SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Nå skal jeg være vrang og si at jo de har lansert et produkt, men ikke begynt å levere det ;)

Anton80 liker dette
  2. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er vel informasjonen som er kommet nærmest å regne som en kopi fra de allerede eksisterende svenske vilkårene. En evt. justering vil vel skape en lite ønskelig situasjon for AmEx...(?)
    På tide å finne frem popcorn og vente på DNB?

Maggie and Xflipper like this.
  3. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,277
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har fått bekreftet fra amex at companion opptjent i år er i boks uavhengig om man sier opp sas amex kortet fra DnB før årets utløp.
    Jeg sa opp dette,fikk umiddelbart penger tilbake på kortet med tanke på årsavgiften og tid igjen til ny så får jeg bruke tiden fram mot nyttår på om amex kortene er noe for meg lenger.

Spurte DnB om de kom med noen nye kort som noen har snakket med,det hadde de ingen informasjon om.(dette var på chat,så er vel de som sist for vite slikt)

Skarven liker dette
  4. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det bekreftet flere plasser at CT ikke forsvinner dersom en ikke går over til ny Amex løsning. Puhhh....

Last edited: 03. sept 2018
    gzegorz liker dette
  5. gzegorz

gzegorz Nytt Medlem

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, betyr det at;
    1. man kan si opp kortet og beholde CT frem til 15.01.2020?
    2. Man kan reise i hele 2020 så lenge reisen er bestilt før 15.01.2020?

Skarven liker dette
  6. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig du også finner billetter i januar 2021 den 15. januar 2020 Tolker det slik jeg også.

7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,277
    Bonuspoeng:
    183
    Gjør som meg og kontakt DnB så fikser de deg store deler av årsavgiften tilbake.
    Hva som skjer med refusjoner dersom bonusturen blir kansellert aner jeg ikke

8. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vil gjerne takke alle dere som gidder å ringe til dnb/amex å klage.

Dersom det fører til et enda bedre kort/produkt så skyller jeg dere en øl.

Jeg leste igjennom vilkårene som vi fikk i posten, og for meg virket det helt greit, og jeg lot det være med det.

Maggie liker dette
  9. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63
    Det er godt mulig de kommer med det, men disse vilkårene gjelder nok for en "forsikring" som dekker standardforsikringene som er inkludert i alle leier de fleste steder i Europa. Bestiller man via en .com-side kan man kjøpe et såkalt "exclusive-produkt" hos enkelte aktører, men da skal man vite 100% at man er dekket. Dette er mer vanlig i USA, men det er mye med liten skrift som man må sette seg inn i når det gjelder slike avtaler. Egentlig også merkelig om de skal inkludere det i noe som ikke er å regne som et kredittkort, da man gjerne vil bli avvist om man prøver å betale med kortet i skranken.

Xflipper liker dette
  10. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp. Derfor gir oppgradering til AmEx Elite - for min del - ikke mening før "Family Pooling" er lansert.

Markal liker dette
  11. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg og finansministeren har gjort samme vurdering. Vi klarer fint 300k omsetning på Amex, men å dra inn nok poeng til to CT går nok ikke. Vi får nok heller ikke tid til to CT turer i året med to små hjemme og en god del jobbreising. En mulighet vil være å bruke to CT på en tur for hele familien på fire, men vi klarer nok ikke få nok poeng til fire i Biz eller F, og da faller fordelen bort når årsprisen på Elite blir 4000.

Slik det ser ut nå blir det Amex Premium, som vil gi oss én CT tur sammen, så bruker vi SAS Mastercard Premium når 150k er omsatt på Amex.

Bernd liker dette
  12. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Synes det er høres merkelig ut. Vilkårene er jo de samme som i Sverige, stort sett? Har liten tro på at det vil komme vesentlige forbedringer.

13. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, det store bildet er vel at de for sikkert 70% av brukerbasen sin forringer produktet. Så kan sammenligning med svensk produkt være så som så...

Hvis mange nok opplever det som så vesentlig forringelse at de sier opp kortet, går det jo veldig dårlig for forretningen.

Min eks har sagt hun kommer til å si det opp nå, og hun har hatt Platinum med forbruk nok til CT de siste 3 årene. Jeg sitter på pinnen selv...

For sammenligningen med sverige, kan man jo starte med at SEK og NOK ikke er det samme. I forhold til årsavgiften er det kanskje ikke viktig, men når det kommer til spend for CT gjør det jo litt - spesielt hvis du skal ha 2 stk på elite.

14. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    NOK og SEK spiller ikke så stor rolle. Norske medlemmer får lønn i NOK og svenske i SEK. I snitt er også lønnsnivået høyere i Norge enn i Sverige. En svenske må jobbe mer for å betale 4000,- SEK enn en norsk må for 4000,- i NOK.

15. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    100K eller 150K er ikke det viktigste om de faktisk øker antall brukersteder betydelig. Mulig de vil måtte gå ned på avgiften for å få flere til å akseptere amex. Så det er mulig dette er årsaken til høyere valuttapåslag og dårligere vilkår for oss.

Så for min del er nok dette den viktigste faktoren på om jeg fortsetter med kortet eller ikke. Sliter nok som det er i dag med å nå 100K så 150K er uaktuelt om det ikke blir lettere å bruke korte.

agrims liker dette
  16. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Vil absolutt si at 100 eller 150 har noe å si. Brukersted eller ei. For de som sitter igjen med over 500 netto, så er det kanskje ikke så big deal. For meg (med norsk snittlønn, som jeg likevel synes er god,.) så er forskjellen at 100k utgjør 1/3 av netto, mens 150k utgjør 1/2 av netto. Jeg klarer masse ekstra spend med søster, far og 2 kompiser som lar meg handle for dem når paypal er mulig å bruke, men jeg har en ganske kraftig økning i forbruk for å klare CT i år (første gang jeg har amex - trodde nemlig ikke jeg ville klare CT og mente ikke det var verdt det før jeg oppdaget at det var 1/2 pris første året). Jeg vil tro jeg er blant deres "folk flest"-kunder.

17. Swaggertarian

Swaggertarian Sunnfjording

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Trur det er mange som er i same båt. Sjølv trur eg auken til 150k skuldast at AmEx vil presse oss til å nytte kjedar som aksepterar AmEx. Til dømes vil vel dei færraste av oss legge att noko særlig på Rema 1000 med dei nye vilkåra. Det vil i tur presse Rema i retning av å akseptere AmEx ettersom tapt sal er «dyrare» enn AmEx si avgift. Dette er nok også ståda i mange andre bransjar. Då spørst det om dei av oss bonusjegerar som har eit normalt privatforbruk og ikkje all verdas med jobbereiser er mange nok til at det vil påverke AmEx-negative kjedar til å snu.

Eit tips frå meg for å generere litt omsetning er å ta nokre kurs gjennom jobb som krev overnatting i andre byar. Ein høgst alternativ form for dobbeldipping. Eventuelt kan ein stille som frivillig om ein har ein komite for sosiale aktivitetar på jobb.

Neonex liker dette
  18. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, tror det jeg kan skvise ut av fordeler i jobbsammenheng blir med da vi hadde jobbtur til Stocholm i vinter og jeg fikk bookingnummeret mitt av kontordamen og kunne ringe Berg-Hanssen og legge til EB-nr mitt på bookingen :p Er lærer, så ekstra spend via jobb budsjetteres alltid til 0 ,- :p

Ser tankegangen din, men synes hele opplegget har et preg av "la oss se hvor mye vi klarer å tyne kundene" (jfr "helomvendingen" de nå er i gang med fordi folk naturligvis er forbanna på dem). Hvis man skal komme inn og utfordre status-quo så er jo det logiske å senke sine hinsides store gebyrer for flere, ikke bare de store som har stor omsetning, som Norgesgruppen (for å bli konkurransedyktige på den måten). Skjønner veldig godt at Knut i gokk ikke gidder å betale for 2-3% til amex (minst) når MC/Visa nesten uansett volum er nede på 1-tallet (i de YTTERST FÅ tilfellene der det er et kort som ikke har bank-axept).

19. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Selvsagt har det noe å si, men man skal være fryktelig bevist på hvor man plasserer sin omsetning om man i dagens marked når 100K, men som ikke hadde nådd 150K om AMEX ble like enkelt som Mastercard og Visa. Nå trur jeg ikke vi kommer dit, men kommer vi noe i nærheten vil det gjøre CT fryktelig mye enklere for min del.

20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,925
    Bonuspoeng:
    183
    Trengte ikke å gjøre dette før for å få CT, men hvis noen av dere mangler litt penger på å nå 150 laken i året, så kan noen av disse metodene fungere for dere :)

Ett eksempel er hvis en venn skal booke en ferie og han i praksis ikke bryr seg om vår hobby, så kan du stille opp med å dra kortet ditt, også kan han bruke Payr, vipps eller bankoverføring å betale deg tilbake :D

Last edited: 04. sept 2018

Del denne siden