SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Er det sagt noe om American Express vil støtte E Faktura på en enkel og funksjonell måte (jeg fikk det aldri til med dagens).
    Syns forøvrig at Amex burde endre bilforsikringen sin til kjøretøyforsikring, slik at vi som leier MC også kan få glede av den.

Malmo liker dette
  2. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Skuffet over manglende velkomstbonus, og håper de fortsetter fokuset på brukersteder. At de kommer med en oversiktlig app skulle bare mangle.

3. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    For meg er ikke fysiske brukersteder et betydelig problem (selv om man alltid må ha et Vida/MC med seg).

Den store utfordringen hvis jeg måler etter forbruk er at omtrent ingen norske nettjenester støtter Amex (jeg har tidligere nevnt Kolonial, Morgenlevering, Ruter, men også Pizzabakeren, NSB, diverse billettjenester mm).

4. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Noen av disse støtter amex direkte og indirekte.
    NSB støtter f.eks. paypal, og ruter er jeg 99% sikker, støtter amex om du går til betjent servicesenter og betaler.

Men jeg forstår hva du mener, det hjelper ikke at du kan reise, så lenge du ikke får kjøpt mat, og kommer inn på forestillinger.

5. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Muligens hakk i plata fra både meg og flere andre. Forstår rett og slett ikke hva man betaler 4000,- kr for her.
    2 CT er kult nok, men jeg har ikke noen muligheter for å benytte to CT pr år på en fornuftig måte. I tillegg har jeg ikke bruk for grunnpoengene... Greit med egenandel på leiebil, men 4000kr!

6. Swaggertarian

Swaggertarian Sunnfjording

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Trur det er eit snevert marked for dette kortet. Det er ikkje mange som har 300k i omsetnad på kredittkort og samstundes har tid til to CT-turar pr. år.

Skarven liker dette
  7. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    For meg som reiser nesten utelukkende privat så vil i alle fall de ekstra grunnpoengene komme godt med. Selvfølgelig ville jeg helst ha reist for å opptjene de, men som småbarnsfar er det begrenset med tid. 2 CTer er sikkert fint & flott for noen, men jeg sliter med å få brukt en i året og selv om det er nok poeng tilgjengelig så har jeg foreløpig ikke behov for to. Men, når begge ungene våre er over to år så blir det selvfølgelig mer aktuelt igjen, da vi kan bruke begge CTene samtidig på familieferie.
    Men, så var det forbruk på Amex på 300 000,- i året da. Det skal nok holde hardt...

8. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Vi er 4 stk. i familien som reiser sammen, da er det fint med 2 CT...

Magnum66, Skarven and Travellingalf like this.
  9. Swaggertarian

Swaggertarian Sunnfjording

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Det er det heilt sikkert. Om de klarar 300k i omsetnad i hushaldninga er kortet ein no-brainer. Sikkert ikkje umogleg om både hr og fru reiser mykje i jobb eller har eige selskap med kostnadar ein kan sluse gjennom kortet.

Vi er 2+1 og skal nok greit klare ein CT, men to blir i meste laget sjølv om eg har eige firma (på hobbybasis) og kan sluse litt kostnadar derifrå gjennom kortet i tillegg til daglegvarer, bensin, oppussing og (jobb)reiser.

10. BigThuna

BigThuna Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    For min del er også de 20k grunnpoengene fine å ha i perioder. Reiser også bare privat, og det går nok greit med noen oppgraderinger. Men med 20k grunnpoeng kan det jo bli flere flypremium reiser i stedet.

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig dette er besvart men prøver likevel, har ett Priority Pass via dagens SAS Amex Platinum - dette har utløpsdato Mars 2020, vil dette være gyldig frem til utløpsdato eller vil det slutte og fungere i nær fremtid?

12. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Jamen no skal dei jo opne opp for Amex på polet!!! Kun 223 DP og det er fortsatt dager att i året!
    (Som ein med eigen bedrift innenfor mat, så er dette faktisk snakk om 60-80 k i året! Lite DP då...)

13. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Kan grunnpoengene benyttes til noe som helst? Forstår ikke helt din siste setning ang. flypremium...

14. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt støtter NSB Paypal, men er enig i at disse store aktørene burde dekket det direkte. Kan tipse om meny.no med hjemlevering - dyrere enn Kolonial, men de tar i alle fall Amex og gir Trumf ;)

15. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Grunnpoeng får man ved å fly og de kan brukes, men disse 20K poengene man får ved å ha Elitekortet er statuspoeng og de teller kun mot status. Øker ikke poengkontoen slik at de kan brukes..

Skarven liker dette
  16. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnpoengene som ein får med Amex Elite, er eg ganske sikker på er kun statuspoeng, og dei kan ikkje brukes til noko anna enn å komme opp på statusnivå, slik som dei me får på flypremium.
    Slik eg har forstått det, så kjem alle 20000 poeng med ein gong om du vel å belaste årsgebyret ein gong, om du deler det opp, så tenker eg at det då kjem kvartalsvis(eventuelt månadsvis om det går)

Skarven liker dette
  17. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Det er vel ikke sagt noe om hvem som får de nye kortene først? Lengst medlem? Hvor lenge har folk hatt Amex her? Siden 2013 her.

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,867
    Bonuspoeng:
    293
    De sa ikke noe om rekkefølgen, bare at jeg skulle få det først.

indahla, DanH, Nilsen and 8 others like this.
  19. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,806
    Bonuspoeng:
    350
    3mnd gratis er velkomstbonusen

seppma liker dette
  20. Chornelius

Chornelius Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Problemstilling: Hvis man opptjener en CT iløpet av 2018 på gammel måte og med nåværende kortordning, men velger å si opp kortet nå som det skjer grove endringer - vil man da kunne benytte seg av sin CT i 2019, selv om man ikke er innehaver av et American Express-kort mens reisen finner sted?

Del denne siden