SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Loffen

    Loffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    28
    Det har vært det ja. Du kan betale fakturaen i appen med kort. SAS MC regner det som kontantuttak, mens Amex har gitt poeng og registrert det som kjøp. Men må er problemet at jeg ikke får registrert nytt kort.. :(

    forskjellen er egentlig at når det er faktura, så er der klarna som er mottaker og de har tatt Amex.
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en del forsinkelser i starten men mitt inntrykk er at de aller fleste får de 20.000 statuspoengene relativt kjapt (dager) nå.
     
    AlexanderEkornes liker dette
  3. AlexanderEkornes

    AlexanderEkornes EBG

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk disse etter ca 1 time, så vil si at dette gikk relativt kjapt ja... :)
     
    indahla liker dette
  4. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    300
    Bonuspoeng:
    63
    Venter på ny upgrade-kampanje Premium -> Elite nå..
     
  5. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Må ha dette med teskje :
    Jeg runner snart 150k i omsetting på Amex premium og ønsker oppgradere til Elite for og starte opptjeningen til ny CT.
    Er det så enkelt at jeg samme dag jeg får bekreftelse om CT, kan oppgradere til Elite kortet på web\telefon?.

    Sommerferien er jo ikke langt unna og mistenker dette vil skje ca. midt i alpene.
    Må jeg da i såfall vente til jeg kommer hjem og får Elite kortet før opptjeningen til ny CT begynner?
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,629
    Bonuspoeng:
    183
    Så fort CT er synlig på din eurobonus profil hos SAS skal det være safe og oppgradere kort.

    Mener det tar ett par dager før oppgradering av kort er aktivt(kortet endrer logo/status inne på AMEX sine sider).
    Fra dette tidspunktet kan du bruke ditt eksisterende Premium kort, og omsetningen det gir vil telle mot Elite CT
     
    oddA liker dette
  7. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Beklager gjentakende spørsmål, men er usikker.
    min EB periode er juli-juni. statuspoengene kom i mars.
    Har nettopp fått første CT på elite og ser at jeg ikke klarer x2. Vurderer derfor oppsigelse av elite og kun bruke sas mc ut året.

    Det jeg er usikker på er tildelingen av statuspoeng om jeg skulle trenge det. Om jeg skaffer meg elite i mai 2024, kan jeg da risikere at statuspoengene kommer i mars 2025 eller vil det «mystilles» så jeg får statuspoeng innen juni, om jeg trenger det for gull?

    beklager klønete formulering
     
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener at det er rapportert flere ganger at dersom man senere tegner Elite igjen, så kommer statuspoengene på samme dato som hadde fra det første medlemskapet. Mao. mars for din del. Men det er forhåpentligvis noen som kan bekrefte det her inne.
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,654
    Likes mottatt:
    6,652
    Bonuspoeng:
    183
    Det du kan være helt sikker på er at hvis du får deg Elite før mars 2024 så kommer de i mars. Om det fungerer annerledes hvis det går mer enn ett år mellom oppsigelse og nytegning av kortet har jeg ikke hørt noe om, men du kan nok risikere at du ikke får noen poeng før i mars 2025.
     
  10. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Har periode 1 Feb-31 Jan.
    Oppgraderte til Premium Nov 2021. Fikk 20.000 status etter ca 1 uke.
    Nedgraderte til Classic Dec 2021.
    Oppgraderte igjen til Premium Sept 2022. Fikk 20.000 status poeng etter ca 1 uke.
    Nedgraderte til Classic Nov 2022.
    Så jeg tror 20.000 status poeng kommer når du oppgraderer,uansett når du oppgraderer...MEN max 1 gang pr opptjeningsperiode...for det står i T&C hos AmEx at man kan bare få 20.000 en gang pr opptjentingsperiode.
    Men har du kortet ALLTID så kommer 20.000 på samme dato hvert år.
     
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,654
    Likes mottatt:
    6,652
    Bonuspoeng:
    183
    De to gangene jeg har oppgradert til Elite så har poengene kommet samme dato som jeg fikk dem første gang jeg bestilte kortet.
     
    FlyMCO liker dette
  12. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar.
    Da oppgraderer jeg senest februar om jeg ser at det trengs for å rekvalifisere til gull/diamant.
    Er det forresten noen fordeler/ulemper ved å si opp fremfor å nedgradere?
    Er vel like greit å si opp som å nedgradere til ett Classic?
     
