Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Et par kjappe ang Elite reiseforsikring:
    - får man refundert hotellrom nå til helga dersom en selv velger å avbestille?
    - hvis ja, er det noe forskjell dersom rommet er ikke refunderbart (choice)
    - kan man i verste fall få dekket kostnader til ombooking en senere helg?
    - kanskje enklest å prøve Gouda fra jobben?
     
  4. Jorge

    Jorge Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    1,611
    Bonuspoeng:
    113
    Kun hvis hotellrommet er i utlandet. Hvis rommet er refunderbart krever reiseforsikringen at du får igjen pengene fra hotellet istedenfor å kreve beløpet av dem. Om de dekker ombooking istedenfor kansellering vet jeg ikke. Men det høres jo billigere ut for dem, så kanskje?
     
  5. oddA

    oddA Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    946
    Bonuspoeng:
    93
    Får refundert 10k tilbake til amex kortet nå...
    Hvordan får jeg dem over til konto ? hmmmm
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    6,676
    Bonuspoeng:
    183
    Ring og spør. Gjorde det samme på fredag, stod på konto i går. Svensken jeg snakket med sa at de i utgangspunktet har som policy at beløpet må "brukes" opp, men at de også kan tilbakeføre ved større beløp og samtidig sette en sperre på opptjening frem til du har brukt 10k.
     
    oddA liker dette
  7. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    115
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har hatt samme "problem" da en dyr tur utgikk grunnet situasjonen. Hadde +50K på kortet plutselig. Ringte inn, var ingen problem å overføre overflødig + beløp til hvilken som helst bank. Oppga kontonummer og bank, og pengene er nå på plass.
     
  8. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    534
    Likes mottatt:
    444
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

    Er det noen som har tips på hvordan jeg kan håndtere en sak med Amex Elite SAS kundeservice. Jeg satt to timer i går i telefonkø for å forklare dem at jeg har seks belastninger fra flyselskaper (LOT, Norwegian og Air Europa) som skal refunderes pga kanselleringer men at refusjon fra dem kan ta fra 1 måned (LOT) til opptil 3 måneder (Air Europa) og jeg vil at de skal fryse disse transaksjonene slik at jeg ikke vil måtte betale renter frem til refusjon inntreffer. Man møter arrogante kundebehandlere som sier at jeg må betale hele fakturaen i sin helhet.

    De skriver på sine internettsider de skal hjelpe kunder men det er bare tull. Jeg blir bare oppgitt over den håpløse kundebehandlingen. Jeg misliker at alt må også skje på telefon og det er stort sett svensktalende konsulenter man møter og jeg forstår ikke alltid 100% det de sier.

    Har ikke man som korteier rett til å bestride en transaksjon for å ikke ha mottatt varen/tjenesten, som i dette tilfellet flyreisen som ble kansellert ?
     
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    534
    Likes mottatt:
    444
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg snakket med dem igjen og de henvendte seg til "kredittavdelingen" og "kollegaen til den svenske konsulenten" sier at jeg har plikt å betale hele fakturaen innen fristen på tross i at flyreisene jeg har kjøpt er kansellert og jeg skal motta på sikt refusjon fra flyselskapet. Hva om Norwegian for eksempel ikke betaler tilbake disse refusjonene eller det går lenger tid enn en måned. Jeg som kunde skal ikke ta den risikoen ved å betale en faktura på transaksjonene og deretter måtte kreve regress fra flyselskapet. Jeg mener jeg har rett å varsle banken i dette tilfellet American Express og at de bør lett kunne fryse disse transaksjonene frem til refusjon inntreffer. Jeg har også bekreftelse på at flyreisene ble kansellerte men nå vurderer jeg bare å sende en skriftlig klage til dem og til Finansklagenemda på dette.

    Utrolig kjip kundeservice og praksis. Jeg er fristet til å kutte kortet i to og slutte å bruke dem.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    10,237
    Likes mottatt:
    16,914
    Bonuspoeng:
    293
    Det er slik kredittkortselskapene opererer. Belastninger går igjennom.
    Det er imidlertid ikke slik at du ikke får tilbake pengene dine, f.eks ved at Norwegian går konkurs. Da får du pengene fra AmEx selv.
    Om Norwegian (siden det er eksempelet her) går utover den tiden som er avtalt så må du klage på dette til Norwegian, anta at de ikke svarer eller ikke leverer innen rimelig tid, så kan du igjen klage til AmEx og de vil da refundere deg beløpet og selv ta det med Norwegian.
    Dette fungerer, du får pengene dine. Men det tar tid.
    Det er selvfølgelig irriterende å måtte "legge ut", men med den renta som er for tiden så er det ikke så store summer det er snakk om da.

