En ting jeg ikke helt forstår med Sas Amex-kortet er melding om "Forbruket ditt er høyere enn normalt. Nye kjøp kan bli avvist" for så å oppleve at neste transaksjon blir avvist. Skjedde tidligere i mai men har jo bare utestående beløp på ca 10k som ikke forfaller før i slutten av mai. Prøvde å ta ut cash i minibanken (har fått aktivert kontantuttak etter jeg hadde hatt kortet over 6 mnd og har kunnet ta ut før uten problem) men det ble også avvist nå. Kunne forstått om det var saldo som var forfalt, at jeg da måtte betale inn men det var det jo ikke her. Ringte til Amex og snakket med en svenske men lite hjelp der, mente det var saldoen utestående som var forklaringen men det ga jo ingen mening. Hatt høyere saldo før enn dette uten problem og uten en slik melding på sms. Hun slet også med å svare på hva som var uttaksgrensen, men hun snakket om at det kunne være 2k. Når det er sagt var den avdelingen jeg visst skulle snakke med stengt (skjønnt jeg ringte før kl 18 på en hverdag så skjønner ikke det) så hun oppfordret bare å ringe tilbake med "tyvárr". Husker at da jeg fikk aktivert kontantuttak fikk jeg info om dette at det måtte gå 15 dager mellom hvert kontantuttak, men uttaksgrensen var mye høyere enn 2k husker jeg, 10k+ eller noe. Men uansett, når jeg får den "Forbruket ditt er høyere enn normalt. Nye kjøp kan bli avvist", så blir kjøp også avvist i butikken. Virker veldig rar algoritme, hatt høyere saldo enn dette før så skjønner egentlig ingenting. Noen som har opplevd dette problemet før? Bør jo kunne fikses så jeg får brukt kortet mitt igjen før innbetaling. Utrolig irriterende om en transaksjon plutselig kan bli avvist slik. Prøver å finne litt forklaring på dette og googlet men finner ikke noe fornuftig. Hva pokker er "normalforbruk" og hvordan kan man skape forutberegnelighet. Det vil jo variere også. Tips til hva som kan gjøres?
Last edited: 23. mai 2021