SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Sendte 415 euro til en kompis via PayPal, trukket fra Amex. Paypal tok blodpris, så kom på 4900 - men fikk også inn rett under 1k poeng.

    Trodde ikke venneoverføringer via PayPal gav poeng?
     
  2. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Venneoverføringer gir poeng, men Amex liker det ikke, så bare vær forsiktig og ikke misbruk det. Om de legger merke til at det gjøres bare for å skape fabrikkert forbruk så får du nok smekk og kort sperret.
     
    tobeornot999, The_Dude and Spielhaug like this.
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at Amex Elite (som jeg har) reklamerer med "ekstra" god forsikring. 120 dager er jo bra, men hva ligger egentlig i at 75% av reisen må være betalt med Amex? Flyreise og hotell/AirBnb er vel en forutsetning, men tas alle kostnader inkl.mat/fritidsaktiviteter o.l med?
     
  4. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Merkelig opplevelse i går. Sa opp elite kortet og fikk 20k statuspoeng for det tydeligvis
     
  5. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    jeg får ikke logget inn på amex sin nettside. Andre som opplever problemer for tiden? Dette har vedvart siden onsdag for min del :confused:
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Kom inn akkurat nå.
     
  7. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    herlig! takk, nå kom jeg inn! etter 4 forsøk :p
     
    holmen liker dette
  8. CLT

    CLT Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    28
    Sidene kortene har gått fra å være faktureringskort til bli kredittkort i 2022, forventet jeg i utgangspunktet noen forhåndsutfylte opplysninger fra Amex i skattemeldingen.

    Noen som har fått det?
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, de har ikke meldt inn noe til skatteetaten.

    Dermed ingen info på forhåndsutfylt skattemelding.
     
  10. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    158
    Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan ikke huske å ha fått noe på papir i posten heller, og klarer ikke å finne noe på nettsidene heller.
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har opplevd at etter at to CTer er opptjent så begynner progressbaren på nytt mot 100k? Og jeg har brukt mer enn 300.306, så tallene er uansett feil.

    Screenshot 2023-03-27 at 14.57.36.png
     
    NoLimit liker dette
  12. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Hei. Jeg har vært i kontakt med kundeservice på dette, i chatten på appen.

    "Hi ...

    I do understand your requirement here, however, it was supposed to be delivered at the beginning of January 2023. Let me also look into this and assist you accordingly.

    ... (vente litt)

    Upon checking the details, there was no interest charges in your previous year billings which is why no annual interest report was generated."

    Så alle som ikke har betalt (forsinkelses)renter har heller ikke fått årsoppgave.

    Deretter forsøkte jeg å forklare de at for folk som sitter i formuesposisjon, og ikke har gjeld, så kommer holdings per 31/12 direkte til fratrekk fra grunnlaget for formuesbeskatning.

    Det er vel ca 1% av utestående, hvis jeg ikke tar helt feil.

    Deretter nok en lang forklaring fra de, som ender med konklusjonen på at de ikke sender ut hvis man ikke har betalt rente.

    Deretter forsøke jeg jeg svarer at jeg jo trodde det var et krav / norsk skattelov at både betalte renter og netto posisjon per årsskifte rapporteres inn, og sier jeg vil høre med skattemyndighetene på dette.

    Nok en gang forståelse for dette.... vente en stund...

    "I am afraid to say that currently the option to report net negative holdings is not available. It is available in the future, you will certainly be communicated with the right sources"

    Jeg ga de deretter tydelig beskjed på at jeg synes dette er uakseptablet for en premium kredittkortservice med høy månedsavgift, og ga de et anslag på hvor mye ekstra formuesskatt jeg må betale som følge av manglende evne til å gi en årsoppgave slik det kreves.

    Og det var det.
     
    EndreD, paron, Jojo and 2 others like this.
  13. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Og da har jeg allerede fått svar fra Skatteetaten:

    "Hei,

    Takk for din henvendelse.

    Dette er en sak vi skal ta opp med kredittkortselskapet.

    I følge Skatteforvaltningsloven §7-3 er kredittkortselskap opplysningspliktig ovenfor oss, og dermed vil de ha plikt til å informere kundene via en årsoppgave.

    I skattemeldingen din får du fylle inn gjeld og eventuelle gjeldsrenter, slik at du ikke blir skattelagt mer enn du skal.

    Hjertelig takk for at du informerte oss om dette, slik at vi kan sørge for at de rapporterer korrekt til oss i fremtiden."
     
    kiev, indahla, Bolle and 12 others like this.
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,232
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på det samme. Jeg synes dem er litt utydelg. I forsikringsvilkårene står det:
    https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/reiseforsikring/sas-elite.pdf
    På hjemmesiden (under "Trygghet") står:
    https://www.americanexpress.com/no/betalingskort/sas-elite/
    Litt mer bekymrer jeg meg over det dem skriver om "Medisinsk assistanse":
    Jeg vil påstå at det ikke alltid er lett å be om tillatelse før man blir akutt syk. Helt trygg føler jeg meg ikke.
     
  15. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,273
    Bonuspoeng:
    113
    Mener jeg har lest noen skrekkeksempler her på forumet, hvor de krevde at ikke bare reisen, men alle relaterte utgifter, må være betalt med Amex for at forsikringen skal gjelde. Finner ikke alle, men her er et eksempel på problemer med leiebilforsikring: Amex. Jeg har alltid separat reiseforsikring. Stoler ikke en millimeter på forsikring via kortselskap.
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,666
    Likes mottatt:
    6,656
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan skal de bevise hva du har betalt kontant eller med andre kort? :rolleyes: Men ja.. De kan vel bli mistenksomme hvis du bruker mye penger på hotell og fly, men 0 kroner i lommepenger
     
    Rscott liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,232
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke overrasket, dessverre. Men jeg vil tro at det også er litt forskjell om man bare søker dekning for litt undertøy og en tannbørst etter at bagasjen ble forsinket eller om man plutselig har 100 000 USD i legeregning i USA. Det er vel akkurat sist nevnte, der man gjerne ønsker å være trygg på at forsikringen gjelder.
     
    Rscott liker dette
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke sant. Jeg bare tok en utvidelse av min eksisterende reiseforsikring, som ble 1350kr for 3 dager ekstra . Burde sjekket før jeg booket. Men bedre enn å forsøke å betale alt på Amex, som fort blir mye dyrere uansett med alle tilleggsgebyr for bruk i utlandet.
     
  19. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Har et issue med Amex hvor kortet mitt har blitt sperret pga en faktura på et oppsagt kort ikke er blitt betalt. Fakturaen skulle slettes da jeg sa opp kortet, men Amex har gjort noe feil. Så siden i går har ikke kortet mitt fungert, og på telefon i dag sa det at det kunne ta noen dager ekstra, men forhåpentligvis blir det løst ila. påsken.
    Som plaster på såret fikk jeg 3000 eurobonuspoeng.
     
  20. AlexH

    AlexH Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen andre norske PC nettbutikker en Elkjop.no som tar Amex? Evt paypal?
    Er ikke altid dem har inne det aller nyeste på elkjop.no, slik som komplett.no.
     

Del denne siden