SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,555
    Bonuspoeng:
    93
    Blir opptjeningen til CT nullstilt dersom man oppgraderer til Amex Elite nå? Jeg har Premium og har kanskje forbrukt 100.000 på det kortet hittil i år. Ingen sjanse å bruke 150.000 for resten av året for min del.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, den blir nullstilt. Men forrige tilsvarende oppgraderingskampanje hadde påmeldingsfrist 30. mars, så sjansen er stor for at det kommer en til eller to i løpet av året :)

Last edited: 21. mai 2021
    Gnilre liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man oppgraderer kortet, vil da refunderinger komme inn på Premium-kortet og man må ringe amex for å få det tilbakebetalt? Eller vil det gå automatisk siden det er snakk om en oppgradering? Og får man da mer poeng i minus enn det man opprinnelig fikk siden man nå har 20 poeng per 100 kroner istedenfor 15? :D

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk ingen refusjoner i perioden, så jeg kan ikke svare presist - men så ut til at de hadde god styring på hvilket kort hvilken transaksjon var knyttet til.

MEN: jeg kunne kjøpe med gamle-kortet (Premium) mens Elite-kortet var i posten, og få poeng som om kjøpet var gjort med Elite. Saldoen virket som om den hele tiden var "samlet pr kunde" istedet for at den var knyttet til det ene eller det andre kortet.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hmm.. Jeg har noen innkommende transaksjoner. Kanskje jeg bur
    Hmm... Vel... Det er jo 30000 poeng for å bestille nytt Elite-kort også. Kanskje jeg får gjøre det og så kansellere Premium isteden.. Så er jeg sikker på å ikke miste noen poeng. Jeg har et par store hotellbestillinger som ganske sikkert blir kansellert.

6. Apo

Apo Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    En ting jeg ikke helt forstår med Sas Amex-kortet er melding om "Forbruket ditt er høyere enn normalt. Nye kjøp kan bli avvist" for så å oppleve at neste transaksjon blir avvist. Skjedde tidligere i mai men har jo bare utestående beløp på ca 10k som ikke forfaller før i slutten av mai. Prøvde å ta ut cash i minibanken (har fått aktivert kontantuttak etter jeg hadde hatt kortet over 6 mnd og har kunnet ta ut før uten problem) men det ble også avvist nå. Kunne forstått om det var saldo som var forfalt, at jeg da måtte betale inn men det var det jo ikke her. Ringte til Amex og snakket med en svenske men lite hjelp der, mente det var saldoen utestående som var forklaringen men det ga jo ingen mening. Hatt høyere saldo før enn dette uten problem og uten en slik melding på sms. Hun slet også med å svare på hva som var uttaksgrensen, men hun snakket om at det kunne være 2k. Når det er sagt var den avdelingen jeg visst skulle snakke med stengt (skjønnt jeg ringte før kl 18 på en hverdag så skjønner ikke det) så hun oppfordret bare å ringe tilbake med "tyvárr". Husker at da jeg fikk aktivert kontantuttak fikk jeg info om dette at det måtte gå 15 dager mellom hvert kontantuttak, men uttaksgrensen var mye høyere enn 2k husker jeg, 10k+ eller noe. Men uansett, når jeg får den "Forbruket ditt er høyere enn normalt. Nye kjøp kan bli avvist", så blir kjøp også avvist i butikken. Virker veldig rar algoritme, hatt høyere saldo enn dette før så skjønner egentlig ingenting. Noen som har opplevd dette problemet før? Bør jo kunne fikses så jeg får brukt kortet mitt igjen før innbetaling. Utrolig irriterende om en transaksjon plutselig kan bli avvist slik. Prøver å finne litt forklaring på dette og googlet men finner ikke noe fornuftig. Hva pokker er "normalforbruk" og hvordan kan man skape forutberegnelighet. Det vil jo variere også. Tips til hva som kan gjøres?

