Vennebetaling Paypal Amex

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av stekus, 20. jan 2020.

Tags:
  1. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,
    Noen som har prøvd å bruke PayPal sin vennebetaling for å betale husleie (privat utleier)? Mener å ha hørt at Amex ikke liker vennebetaling men godtar det når det er en reell betaling?
     
  2. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Du får et stengningsvarsel fra AmEx umiddelbart om du bruker person-til-person vennebetaling - anbefales IKKE.

    Bruker du PayPal med AmEx for å betale i en nettbutikk som Elkjøp, så er det noe helt annet - da går det som en vanlig person-til-bedrift betaling. Utleier må ha registrert seg som firma/butikk i PayPal, og også betale ganske høye gebyrer til AmEx eller til betalingsleverandør. Her kommer da også eventuell mva-problematikk inn i bildet.

    Dette gjelder forøvrig også SAS Mastercard Premium.
     
    Last edited: 20. jan 2020
  3. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Synd, trodde jeg hadde kommet på noe lurt for å trekke inn litt ekstra poeng, men som vanlig når det høres for godt ut så...
     
  4. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke AmEx men Curve Send kan være en løsning.
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Curve Send gir lite poeng (Iaffal på SAS MC)
     
    drsyk liker dette
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    OK.. Trodde det kanskje gav poeng, siden kontantuttak i minibank gir poeng med mitt SAS MC Premium.
     
  7. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Låner denne,

    Har akkurat fått vasket huset, ble lovet at jeg kunne betale med paypal da for at jeg skulle kunne bruke amex, nå viser det seg at jeg må overføre til han som gjorde jobben sin private paypal konto også overfører han videre til firmaet. Frykter jo da at Amex sperrer kortet mitt da dette vel blir en privat overføring? Har det noen betydning om jeg velger «betal for varer og tjenester» vs «venner og familie»?
     
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det har dessverre ikke noen betydning. Betalingen vil teknisk sett se lik ut uansett hvilken privatperson du sender til.

    Må også nevne at opplegget med å betale til en person, som så betaler til firmaet ikke høres bra ut. Gjør det skikkelig med faktura og overføring til konto.
     
    Shyneno liker dette
  9. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Søren, hadde håpt på litt opptjening mot CT, men da får jeg droppe det.

    Har fått faktura med mva så alt skal være i orden. Firmaet ville helst at jeg betalte til bankkonto mens det var jeg som insisterte på paypal
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner godt at firmaet insisterte penger på konto fra deg så de slipper å få skatteetaten på nakken.
     
    Adrian E liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt Amex og PayPal sin vennebetaling flere ganger uten å ha fått noen problemer med det i etterkant. Dette var riktignok akkurat det, vennebetaling og ikke betaling for tjenester e.l., men likevel. Nå er det riktignok en stund siden sist jeg har gjort dette (ca ett halvt år tipper jeg), men det har altså fungert fint for meg da.
     
    Boleole liker dette
  12. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Rart man har så forskjellige erfaringer med dette. Selv kommer jeg ikke til å gjøre det av frykt for sperret amex. Men takk for svar begge to!
     
    Travellingalf liker dette
  13. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk telefon med varsel om oppsigelse av kortet, det er litt over ett år siden - ikke festlig når man er nær ved å ha opparbeidet en CT...hensikten var faktisk uskyldig nok å samle midler fra to kort for et større nettbutikkjøp med PayPal, tror det var derfor jeg fikk fortsette.
     

Del denne siden