SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, ikke alle steder som tar Amex direkte. Når jeg bestiller jobbturer med toget må jeg kjøpe gjennom nettsiden og paypal isteden for direkte i appen.

Uansett ser jeg ikke helt mørkt på byttet. Hvis de fjerner inntektskravet til Centurion Line platinum som de gjør i Sverige, slik at vi med gjennomsnittlig lønn også kvalifiserer, så kan dette virke attraktivt til tross for en betydelig høyere årspris.

I Sverige så har Centurion platinum rett til et ekstra kort i eget navn (da får kortstokken et kort ekstra), et platinum tilleggskort og opptil fire gold card uten ekstra kostnad.

Så er det vel også å håpe for Apple Pay støtte i en nærmere fremtid enn hva det ville vært hos DNB.

Edit: Håper forresten på at man får kreditt eterhvert på de nye kortene. Selv om jeg som regel gjør opp regningen hver måned, er det noen ganger refusjonen av reiseutgiftene ikke helt treffer med forfallsdato.

2. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Noen raske spørsmål:

1. Gies det flere EB-poeng dersom man velger Elite?
    2. Er det kun premium og elite som gir EB-poeng?
    3. Er det egentlig noen gode fordeler med Elite-kortet?

3. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Spurs, Anton80 and Travellingalf like this.
  4. Klokkesamler

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @Origo - Takk for svar. Da får jeg regne litt på det, men ser ut som det blir classic for min del frem til 100K, deretter blir det lagt i skuffen og DnB MC etter det :)
    -
    Jeg klarer uansett ikke 2 turer i F i året med poengsaldoen jeg sparer hver 12 måned.
    -

5. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Med classic kortet får du ikke F reiser, kun reise med SAS 2 for 1 i Europa. Skal du ha F reiser må du opp på Premium som dekker hele Star Alliance

6. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Da ringte jeg Amex og sa jeg ikke blir med videre.

Jeg ser ting ann, ønsker uansett en annen timing på grunnpoengene hvis det blir Elite.

Xflipper and KVTL like this.
  7. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Det finnes mange gode tråder her på forumet om hvordan generere omsetning.
    https://insideflyer.no/forums/threads/hvordan-generere-mye-trafikk-på-kredittkort.1098/

Last edited: 04. sept 2018
  8. Klokkesamler

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
  9. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Skarven and Xflipper like this.
  10. Klokkesamler

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
  11. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Har veldig lite tro på at det vil komme forbedringer slik det snakkes om i tråden. AmEx er helt sikkert klar over at vilkårene er dårligere for mange, og at de kan miste noen kunder. Tror at endringer bort fra kredittkort samt mulige nye forsøk på lavere utgifter for brukerstedene vil føre til såpass mye lavere inntekter at det blir vanskelig å forsvare CT som jo må koste selskapet en del.

For de av oss med normal årsinntekt var 100 000 overkommelig, mens 150 000 blir veldig vanskelig - og får man det til vil det bli bra sent på året som også gjøre det vanskeligere å få bestilt feks SAS. For min del kan kan det kanskje reddes det første året pga lavere avgift og 1-2 ekstra måneder å tjene opp på, men etter det tror jeg det vil være over og ut. Det er bare ulemper med de nye kortene - det eneste som blir bedre er muligheten for ekstrakort. Elite blir meningsløst - gold er ikke verdt prisen, klarer ikke 2 CTer.

Synes forresten også at Classic er særs dårlig. CT innenfor Europa er ikke verdt mye - og man bruker da 100 000 på et kort som gir dårligere opptjening enn feks Shell MasterCard slik at noe av verdien forsvinner med en gang. Hadde ikke tatt meg bryet mtp hvor få brukersteder det er.

epletyv liker dette
  12. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    HELT ENIG - Classic er jo "ubrukelig" - Da har man jo SAS MC Premium i stedet for - Fly Plus/Biz for prisen av GO, som i tillegg stacker med bonusturer på tilbud. Og gir mer poeng per 100lapp og gir Basic points - og kan brukes "overalt" (Og ja.. koster litt enstra i året)

13. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er kanskje en av Amex' største motstandere, men classic-kortet er da ikke ubrukelig. Det blir jo det nye SAS MC for å bestille på SAS.no (Frem til SEB matcher eller upper SAS MC Premium da...nekter å tro at de kan la seg bli slått av et gratiskort, selv med flypremium). Men utover dette, så er jeg enig i at det er ubrukelig.

14. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,277
    Bonuspoeng:
    183
    Classic kortet for min del i forhold til dnb pb mc er tapte 15eb poeng per 100lapp.
    Et forbruk på 100K for utlysing av ct til europa er for min del tapte 15K ebpoeng ved bruke amex classic i forhold til mc.. Det blir en no go

15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Tanken er jo så klart at du bruker classic (hvis man ikke gidder ha amex man betaler for) til å bestille flybilletter på sas.no da det gir 30p/100 der. Deretter legges kortet i skuffen til neste flytur skal bookes. Så bruker du PB resten av året til andre ting. Regner jo så klart med at ingen er dum nok til å bruke classic som et vanlig allroundkort.

Maggie and epletyv like this.
  16. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Amex= CT first class (for meg og kona/en kamerat) - Det er jo ikke noe mindre en KONGE:cool: - Den lyden av... KONGE.. Burde vært med lyd :D

stargate82 liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke si det.. noen bruker jo vanlig ikke-premium SAS Mastercard som allroundkort og det koster jo penger i tillegg til å gi 10p/100

Ursa liker dette
  18. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,000
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig mange faktisk. Har selv to kamerater som av en eller annen merkverdig grunn gjør dette (ja, har tipset de om Shell mange ganger).

19. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Da satser jeg jo så klart på at dere prøver å få dem på bedre tanker og hvis ikke så må man vel bare si, "you can't help those who won't help themselves". Men jeg siktet vel til folket her inne, og vi er vel i en litt annen liga når det gjelder kredittkort? :)

20. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    SAS MC premium gir 1000 grunnpoeng pr måned / 12 000 pr år. Med amex elite skal du kunne få 20 000 grunnpoeng. Med disse to vil du totalt få 32 000 grunnpoeng. Gullkort krever som kjent 45 000 grunnpoeng. Du må kun ha ytterligere 13 000 grunnpoeng for å få gullkort om du har disse to kredittkortene. Blir det ikke en ekstrem utvanning av gullkortet og en horde av folk i loungene med så mange grunnpoeng gjennom kredittkort og dermed enkelt å oppnå gull?

Men jeg overvurdere kanskje folks betalingsvilje for grunnpoeng. Amex elite koster 4000 pr år og sas mc premium 1495. Noe som gir en totalkostnad på 5 495 kroner pr år for 32 000 grunnpoeng.

TravelManBiz and Anton80 like this.

Del denne siden