Last edited: 23. mai 2021
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper at kontantuttak lager trøbbel for deg.
    De aller fleste med "normalforbruk" vil nok oppleve at kredittgrensen stiger etterhvert som Amex lærer kunden å kjenne, men dette er nok ingen naturlov.
    Jeg regner med at kontantuttakskunder utgjør en liten andel av kundegruppen og de oppfattes kanskje som høyere risiko enn kunder som utelukkende bruker kortet til varekjøp.

8. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Dette varierer nok veldig og sikkert viktigst for «kredittgrensen» er nok kredittsjekken som ligger i bunn. En av de første transaksjonene jeg hadde var 190k med amex premium og det gikk igjennom -før- jeg ringte for å fortelle om transaksjonen. Hadde ikke satt inn penger eller fått faktura før dette. Har siden fått grønt lys for 450k +

Samtidig fikk jeg forøvrig avslag på ST1-kredittkort (Shell) , men kunne aller nådigest få 10k i kreditt der..

EndreD liker dette
  9. Apo

Apo Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk kortet i 2019 og var en gang jeg et år senere jeg tenkte å benytte meg av kontantuttak for første gang. Det sto det skulle skje automatisk etter 6 måneder men av en eller annen grunn hadde det ikke skjedd. Ingen problem med å ringe inn og fikk aktivert det. Sjelden jeg har benyttet meg av det. Det som skjedde denne gang var at jeg hadde noen Paypal transaksjoner samme dag tidligere i mai, en på 2k og noen andre på noen hundre men etter den siste Paypal transaksjonen fikk jeg slik sms om at Paypal transaksjonen ble godkjent men at forbruket var høyere enn normalt og nye kjøp kunne bli avvist. Kjipt om man ikke kan være sikker på å få godkjent når en skal betale for et hotellopphold f.eks. Men virker som en først får en "advarsel" med den meldingen og at det er neste transaksjon som blir avvist. Så det er ikke noen mulighet for å finne ut "kredittgrensen" heller? Det er jo ikke noen crazy beløp akkurat. Så om man i saldo kommer over et gjennomsnittlig månedsforbruk så kan det plutselig stoppe opp helt, selv om man ikke har noe som har forfalt?

Last edited: 23. mai 2021
  10. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    113
    Var dette kjøp eller vennebetaling?
    Amex er "allergisk" mot vennebetaling via PayPal.
    Flere tråder her på forumet omhandler problemstillingen. Feks denne:
    https://insideflyer.no/forums/threads/vennebetaling-paypal-amex.15047/

Om du skal bruke kortet til et større kjøp kan du kontakte kundeservice på forhånd. De kan sjekke om beløpet vil gå igjennom.
    Dette er en av svakhetene med Amex. Du må alltid ha med et backup-kort.

Ja, dessverre. "Betalingskort uten forhåndsbestemt kredittgrense" er i beste fall upresist. Alle kunder får en bruksgrense som varierer med historikk og kredittvurdering.

Apo and Spielhaug like this.
  11. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Screenshot 2021-05-24 at 21.36.49.png

det er lenge siden jeg fikk se omsetningen. er det flere?

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Helt standard. Har vært slik i flere uker nå.

13. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde man ikke en snarvei for å få frem denne her inne?

14. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,159
    Bonuspoeng:
    293
    Den funker ikke, dessverre. Noe tekniske greier som jeg ikke skjønte noe av. :cool:

Jeanette liker dette
  15. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Er det noen som opplever at man ikke kan se hvor mye man har brukt på kortet når man logger inn på hjemmesiden til amex? Jeg tenker da på hvor nærme man er å få en companion ticket. Det har vært feil på siden i over 1 måned. Ringte kundeservice i dag, men de mente jeg måtte laste ned appen på nytt. Jeg har prøvd alt og feilen ligger ikke hos meg.

16. Marlau

Marlau Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Se 4 poster opp. Det har vært slik i ganske lang tid nå. Er nok bare å smøre seg med tålmodighet.

tobeornot999 liker dette
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å finne frem kalkulatoren ;)

18. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Evt legge sammen fakturabeløpene:)

19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel det en trenger kalkulatoren til.....

20. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Har ringt til AmEx om dette, eneste de kommer med er, vi beklager og jobber med saken... Excel ark er vår venn.

Del denne siden