  13. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Ved å si opp så må du gjennom en ny kredittvurdering og kan få avslag,når du søker om Elite senere. Vil tro det er bedre og ha et løpene kundeforhold,og Classic koster ikke noe.
     
    melkoo liker dette
  14. Sliteren

    Sliteren Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Kreves det at kortet er i 0 for å nedgradere fra elite?
     
  15. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.
    Oppgradere eller Nedgradere eller ved annen form for kort-bytte må saldo på kortet du har være 0
     
  16. CptSideslip

    CptSideslip Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    724
    Bonuspoeng:
    83
    Hei folkens,
    Tenkte jeg skulle høre her om noen andre har opplevd det samme som meg, og hva som eventuelt har blitt gjort med det.
    I november i fjor oppgraderte jeg fra SAS Amex Premium til SAS Amex Elite under kampanjen med 30k poeng bonus. Søknad godkjent umiddelbart, nytt kort lå i postkassen i løpet av en ukes tid. På meste faktura var måneds kost økt fra 100kr til 400kr, så langt alt etter boken. Tålmodig ventet jeg 2-3 uker, men ingen 20k statuspoeng tikket inn på EB kontoen. Tok så kontakt med Amex som forsikret meg om at saken ble eskalert og poeng skulle være på plass snarlig. Tiden gikk, ingen poeng på plass, og jeg går et par runddanser med kundesenteret, samme svar, samme utfall hver gang. Dette pågår over de neste par månedene. Med dobbel poeng kampanjen til SAS over vinteren traff jeg diamant uavhengig av poengene, så jeg lot saken ligge.
    I mai oppdaget jeg dog til min overraskelse at dette ikke var eneste feil med kortet mitt. Når jeg kikket tilbake i tid siden oppgraderingen viser det seg at jeg aldri har fått mer enn 15 poeng per 100kr, ikke før eller siden. Har fortsatt tilgode å få mer enn 15. Tok dette opp med kundesenteret, sammen med en fornyet klage på manglende statuspoeng (ny opptjeningsperiode nå :D). Forhørte meg også om CT opptjening ville fortsette etter første er opptjent, noe damen på kundesenteret mente. Ikke akkurat overraskende stemte ikke dette, da første CT tikket inn i forrige uke forsvant opptellingsdelen på min side på amex.no. Tok så på nytt kontakt og forhørte meg, siden nå er det jo tydelig at det eneste som er Elite med mitt kundeforhold er månedskost og fargen på kortet. Nok en gang en forsikring om at "saken er eskalert og du vil få tilbakemelding fra teknisk avdeling innen en uke". Har forøvrig aldri hørt noe tilbake fra noen hos Amex :mad:
    Utrolig nok fikk jeg 30k poeng for oppgraderings kampanjen i slutten av mai, som det skulle.

    Hva kan jeg gjøre her? Jeg ønsker jo å beholde Amex for opptjening av CT, men kjenner at tålmodigheten er meget tynnslitt :(
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke dette en klar sak for forliksrådet? De har jo tatt betalt for et produkt de ikke har levert, og du har både krav på retur av penger og poeng. De bør strammes opp. Er så utrolig mange saker bare her på forumet. Må jo være store mørketall på kunder som ikke får det de blir lovet. Nesten som en skulle tro Amex spekulerer i at folk ikke gidder å klage.
     
    markus liker dette
  18. Pollymoe

    Pollymoe Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har akkurat fått Amex Elite og tenkte jeg skulle prøve dette, men når jeg logger på klarna og skal legge inn amex som et betalingsalternativ (for å betale en faktura) så får jeg beskjed om "This card is not accepted" (amex). Finnes det en annen måte å gjøre dette på for å få spend/poeng på amex?
     
  19. Pilagi

    Pilagi Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Er det noen som vet hva den månedlige grensen er med Amen Elite? Er det som med MC da man kan kun bruke inntil 1,5 x av sin kredittgrense i løpet av de siste 30 dagene? Jeg finner ingen informasjon i vilkårene om dette. Det ser ut som jeg har kommet til en slik grense :(
     
  20. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aldri hatt problemer med noe månedlig grense på Amex. Har selv 200k i kredittgrense og gjorde et kjøp på 180k uten problemer :) Men nå har jeg vært en lang og trofast kunde - mulig det er noen algoritmer som stadig tillater mer og mer?
     

Del denne siden