SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hmm, et lite skjær sjøen. Oppdaget plutselig at det hadde kommet statuspoeng fra Amex, dermed har jeg fått 40k i en periode siden de var litt sene i fjor. Hadde vært fint om de kom i starten av perioden i stedet for slutten, men så lenge jeg kan fly igjen snart så løser det seg vel i det lange løp.

    Er det flere som fikk poeng på "feil" dato i fjor?
     
  2. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,990
    Likes mottatt:
    10,908
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, fikk 1.12 mot 30.11 tidligere år.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Her var det 10. mars mot 21. januar som er normalt. Det vil si at jeg skulle klart å tjene opp 92.000 poeng i en periode.
     
    EndreD liker dette
  4. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg startet året med negativ saldo på SAS Amex Elite pga krediteringer på tampen av 2020. Nå har jeg kommet på plussiden igjen, og ser at CT-telleren på Amex.no følger poengopptjeningen og ikke kronene. Flere med samme erfaring? Er det slik det er ment å være?

    Forklaring:
    En del av krediteringene jeg fikk på slutten av fjoråret var fra SAS. Dette var kjøp som opprinnelig ga meg 30 poeng per 100 kr, og når beløpene ble kreditert så trakk Amex tilsvarende poeng fra min saldo. Rimelig nok. 2021 startet da med negativ saldo både i kroner og EBP på min konto hos Amex.
    Det som skjedde da jeg begynte å bruke kortet nå i januar (merk: bare med kjøp som ga 20 EBP/100 kr.) var at jeg kom på plussiden i kroner en god stund før jeg var på plussiden i poeng. CT-telleren begynte imidlertid ikke å bevege på seg før jeg var i pluss på poeng. Jeg har derfor nå en netto omsetning i kroner så langt 2021 som er høyere enn det telleren viser.

    Ingen stor sak, og ikke noen som kommer til å få noen praktisk betydning for meg antagelig, men dersom man driver og finregner for å nå et CT-mål så kan det jo få betydning for noen.
     
    holmen and Insomnia4u like this.
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville sjekket med AMEX. Jeg mener det finnes poster her som sier at en kun mister/utsetter poeng ved krediteringer, ikke at en også må ta igjen kreditert spend...
     
    ChrisTW liker dette
  6. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,303
    Bonuspoeng:
    93
    Er i liknande situasjon med litt anna utfall. For min del kom kreditteringa inn i januar og dermed har CT-tellaren ikkje begynt å vekse før transaksjonane etter kreditteringa nulla ut beløpet på kreditteringa. For min del blei det gjort eit kjøp veka etterpå og straks det kjøpet havna i transaksjonslista begynte CT-tellaren å bevege seg. Sidan kreditteringa kom frå SAS med 30/100 så tar det litt lenger tid før vanlige kjøp med 20/100 opptjening tar igjen det som blir opptjent.
     
    ChrisTW liker dette
  7. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Amex har kommet med forslag om å kompensere meg for noe kluss de holdt på med.. Fått tilbud om å få enten 335 kr eller 70 EB. Hva hadde dere valgt?:p:p:D

    Fra spøk til alvor, hva er vanlig markedspris på EB det vanligvis opereres med? 0,07?? (1/13,5)
     
  8. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Heiv med på den ekstrakort kampanjen som var nå før nyttår. Fått kort, men ikke noe pin og prøver å legge det til på min side. Får det ikke til. Noen tips?
    Bruken på den nye kortet går mot samme opptjening som mitt kort?
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Det kom litt uklart fram, men om du ikke har gjort det, så må du/ekstrakortholder opprette en login i sitt navn på Amex m/bankid, hvor kortet legges inn.
    Kan ikke legges til på samme login som hovedkortet.

    Får du lagt det inn har du mulighet til se/endre pin kode.

    Ekstrakortet går mot samme opptjening som hovedkort.


    Det er nok noe forsinkelse på pin kode brev, jeg bestillte rundt 10. desember, kortet kom rett før jul, men brevet med pin kode, kom nå på mandag.. da hadde vi brukt kortet i 3 uker allerede :)
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde en større kreditering tidlig i januar. For meg viser telleren for omsetning riktig. Det ser kan se er at selv om krediteringen kom i jan. 2021, er krediteringen datert med dato kjøpet ble gjennomført i 2020.
     
    ChrisTW liker dette
  11. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som tilfeldigvis vet om flyttebyråer i Oslo eller omegn som tar Amex?
     
  12. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    er det noen som har opplevd å bestille kort en dag, og hvis det kommer en kampanje dagen etter at man kan klage litt på det og få være med likevel?
     
  13. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk pin idag.. bestilte før jul, og fikk kortet tidlig i januar.
     
  14. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her.... pin kode brev 1 drøy måned etter kortet.

    .....er det noen som har fått de 6000 poengene som ble lovet for ekstrakort ? (...eller forsåvidt de 30000 poengene som ble lovet ved nytt premium kort og +30000,- spend i nov/des) ?
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Hahaha! Gå for pengene :)

    Men til det mer seriøse. Jeg regner, svært avrundet, 10 øre i verdi på hver EB.
     
    coconuts liker dette
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har fått de 6000 poengene for å søke om ekstra kort i Desember?

    *Du får 6 000 EuroBonus Ekstrapoeng som ekstra bonus om du søker om ekstrakort senest den 31. desember 2020. Poengene overføres senest januar 2021.
     
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Nei....
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Får gi de helga på seg, før jeg ringer å maser
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdater tråden med svaret, please..
     
    Maggie liker dette
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk disse 2.januar. Søkte 21.desember, fikk kortet ca 29.des. Husket å aktivere kortet?
     

Del denne siden