    Det er ikke så urimelig at det er slik praksis. Du må ikke glemme at de bare har din side av saken. Fra deres ståsted må de være åpen for at selger har et helt annet perspektiv på saken enn deg. De kan derfor ikke bare holde igjen en transaksjon fordi du har ombestemt deg. AmEx har ingen innsikt i din avtale med selger. Skulle hente inn slik informasjon i alle sakene de har årlig, så tror jeg kredittkort ville bli vesentlig dyrere enn de er i dag, og antagelig mindre perks.
     
    EndreD liker dette
  11. Jorge

    Jorge Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    1,611
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er også ganske sikker på at alle andre kredittkortutstedere ville håndtert dette på akkurat samme måte, så det er ikke noe poeng å klippe kortet bare av denne grunn.
     
    RoadKing liker dette
  12. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    3,483
    Likes mottatt:
    9,584
    Bonuspoeng:
    183
    Med handel i valuta kan det jo være at du går godt i plus.

    Min kansellering av en konferanse i US I mai, ga ca 4900,- i plus. Helt greit å ta med seg ...
     
  13. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Selvfølgelig skal du det. Er jo du som har bestilt og godkjent transaksjonene. Mener du at kortleverandør skal forskuttere «charge-backs»? Seriøst??

    Er ikke AMEX som er utrolig kjipe her...
     
    phithor liker dette
  14. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    He he. Mitt påskehotell ga 2000,- i pluss. Aldri så galt at det ikke er godt for noe si.
     
    jgroneng liker dette
  15. Chrisljo

    Chrisljo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,328
    Likes mottatt:
    884
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring hva som skjer med refunderinger mot kort som et avsluttet.

    Jeg har noe bestillinger betalt med DNB SAS Amex som nå blir refundert.
     
  16. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,003
    Likes mottatt:
    990
    Bonuspoeng:
    113
    Det er et helvete. Venter fortsatt på en kansellering jeg foretok i September i fjor. Blir bare sendt i en evig runddans hvor SAS peker på DNB og DNB peker på SAS. SAS prøvde seg på noe BS om at det etter ca 6 mnd vil dukke opp noe greier hos DNB, men har enda til gode å høre noe til det (kanselleringen var veldig tidlig i sept i fjor).Å få en voucher på beløpet fra sas virket helt uproblematisk, men å få refundert til en annen konto, kort eller lignende virket umulig (prøver å gjemme seg bak at de bare har lov til å refundere til samme kort).
     
  17. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    161
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Det lurer jeg og på. Har kansellert en tur som er betalt med et Amex Elite som ble sagt opp i fjor....
    Det har nå gått 10 dager og jeg har snakket med Amex 2 ganger, men ingen penger så langt....
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Senior Medlem

    Innlegg:
    948
    Likes mottatt:
    3,739
    Bonuspoeng:
    93
    Eg har eit spørsmål, betalte ein relativt stor sum i US $ før kursen gjekk bananas.

    No ser det ut som kansellering, og mogleg refusjon vertfall av delar av beløpet. (Resten får bli på forsikring)

    Korleis vil dette då vere valutamessig? Vil eg få tilbakeført for dagens valutakurs? Eller same kurs som når eg betalte?
     
  19. view

    view Senior Medlem

    Innlegg:
    1,468
    Likes mottatt:
    1,295
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer å kvitte meg med Amex Elite nå, nedgradere til Premium eller i verste fall Classic. Det blir fryktelig lite spend fremover nå en periode, det er null reiser og heller ingen bestillinger av fremtidige reiser. Dette er hoveddelen av forbruket mitt, og dette varer jo fort til sommeren. Nå blir det sommerferie på hytta osv, og med kortavgiften er det vanskelig å forsvare da jeg ikke har bruk for 20 000 status poeng (rekvalifisert EBD uten Elite poengene).

    Noen andre som gjør lignende vurderinger om dagen? Hadde Amex gitt meg f.eks. 3 mnd rabatt på avgiften så hadde jeg nok vurdet annerledes.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    10,237
    Likes mottatt:
    16,914
    Bonuspoeng:
    293
    Som andre har referert. Vekslingskursen skjer til den som gjelder dagen du får refundert. F.eks @jgroneng dro inn en pen bonus på en avbestilling av en reise tilbake i tid.
    Har kursen gått ned siden du kjøpte får du mindre tilbake, dessverre.
     

Del denne siden